StoryEditorOCM
RegionalŠTO SE DOGODILO?

Cirkus i neistine oko nestale ‘Irine Vu‘: ovo je deset logičnih pitanja o jahti Putinovih prijatelja

Piše Damir Tolj
18. siječnja 2023. - 10:24
Možda će zvučati paranoično, ali ovo je Hrvatska - je li jahta ‘Irina VU‘ uopće bila pod sankcijama?!Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix

Nestala jahta Putinovih prijatelja! Oligarha Usmanova! "Irina VU"! Prije tri mjeseca! Iz betinskog škvera! Tek se doznalo! A bila pod sankcijama! Zapečaćena! Plombirana! Pod okriljem noći! Ukradena!

To su ključne riječi koje odzvanjaju proteklih dana domaćim javnim prostorom. Šok i nevjerica! Nitko ništa ne zna, nervoza raste, novinari grizu, javnost se zgraža, odgovorni se prave mrtvi...

Evo naramka krajnje jednostavnih, rekli bismo dječjih pitanja, na koje nitko od mjerodavnih vlasti ne odgovara. Sve državne sastavnice uključile su manevre za izbjegavanje i kontrolu štete. Što uključuje uvijek iste floskule: formirat će se istražno povjerenstvo, istraga će pokazati, neka institucije rade svoj posao, ne možemo prejudicirati i slično. Pa se loptaju i kombiniraju, prebacuju loptu jedni drugima. Viču, moj spas za mene, stvaraju buku i kakofoniju. Ublijedili od straha za svoj položaj.

Pitanje prvo:

Jesu li državne vlasti (tzv. međuresorna radna skupina, zadužena za provođenje sankcija, a kojoj je na čelu Frano Matušić, državni tajnik u Ministarstvu vanjskih poslova) sastavile popis imovine oligarha pod sankcijama, je li on javan i gdje ga možemo vidjeti?

Logično bi bilo da jesu.

Pitanje drugo:

Jesu li s tim popisom upoznali sve nacionalne sastavnice, čiji predstavnici sjede u istoj toj radnoj skupini? Integrirani informacijski sustav imaju.

Policiju, carinu, lučke kapetanije, Obalnu stražu, poreznike, inspekcijske službe, zračne luke, morske luke, obavještajnu zajednicu? Ukratko, sve relevantne državne službe.

Bilo bi logično da jesu i kažu da jesu.

Pitanje treće:

Jesu li jahti "Irina VU" - za koju kažu da je pod sankcijama i da su to svi znali - oduzeli plovidbene dozvole dok je u režimu sankcija, kako bi spriječili njezin mogući odlazak?

Jesu li plombirali ključna mjesta na jahti, bez kojih ona ne može nikamo (a kažu da jesu jahtu plombirali i zapečatili), kormilarski stroj, naprimjer, jesu li izuzeli brodsku elektronsku karticu nužnu za pokretanje broda ili slično?

Bilo bi normalno da jesu! Posebno ako je jahta smještena na mjestu koje nije pod punim nadzorom tijela koja provode sankcijski režim.

image

Lučke vlasti znaju točno tko čini posadu broda. Imenom i prezimenom! Gdje su ti ljudi danas?

Nikolina Vuković Stipaničev/Cropix

Pitanje četvrto:

Je li betinski škver javio murterskoj ispostavi šibenske Lučke kapetanije da je jahta "Irina VU" - koju su sankcije proljetos zatekle na suhom škverskom vezu, gdje je čekala remont - u međuvremenu porinuta u more i vezana na škverskom vezu?

Logično bi bilo da jesu, jer je to škverska zakonska obveza, da bi vlasti mogle jahtu zapečatiti, plombirati, izolirati, nadzirati na novoj lokaciji s koje je odlazak mnogo lakši nego s kopna.

Pitanje peto:

Je li vlasnik škvera znao da je jahta pod sankcijama, da joj nitko ne smije prilaziti, osobito je odvesti u nepoznato? Je li škver naplatio svoje usluge vlasnicima broda ili njihovim predstavnicima?

Državne vlasti tvrde da su pečaćenje, zabrana pristupa jahti i obavijesti o sankcijama provedeni.

Pitanje šesto:

Kada je država doznala da jahta "Irina VU" više nije u betinskom škveru, a bogme ni u Hrvatskoj, i tko je to ustanovio: šef murterske ispostave šibenske Kapetanije, uprava škvera, granična pomorska policija, Obalna straža, SOA...?

