Državni inspektorat započet će s velikim inspekcijskim nadzorom rada hotela, kampova i marina, od kojih se najveći dio nalazi u Dalmaciji. Da je sve spremno za ovu akciju, ekskluzivno nam je u razgovoru potvrdio glavni državni inspektor Andrija Mikulić.
- Doista turbulentno razdoblje je iza nas, ali smo na to u Državnom inspektoratu već naviknuli. Ističem da smo postupali sukladno važećim zakonima i propisima Republike Hrvatske te odlukama Nacionalnog stožera. Konkretno, na terenu su bili sanitarni i tržišni inspektori te turistički i inspektori zaštite na radu. Zahvalan sam im na maksimalnom angažmanu kojim su doprinijeli da sustav funkcionira u borbi s nepoznatim, nevidljivim neprijateljem. Vjerujem da će nam iskustvo koje smo stekli u posljednja četiri mjeseca itekako dobro doći u slučaju drugog vala, ako do njega dođe.
Koliko je takvih osoba dosad evidentirano u prekršajima?
- Situacija u kojoj se nalazimo, gdje iz dana u dan nemamo novozaraženih govori u prilog tezi da smo svi zajedno, i građani i struka; epidemiolozi, pripadnici Civilne zaštite, policija i inspektori, odradili jako dobar posao. Inspektori Državnog inspektorata, tu ponajprije mislim na sanitarne inspektore, izdali su nekoliko tisuća rješenja kojima je naređena mjera samoizolacije te su postupali po prijavama Ministarstva unutarnjih poslova. Konkretno, Državni inspektorat od MUP-a je zaprimio i obradio gotovo 1800 prijava, izdano je oko 250 prekršajnih naloga te je naplaćeno gotovo 246 tisuća kuna.
Jeste li zadovoljni postupanjem vlasnika ugostiteljskih objekata, konkretno kafića i restorana?
- Generalno govoreći, ugostitelji su doista ozbiljno shvatili ozbiljnost situacije u kojoj smo se svi skupa našli. U prilog tome idu i brojke. Turistički inspektori su od 20. ožujka obavili 355 inspekcijskih nadzora nad poslovanjem ugostiteljskih objekata. Njih 83% poslovalo je sukladno zakonskim propisima i preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo te odlukama Nacionalnog stožera civilne zaštite. No, bilo je i onih koji se nisu pridržavali zakona, propisa i preporuka. Stoga su inspektori donijeli privremenu mjeru zabrane ugostiteljske djelatnosti za 15 objekata brze prehrane, četiri caffe bara, tri objekta jednostavnih usluga, jedan restoran, dvije konobe, dvije pizzerije, dva bistroa, jedan buffet, jednu pečenjarnicu i jednu slastičarnicu.
Što je s trgovinama, ljekarnama, mesnicama...?
- Kao čovjek, potrošač, nisam mogao vjerovati kada sam vidio brojke iz nadzora koje su pred mene stavili tržišni inspektori. U obavljenim nadzorima utvrđeno je povećanje cijena dječje hrane, pelena, tjestenine, brašna, jestivog ulja, šećera, soli, riže, mesnih i ribljih konzervi, jaja, vode za piće, deterdženata za rublje, zaštitnih rukavica te sredstva za dezinfekciju vode, prostora i ruku. Ovdje govorim o neopravdanom povećanju cijena. Možda će vam biti jasnije o čemu govorim kada to izrazim u postocima. Primjerice, kod nekih nadziranih gospodarskih subjekata cijena brašna je povećana od 10 do čak 31%, cijene dječje hrane su neki povećali od 5 do 27%, a rekordi su zabilježeni na cijenama zaštitnih maski, koje su se prodavale po gotovo 600% višoj cijeni. Nakon okončanja svih inspekcijskih nazora dobit ćemo još egzaktnije podatke o kategorijama proizvoda za koje je utvrđeno povećanje cijena, kao i iznosi.
Smatrate li da je cijena kave od 20 kuna, pa i više, uvreda za građane?
- Nekim građanima ona je nažalost nedostupna. Međutim, ugostitelji sami kreiraju cijene s obzirom na ponudu i potražnju te niz dugih faktora.
- Koliko vam u radu Inspektorata pomažu dojave građana?
Dojave građana su nam doista pomogle, ne samo u ovoj situaciji izazvanoj pojavom epidemije bolesti COVID-19, nego su nam izuzetno korisne i u planiranju redovnih i izvanrednih nadzora. Inspektori ne mogu biti svugdje u svakom trenutku, zato su nam građani i njihova iskustva kao potrošača i korisnika usluga, izuzetno važni. Potičem građane da i dalje surađuju s nama te da prijave uočene nepravilnosti kako bismo odgovorno nastavili raditi posao za dobrobit svih nas.
