StoryEditorOCM
RegionalTKO JE KRIV

Policijsko vozilo na autocesti naletjelo na jazavca, dva kamiona sudarila se s konjima! Tko je odgovoran, evo što kažu stručnjaci...

Piše Marko Didić
23. studenog 2022. - 09:28

Gotovo u isto vrijeme u ponedjeljak oko 21 sat na autocesti A6 na dionici od Kikovice prema Oštrovici u smjeru Zagreba dogodile su se dvije prometne nesreće u kojima su dva teretna vozila usmrtila tri kobile, a šteta na šleperima je oko 17.500 kuna.

Životinje su uginule na licu mjesta, a začudo ozlijeđenih osoba nije bilo. Mrtve životinje preuzeli su djelatnici HAC-a koji će ih u suradnji s tvrtkom Agroproteinka zbrinuti.

Pitali smo Hrvatske autoceste o ovom događaju, ali nam za sada nisu odgovorili ima li njihove krivnje, mada mediji iz neslužbenih izvora citiraju HAC tvrdeći da nema govora o njihovom propustu.

Djelatnici HAC-a su na dionici ceste taj dan obavili ophodnju, ali nisu primjetili ništa problematično, a provjerom nakon nesreće ustanovljeno je da ograda autoceste nije probijena. Međutim, otkrili su kako su vrata od separatora do obližnjeg vijadukta, koja su inače zaključana, bila razvaljena.

image

Autocesta A6 kraj čvora Kikovica, mjesta gdje se dogodio nalet na konje. Loše vrijeme, slaba vidivost i onda još naletite na - konja

Damir Škomrlj/Cropix

Netko je provalio vrata, možda su to migranti (taj dio je inače migrantska ruta) ali se još uvijek službene ne zna što se dogodilo. Pretpostavljaju se da su životinje ušle kroz vrata, a da ih je možda privukla sol kojom se posipavaju ceste. Zbog svega će HAC, tako su barem najavili, podnijeti prijavu protiv nepoznatog počinitelja.

Stalni sudski vještak za promet i cestovna vozila dipl.ing Stanko Smodlaka ne dvoji da je u ovom slučaju odgovoran HAC, bez obzira o kojem se scenariju radilo.

- Mi plaćamo autocestarinu za pogodnost ugodne vožnje, za sigurnost sebe, svog vozila i ostalih sudionika u prometu a ti iznosi nisu mali. Jedan smjer iz Splita za Zagreb košta 181 kunu, a za teretna vozila i tegljače s prikolicom on iznosi 1260 kuna u jednom smjeru.

To su veliki iznosi i normalno je da se od onoga tko to naplaćuje očekuje da tu uslugu i omogući, a to je sigurnost i prohodnost ceste. U Sloveniji se naprimjer za 15 eura možete voziti autocestom punih sedam dana, bilo kada i u bilo kojem smjeru. Dakle, u ovom slučaju, a ja ne znam kako su konji izišli na autocestu, ali to se ni u kojem slučaju nije smjelo dogoditi.

image

Stanko Smodlaka: Mi plaćamo autocestarinu za pogodnost ugodne vožnje, za sigurnost sebe, svog vozila i ostalih sudionika u prometu a ti iznosi nisu mali

Duje Klarić/Cropix

HAC ima ophodarske službe, video-nadzor i sve druge mehanizme da kontrolira ono što naplaćuje. Možda se radi o vlasnicima konja kojima je HAC otkupio dio zemljišta gdje je napravljena ograda uz autocestu, ne moraju to nužno biti divlji konji.

Čitao sam i za slučaj kada je MUP tužio HAC radi štete na policijskom vozilu od 24 tisuće kuna, a do čega je došlo uslijed sudara s jazavcem na dionici Jastrebarsko - Zdenčina na autocesti A1.

Prenerazio sam se kada je sud donio odluku da HAC nije odgovoran jer nisu zabilježena nikakva oštećenja na zaštitnoj ogradi i na taj slučaj HAC nije mogao utjecati.

Sud je konstatirao činjenicu da je jazavac životinja koja živi u podzemnoj jazbini i isto tako se kreće ispod zemlje pa je tako mogao izići i na autocestu i oslobodio HAC krivnje što je po meni jako čudna odluka.