Novinari?! Hrvatske vlasti kažu da su sve doznale tek prošlog tjedna. Iako internetski servisi za satelitsko praćenje kretanja brodova jasno javljaju da je "Irina VU" napustila škver još 6. listopada 2022. godine. Prije sto dana! Pa osvanula u turskoj egejskoj luci Didim 9. listopada. A od 11. je izvan dometa, gubi joj se satelitski trag.

Štoviše, škverani su novinarima Slobodne Dalmacije početkom studenog rekli da je jahta otišla iz Betine još i prije - ljetos!

Pitanje sedmo:

Je li brod dobio dozvolu Kapetanije da isplovi iz škvera?

I kako bi to uopće bilo moguće ako je jahta pod sankcijama, plombirana, zapečaćena i sustav obaviješten. Kako nas uvjeravaju vlasti. Ili je zbilja ukradena? Kako ističe državni tajnik iz Ministarstva mora. Krišom, da "Irinu" baš nitko ne ugleda: ni škverani, ni kamere, ni sateliti, ni Kapetanija, ni policija, SOA, Obalna straža, ma nitko živ?!

image

Marina u Betini ostala je praznog suhog veza još odavno
 

Nikša Stipaničev/Cropix

Pitanje osmo:

Zar je zbilja teško utvrditi tko je bio na jahti, a morao je biti - jer je propisan minimalni broj članova posade broda i u mirovanju?

Logično da nije! Teško utvrditi.

Štoviše, lučke vlasti znaju točno tko čini posadu broda. Imenom i prezimenom! Gdje su ti ljudi danas, posebno zapovjednik broda, osobito ako je hrvatski državljanin, što bi lako moglo biti s obzirom na to da jahta ima hrvatsku zastavu?

Pitanje deveto:

Je li "Irina VU" na odlasku iz Hrvatske, okrenula "šumom" i pobjegla preko morske granice ne javljajući se nikom živom ili je ipak prošla kontrolu pomorske granične policije i carine u Dubrovniku?

Zasad se čini da je "Irina VU" prošla uobičajenu "graničnu kontrolu", ali to bi nam MUP morao jasno kazati! To bi značilo da nešto duboko ne valja u samom sustavu sankcioniranja i nadzora, a vratilo bi nas na pitanje prvo i drugo, s početka teksta koji upravo čitate.

Ukratko: to bi značilo da državni informacijski sustav nije "pocrvenio" kada je granična policija provjeravala brodske papire prije prelaska modre državne granice. Kao na svakom prijelazu, policiji pružite dokumente i ako skener "pozeleni" - sretan vam put! Štoviše, pomorske vlasti morate obavijestiti iz koje luke dolazite i koja je iduća.

Pitanje deseto:

Možda će zvučati paranoično, ali ovo je Hrvatska - je li jahta "Irina VU" uopće bila pod sankcijama?!

Što nas opet vraća u petlju, na pitanje prvo i drugo! Budući da državni tajnik Alen Gospočić potpisanom novinaru tvrdi da jest bila, da postoje odluke o tomu, da je Kapetanija naredila pečaćenje i zabranu prilaska jahti...

Hm, istovremeno, mediji donose vijest iz službenih, ali diskretnih izvora u MUP-u, koji tvrde da jahta "Irina VU" nikada nije ni bila pod sankcijama. Da je "zelena", ne "crvena".

Štoviše, direktor betinskog škvera Ante Bekavac našoj je kolegici Silvani Uzinić u onom tekstu s početka studenoga (govoreći da je jahta od 35 metara najnormalnije i potpuno legalno otišla iz brodogradilišta još ljetos) kazao da "Irina VU" - pazite sad - "nikada nije ni bila pod sankcijama"!

Tupilo od nekuženja, rekao bi Robi K.

Bilo bi logično da je pod sankcijama budući da nam je državni tajnik tako rekao u nedjelju. A isto su za njim vikali drugi državni dužnosnici i ministri.

Slutimo cirkus! Uz parafrazirane revolucionare iz bilećkog kazamata: "Sred pušaka, bajuneta, straže oko nas, tiho klizi naša jahta, nestat će za čas..."

A možda pojma nemaju! Ovi naši odlikaši. U tom slučaju: mirno more i pozdrav posadi broda!

Iz dana u dan trudimo se približiti naš sadržaj vašim potrebama, Slobodna Dalmacija je tu za vas i zbog vas. Molimo vas stoga da izaberete jedan od ponuđenih odgovora i podijelite s nama mišljenje o članku koji ste upravo pročitali.

 

24. studeni 2024 17:05