Uskoro, točnije od 1. srpnja, počinjete veliku akciju koja će se odnositi na hotele, marine i kampove. Veliki dio obilazaka bit će upravo na području Dalmacije?
Tako je! Sanitarni i turistički inspektori Državnog inspektorata od 1. srpnja 2020. provodit će koordinirane inspekcijske nadzore nad radom hotela, kampova i marina, i to u cijeloj Hrvatskoj, a uzimajući u obzir objekte koji će tijekom ove sezone biti otvoreni za turiste. S obzirom na situaciju u kojoj se nalazimo, odlučili smo najaviti nadzore kako bismo spremno ušli u ovu sezonu koja će zasigurno biti puna izazova. Turistički inspektori će, prvenstveno, kontrolirati legalitet i ispunjavanje zakonskih obveza propisanih uvjeta za vrstu i kategoriju objekta. Sanitarni inspektori će pak kontrolirati pridržavanje protuepidemioloških mjera i mjera socijalnog distanciranja te pridržavanja preporuka i uputa Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo, a kako bi se izbjegao rizik od zaraze. Također, nadzirat će se voda za ljudsku potrošnju i higijena hrane. Na internetskim stranicama državnog inspektorata prvi put smo objavili i dokument koji smo nazvali "Elementi kontrole nadzora", u kojem jasno stoji što će se nadzirati. Navedeno smo najavili i predstavili na održanom sastanku u Ministarstvu turizma s ministrom Garijem Cappellijem, Hrvatskom udrugom turizma, Kamping udruženjem Hrvatske te Udruženjem marina pri Hrvatskoj gospodarskoj komori. Vjerujem da će to biti izuzetno korisno pružateljima usluge u turizmu koji sada prvi put mogu vidjeti što će ih inspektor kada dođe u nadzor i pitati. Cilj ovih koordiniranih nadzora nikako nije kažnjavati već pridonijeti da ugostiteljski objekti, hoteli, marine i kampovi budu maksimalno spremni za dolazak turista.
Koliko objekata planirate obići i gdje sve?
- Na području Hrvatske posluje oko 764 hotela, 204 kampa i 61 luka nautičkog turizma. Naravno, najviše hotela, kampova i marina smješteno je u Dalmaciji, Primorju i Istri. Samo u četiri Dalmatinske županije – Splitsko-dalmatinskoj, Šibensko-kninskoj, Dubrovačko-neretvanskoj i Zadarskoj županiji smješteno je oko polovice hotela, kampova i marina koje imamo u Hrvatskoj. Stoga je logično, a vjerujem da u tom smjeru i ide vaše pitanje, da će sanitarni i turistički inspektori biti i u ove četiri županije.
Što je s privatnim smještajem? Imate li u planu i njihov nadzor?
- Tijekom turističke sezone također se planiraju i inspekcijski nadzori nad radom objekata u domaćinstvima građana, kako bi se utvrdilo jesu li smještajni objekti u skladu s propisima i preporukama Hrvatskog zavoda za javno zdravstvo. Ovi nadzori prvenstveno će se obavljati na temelju prijava gostiju i slično.
Kad su u pitanju propisane epidemiološke mjere, na što ćete obraćati pažnju?
Prilikom obavljanja nadzora u smještajnim objektima svakako će se nadzirati poštovanje preporuka za sprječavanje infekcija u ugostiteljskim objektima, koje je donio Hrvatski zavod za javno zdravstvo, a u kojima su navedena i posebna pravila za usluživanje u smještajnim objektima, kao i postupci pranja i dezinfekcije rublja, radnih površina i prostora.
Kolike su kazne?
Kaznene odredbe ne propisuju inspektori već predlagatelji i donositelji zakona. Napominjem da visina novčanih kazni prvenstveno ovisi o težini prekršaja. Želim naglasiti da će se u ovim koordiniranim inspekcijskim nadzorima, gdje god je to moguće, za utvrđene povrede propisa primjenjivati "načelo oportuniteta". Primjerice, prošle godine kod trećine subjekata kod kojih smo utvrdili nepravilnosti, turistički inspektori su primijenili to načelo.
Možete li izdvojiti neke bizarne situacije s kojima se inspektorat susreo u radu?
Znate kako se kaže - dobar glas se daleko čuje, a loš još dalje. Tako smo prošle godine bili na jednom našem otoku u koordiniranom inspekcijskom nadzoru. Dok smo mi obavili nadzor jednog subjekta, većina drugih je "zaključala svoja vrata" jer se pročulo da smo na otoku. Moj cilj kao glavnog državnog inspektora je što manje ovakvih situacija, partnerski i transparentan odnos sa svim dionicima.