StoryEditorOCM
RegionalPAD CESSNE

Brački vatrogasci prepričali detalje dramatične akcije: ‘Pali su u divljinu, ni kozjeg puta tu nema. Zatekli smo strašan prizor, ozlijeđeni leže, a gorivo curi...‘

Piše Tanja Šimundić Bendić
28. lipnja 2022. - 18:51

Odrubljen krov i bočna strana avionske kabine, porazbijena stakla, izbijena vrata, od udara iščupana sjedala, ulupljena oplata, krš i lom, gorivo koje je curilo na tlo iz jednog krila, krvave mrlje po ostacima zrakoplova, po tlu oko nje, i tri osobe u ležećem stanju zatečene oko srušene Cessne s vidljivim ozljedama po tijelu, svjesni situacije, ali u šoku...

Slika je to na koju su u utorak ujutro naletjeli vatrogasci tijekom akcije spašavanja putnika s panoramskog leta na južnoj strani Brača. Zrakoplov je pronađen u samo sat vremena od dizanja spasilačkih snaga, na strmom, brdskom terenu, tek pokoji kilometar sjeveroistočno od Muzeja Pustinja Blaca. Doslovce se zabio u strminu brda, zaustavio se iznad velike kosine, vjerojatno je prostrujao kroz šumu tijekom pada, pa su mu grane, debla, drži se, odrubili veći dio kabine.

Drugi rođendan

Pilot i dva putnika, žena i muškarac, ovaj utorak mogu slaviti kao drugi rođendan. Ovakvo preživljavanje, slažu se i vatrogasci, spada u raritet. Imali su i sreću da su ih išli tražiti iskusni ljudi, koji ovaj brdski, šumom i makijom prekriven teren poznaju kao svoj džep. Netko vanjski koji nema pojma koja divljina vlada južnim padinama i lokalitetima Brača trebao bi imati puno sreće da ih nađe u ovako rekordnom roku.

- Prvi najveći problem nam je bio u tome što je dojavom lociran pad aviona na području Muzeja Pustinja Blaca, ogromnom, teško prohodnom području. Intuitivno odmah pomisliš da je to oko muzeja, ali ne, Cessna je pala na brdo iza, na izrazito nepristupačni teren do kojeg je teško doći pješke, a kamoli vozilom.

Trebalo ih je što hitnije locirati, pa se nas 17 vatrogasaca podijelilo u četiri grupe, disperzirali smo se na četiri sektora, digli dron. Kao rezultat dobrog poznavanja ovog lokaliteta uspjeli smo uočiti olupinu već nakon 10 do 15 minuta. Najvažnije nam je bilo odmah pomoći ozlijeđenima, koji su ležali unaokolo olupine Cessne, sanirati im vidljive tjelesne ozljede, imobolizirati ih, staviti na nosila i što prije transportirati do bolnice.

Uskaču i djelatnici Hitne pomoći koji nam se brzo pridružuju. Odmah smo počeli otklanjati i problem curenja goriva iz krila, prijetećoj opasnosti ne samo za ljude iz neposrednog okruženja, već vrlo rizičnoj i zbog potencijalnog stvaranja i širenja velikog požara – dramatiku s terena nam je iz prve ruke ispričao Nikola Martinić Dragan, zapovjednik Vatrogasno operativnog područja Brač.

 

Ozlijeđeni su zatečeni u svjesnom stanju, ali u posvemašnjem šoku, uznemireni, no počeli su se pomalo smirivati nakon što su shvatili da im je stigla pomoć.

Nakon saniranja rana i imobilizacije, vatrogasci i osoblje Hitne nosilima ih prenose kroz divljinu, makiju, s lokacije oko 600 metara udaljene od prvog kozjeg puta. A onda uz još hodanja stižu do glavne ceste, gdje su vozilima prebačeni do Zračne luke Brač.

Nevjerojatno je što su tako brzo i locirani s obzirom na to da prilikom udarca zrakoplova o tlo nije bilo tragova dima. Na sreću nije došlo do zapaljenja olupine, što bi završilo još težim, vjerojatno i smrtnim ozljedama unesrećenih.

- Zrakoplov je pao na brdsko područje mješovite više šume nego makije, na teren u velikom nagibu od 50 do 60 stupnjeva, zabio se u kosinu. Kada smo stigli, putnici i pilot su ležali pored njega, ne znamo jesu li ispali tijekom udara, ili su sami uspjeli izići vani.

Ne bih pričao o težini ozljeda, to prepuštam liječnicima, no bile su vidljive i tražile su saniranje odmah tu na terenu. Kad dobiješ informaciju da je pao zrakoplov, očekuješ najgore na svijetu. Ali mi smo našli žive ljude, i nadam se duboko da će ova nesretna priča imati pozitivan završetak. Izvukli su se, no moram priznati ovo je čudo - veli zapovjednik Nikola, vođa tima ljudi koji su u utorak ujutro odradili lavovsku, izvanserijsku, još jednu uspješnu akciju akciju spašavanja.

23. studeni 2024 00:31