Kad je prije točno tri godine tadašnji ministar turizma Gari Cappelli u Stankovcima prisustvovao osnivačkoj Skupštini Turističke zajednice Ravnih kotara, nije ni zamišljao koliko će se ovo područje pokazati vrijednim, osobito u doba pandemije, koja ih je zatekla već u njihovoj prvoj godini rada.
Uz grad Benkovac, TZ Ravni kotari obuhvaća sedam općina (Lišane Ostrovičke, Zemunik Donji, Polača, Škabrnja, Stankovci, Galovac) i najveća su turistička zajednica u zemlji.
Svi smo upoznati s činjenicom kako se ruralni turizam intenzivno razvija posljednjih nekoliko godina. Prepoznala je to i Hrvatska turistička zajednica pa je prošle godine pokrenula i posebnu kampanju pod nazivom "Doživi domaće. Istraži ruralnu Hrvatsku!". Upravo se ruralni turizam u pandemijskim okolnostima istaknuo kao iznimno tražen turistički proizvod, a prema istraživanjima, u idućim će godinama biti sve traženiji, kako od strane inozemnih, tako i od strane domaćih gostiju.
To već dugi niz godina tvrdi i Vanja Čvrljak, direktor TZ-a Ravni kotari, koji se i sam već u prvoj godini poslovanja nove zajednice, u turbulentnoj 2020., uvjerio kako se domaći ljudi sve više okreću istraživanju neotkrivenih turističkih bisera kraja koji ih okružuje.
Zadarsko zaleđe obiluje povijesno-kulturnim spomenicima, tradicijom, zanimljivom gastronomijom, prekrasnom prirodom, ekološkom hranom i izvrsnim vinima. Sve to treba povezati i predstaviti tržištima, načiniti od sveg tog obilja ono što se naziva turističkim proizvodom koji će donijeti goste i omogućiti zaradu.
A vjerujte nam, njima to ide od ruke.
– Valjda smo jedini koji smo u korona-krizi uspjeli profitirati: pomogla nam je pogurati ono što smo mi pokušavali već deset godina, a to je potaknuti domaće ljude na dolazak u naš kraj. Tako smo prvi put imali turiste iz Splita, Dubrovnika, s Kvarnera. Svi su oni konačno krenuli u istraživanje vlastite zemlje te zapravo pokrenuli novi turistički trend – govori nam Čvrljak te dodaje kako je on oduvijek naglašavao kako tek kad domaći čovjek upozna kraj oko sebe, svoju zemlju, tek se tad stvara prava turistička priča koju možemo ponuditi i strancima.
Ruralni turizam proizvod koji nudi mogućnost osame, odmor u čistoj prirodi, domaće uzgojenu hranu, jedinstveni doživljaj, autohtona iskustva i kvalitetnu uslugu. A upravo je usluga ta koja Ravne kotare izdvaja na turističkoj mapi zemlje. I brojke idu u prilog tome: prošle je godine ostvareno je ukupno 13.097 dolazaka i 114.201 noćenja, dok je najbolje godine, 2019., ostvareno je ukupno 13.367 dolazaka i 130.869 noćenja.
Na cijelom području postoji više od 230 kuća za odmor koje svojom infrastrukturom nimalo ne zaostaju za nekim razvikanim obalnim destinacijama. Osim što će gost uživati u intimi predivne vile s bazenom, bila ona tradicionalna ili pak moderna, domaćin će ga dočekati s čašicom domaćeg likera, biti mu na usluzi kroz cijelo vrijeme njegova boravka, a nakon odlaska uručit će mu i košaricu s domaćim proizvodima. Individualni pristup gostu je ono što u ovom kraju posebno njeguju.
- Turistima je dosta gradskih gužvi i napućenih dalmatinskih plažama gdje nemaju mjesta za ručnik, sve više žele mir i osamu, u netaknutoj prirodi. Kad je naš čovjek prepoznao njihove potrebe, počeo je s renovacijom starih obiteljskih kuća. Danas imamo situaciju da se iz godine u godinu broj vila s bazenima se povećava, što za sobom vuče i veći broj turista, a onda opet veći broj turista potiče domaće ljude da se odvaže na investiciju izgradnje kuća za odmor – pojašnjava Čvrljak te potvrđuje da se na njihovom području dogovorio nekretninski boom. Dodatna vrijednost toga je što se sve više obitelji odlučuje za život u ovom kraju.
Uz to, uspjeli su domaći ljudi postići i još nešto, ono čemu teže mnogi primorski gradovi: dolaze im kvalitetni gost, oni dubljeg džepa, koji cijene to što Kotarani nude.
- Osim što u kućama zaista imaju sve što im treba za savršeni odmor, od bazena, jacuzzija, wellness zone, preko travnjaka za dječju igru kao i njima prilagođenim dvorištima, do terena za razne sportove, u Ravnim kotarima gosti mogu uživati i svakodnevnim obilascima agroturizama ili pak vinarija s kušaonicama. Mogu čak, ako odluče, imati i aktivni odmor jer im u predsezoni nudimo vinsko-biciklistički turistički događaj: jedinstvenu biciklijadu koja povezuje nezaboravne krajolike i baštinu ruralnih dijelova s najpoznatijim vinarijama ovog kraja – naglašava Čvrljak.
Ipak, dodaje kako će narednih godina težiti više izgradnji infrastrukture, kako bi poboljšali raznolikost ponude.
- Bio bih sretniji kada bi se izgradilo još vinarija, više kušaonica ili pak obiteljskih gospodarstava. Treba još malo poraditi na ponudi i onda ćemo s ponosom reći da smo zaokružili ovu našu turističku priču – naglašava Čvrljak, dodajući kako su upravo u izradi desetogodišnje strategije turizma Ravnih kotara, baš kako ne bi puno lutali, već imali jasan cilj.
– A on je prije svega održivi turizam. Iskreno, ne treba puno filozofirati: najbitnije stavke uspjeha u turizmu su gostoljubivost i kvaliteta na razini – zaključuje Čvrljak.