Kao što smo već pisali, vlasnici hotela i luksuznih vila su nam potvrdili da im je došao dio jako bogatih gostiju koji su pobjegli od korone u svojoj zemlji i plaćaju masne pare da bi ostali u Hrvatskoj dok se situacija ne smiri. No, javili su nam se i vlasnici agencija koje iznajmljuju skupe jahte. Posebno su popularni guleti, udobne drvene jahte koje za plovidbu koriste snagu motora i vjetra.
- Imamo dosta upita, posebno starijih, imućnih zapadnjaka koji žele na jahtama pregrmjeti korona-krizu. Posljednji primjer je jedan gospodin iz Velike Britanije. On je zakupio jahtu od 27. svibnja do 24. lipnja. Dakle, četiri tjedna s mogućnošću produženja najma za još jedan do dva tjedna. Glavni razlog dolaska - "lock down" u Londonu, bijeg od COVID-19 bolesti. Naime, taj gospodin ima oko 70 godina, spada u rizičnu skupinu, a čuo je da je kod nas sigurno. Došao je s dvije kćeri i prijateljem - kaže nam Dubrovčanka Petra Kisić iz yachting agencije "Gulet Croatia".
- Uzeli su luksuzni luksuzni gulet Pacha. Cijena najma za taj predviđeni period je oko 100 tisuća eura. Tu je i APA provizija (Advance Provisioning Allowance) za sve tekuće troškove, kao i hranu i piće. Poziv za booking se dogodio svega 15-ak dana prije početka plovidbe. Inače se ovakvi poslovi dogovaraju i po godinu dana prije samog dolaska, no korona je sve ubrzala. Sam čarter je trebao originalno startati u subotu 23. svibnja, ali zbog poteškoća izazvanih sporim reakcijama naših vlasti sve se moralo odgoditi i prolongirati - kaže Petra, koju smo upitali u čemu je bio problem.
- Situacija s koronom se kod nas već bila smirila, ali je problem nastao zbog u to vrijeme nejasnih naputaka stožera i naših vlasti. U tadašnjim napucima spominjali su se kao dozvoljeni samo gospodarski razlozi dolaska i nije eksplicitno navedeno da i sam turizam pod to spada, pa je vladala svojevrsna "zbunjoza". Znam da u Stožerima civilne zaštite nema ljudi koji se bave turizmom, ali mogli su pitati savjet - govori nam Petra, koja navodi da je bilo problema i pri prihvatu zrakoplova.
- Trebalo je samo reći da zrakoplovi mogu ili ne mogu dolaziti i to je to, nitko ne bi inzistirao, s obzirom na zdravstvenu krizu. Ali, zrakoplovi su u to vrijeme mogli slijetati, nije bilo zabrane i ništa nije bilo sporno, osim toga da je sve s hrvatske strane bilo - sporo. Naši imućni gosti bi se podvrgnuli i testiranju, svemu, samo je trebalo jasno dogovoriti što treba. Ali, napominjem, sve se ovo događalo kada se u nas situacija s koronom smirila i nismo bili pod karantenom.
Privatna aviokompanija je, naravno, tražila potvrdu naše države za slijetanje koja se jako dugo čekala i nažalost su se morale povlačiti veze da se potvrda što prije izda jer je gost već bio pred odustajanjem s obzirom da je sam čarter već prebačen sa subote na srijedu. Ta potvrda jedva se dobila u petak popodne, zbog čega je i sama uplata kasnila, pa se vlasnik broda morao snalaziti i iz svog džepa pripremati brod i ulijevati gorivo, za što se inače koristi novac od APA provizije, koji mora biti minimalno 15 dana prije uplaćen. Umalo je cijeli posao propao radi sporosti državnog aparata - kaže nam agentica Petra, koja još navodi da se željela držati svih naputaka, ali je vladala igra gluhih telefona.
- Ne krivim ljude u Stožeru, ali nije normalno da se sva moguća pitanja, od zdravstvenih do ekonomskih, slijevaju na jedan mail koji smo dobili. Naime, odgovore na pitanja smiju li uopće gosti kojima su već prodani aranžmani doći čekala sam mjesec i nešto dana. Kad imate zabrinutog klijenta s druge strane koji ne zna hoće li kupovati aviokarte ili neće, to su zaista jako spore reakcije u doba kad se svaki gost broji. Svi smo pretrpjeli veliki stres i neprospavane noći jer se do zadnjeg dana nije znalo hoće li gosti uopće moći sletjeti - kaže nam Petra, navodeći i da je vlasnik broda željno očekivao goste i da mu je to doslovce bio spas u zadnji čas.
- Obitelji Krivić iz Duća, koja je vlasnik broda, ovaj aranžman gospodina iz Velike Britanije znači preživljavanje ove teške godine i plaćanje visokih rata kredita. Naime, zbog cijele situacije booking im nije bio dobar, a prva im je godina, te su zaduženja zaista velika. Možete samo zamisliti koliki je kredit na tako luksuzan brod, a moratorij je bolje i ne tražiti jer ćeš na kraju samo još više vratiti banci u konačnici - kaže Petra, koja se nada i da će država bolje priopćiti da smo "corona free" destinacija.
- Nadamo se boljim i bržim reakcijama Vlade te boljim marketingom naše lijepe države jer, nažalost, mnogi još ne znaju da su granice otvorene, a zainteresiranih itekako ima. Porast u interesu i upitima smo osjetili odmah nakon malog plaćenog oglasa nakon otvaranja granica i ne biste vjerovali - mnogi strani agenti su zvali, začuđeni da su granice otvorene i to im je bilo baš drago jer su se otvorile mogućnosti za suradnju.
Kao što znate, i Italija je velika nautička destinacija, no nažalost zbog činjenice da ih je virus pogodio puno više nego nas, izgledi za turizam kod njih ove godine su znatno smanjeni. Zbog toga su neki agenti došli na ideju da goste koji su već platili brodove u Italiji prebace kod nas. No sve je to i dalje samo u zraku... - zaključuje Petra.