U Njemačkoj se odštete za ovakve događaje isplaćuju u roku petnaest dana i sve što se na autocesti dogodi po pitanju izlaska životinja kriv je onaj tko naplaćuje autocestarinu, kaže Smodlaka.

Prometni i stručnjak dr. Željko Marušić nam kaže da su konji na cesti opasnij od ikakvih divljih životinja.

- Da, zato što su pametniji i znaju iznaći rješenja u tren, a imaju i visoku mobilnost. U ovom slučaju po meni je odgovornost na vlasnicima konja koji lutaju i rade ogormne štete ali i države koja bi se morala više brinuti o toj migrantskoj ruti koja prelazi autocestu, a od odgovornosti ne može biti amnestiran ni HAC. Tu problem nije jednoznačan, a pogotovo na dijelu Gorskog kotara i Like, zaključuje dr. Marušić.

image

Dr. Željko Marušić: U slučaju konja po meni je odgovornost na vlasnicima konja koji lutaju i rade ogormne štete


 

Srđan Vrančić/Cropix

Oba prometna stručnjaka se slažu da je udarac osobnim vozilom u konja jako opasan jer konj ima visoko težište za razliku od drugih životinja i kada ga udarite on će vam najvjerojatnije završiti na haubi, a kod jako velikog udarca i na krovu.

Kako je konj pet do deset puta teži od bilo koje životinje koju možete susresti na cesti, tako je i opasnost od ozljeđivanja puno veća, a o materijalnoj šteti da i ne govorimo.

Tijekom 2022. godine na dionicama autoceste kojima upravljaju Hrvatske autoceste d.o.o. zabilježeno je 144 naleta na divlje životinje, 22 naleta na domaće životinje, 14 naleta na ptice i 4 naleta na nepoznatu životinju jer je ista pobjegla pa se ne može utvrditi o kojoj je životinji riječ.

U 2021. godine zabilježeno je 189 naleta na divlje životinje te 25 naleta na domaće životinje, 41 naleta na ptice i 7 naleta na nepoznatu životinju.

Iz HAC-a nam nisu odgovorili o kojim se iznosima odšteta radi nego su naglasili da imaju ugovorenu policu osiguranja od odgovornosti iz djelatnosti koja pokriva i štete od naleta na domaće i divlje životinje.

- Temeljem svakog pojedinačnog slučaja i okolnosti Osiguravatelj donosi odluku o isplati odnosno otklonu štete oštećenoj strani, na temelju dostavljene dokumentacije (policijski zapisnik, ophodarski izvještaj i slično) o štetnom događaju uvažavajući pravnu regulativu, odgovaraju nam iz Hrvatskih autocesta.

"Vezano uz temu o naletu na životinju na autocesti, želimo istaknuti da se već pri projektiranju autocesta posebnim studijama ispituje ponašanje različitih populacija životinja u njihovim staništima uz koridor, kako bi im se osigurao prikladan prolaz.

image

Susret s konjem - može li što opasnije...

Romeo Ibrišević/Cropix

U tu svrhu rabe se četiri skupine tehničkih rješenja: zeleni mostovi, prolazi i prijelazi za životinje, cijevi i podzemni kanali za sitne sisavce i druge kralježnjake, tunelski prolazi za vodozemce.

Također se zbog sigurnosti postavljaju i zaštitne žičane ograde koje su u funkciji sprečavanja ulaska divljih i drugih životinja na autocestu i postavljene su duž cijele autoceste sukladno projektima.

Pored navedenog, imamo organiziranu i stalnu ophodarsku službu koja tijekom dvadeset i četiri sata nekoliko puta obiđe cijelu dionicu.

Tijekom ophodnje, ophodarska ekipa kontrolira stanje autoceste, cestovnog pojasa pa tako i zaštitne žičane ograde, prometne signalizacije i objekata te u slučaju uočavanja nedostataka i opasnosti poduzima preventivne i sve ostale radnje za sigurno i nesmetano odvijanje prometa, zaštitu zdravlja i sigurnosti korisnika te pravovremeno o eventualnoj opasnosti obavještava javnost putem medija." naglašavaju iz HAC-a preko glasnogovornice Kate Kuprešak.

 

21. studeni 2024 03:10