Uberovci tvrde kako se radi samo o kozmetičkim zahvatima, a ne pravoj liberalizaciji, a taksisti se protive povećanju dozvola
Prijedlogom novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, čija je izrada pri kraju i koji bi već u rujnu trebao krenuti u javnu raspravu, a potom i na usvajanje u Sabor, neće izgleda biti zadovoljan nitko osim građana, odnosno korisnika taksi usluga.
Taksi prijevoz bi, naime, nakon što zakon zaživi, a to bi se trebalo dogoditi krajem godine, trebao pojeftiniti zato što će se izdavati veći broj dozvola za taksiranje, a i do licenca bi se trebalo jednostavnije dolaziti, što znači veću konkurenciju među taksistima.
Kako doznajemo od izvora bliskih radnoj skupini, u novom zakonu će se djelomično liberalizirati taksi tržište, i to tako da će se povećati broj taksi dozvola i ublažiti kriteriji za dobivanje licence za taksiste. Novost u je i da će partner-vozači Ubera morati imati i dozvole i licence. Dakle, činjenica da su uvršteni u zakonski okvir za uberovce znači da će biti legalizirani unatoč nedavnim izjavama premijera i resornog ministra Olega Butkovića da je Uber nelegalan, pa čak i najavu inspekcije Ministarstva prometa da će sudskim putem tražiti njihovu zabranu. No, u Uberu s prijedlogom zakona nisu zadovoljni, ističući da se radi samo o kozmetičkim izmjenama.
- Neslužbeni prijedlog koji je Ministarstvo iznijelo na prvi pogled pokazuje dobar smjer, međutim služi više kao kozmetička mjera, a manje kao liberalizacija tržišta koju stotine tisuća naših sugrađana želi. Primjerice, i dalje ostaje dvostruka administracija s licencama i dozvolama. Prve se izdaju na razini države, druge u gradovima. To je dugotrajan proces, ostavlja prostor za lokalnu korupciju i ograničava poduzetništvo. Potrebno je ukloniti zastarjela pravila poput ograničavanja cijene. To dovodi do apsurda gdje se vožnja u starom potrošenom vozilu naplaćuje isto kao vožnja u novoj limuzini.
Također, nova regulativa mora omogućiti izbor metode obračunavanja cijene. Nije nužno vezati određivanje cijene na zastarjeli uređaj koji samo mjeri okretaje kotača: taksimetar - ne predlaže optimalnu rutu i podložan je manipulaciji. Potrebno je ukloniti i postojeći uvjet stručne osposobljenosti prijevoznika, odnosno potrebu za stjecanjem kvalifikacije za vozače (KV vozač - trogodišnja škola). Dovoljno je posjedovati vozačku dozvolu B kategorije, trogodišnje vozačko iskustvo, te redovni liječnički pregled i napredni tečaj sigurne vožnje - smatraju u sjedištu Ubera. Ističu da trenutačno stanje u svim gradovima ukazuje na nedostatak adekvatnog broja vozila i vozača. Tako primjerice u Splitu posluje 180 registriranih autotaksi prijevoznika, a postoji potreba za njih 5000. U Zagrebu ima 1200 taksista, a prema potražnji postoji potreba za najmanje 10.000 dodatnih vozača.
- Zato smatramo da je potrebno što prije modernizirati postojeću regulativu sukladno preporukama Europske komisije, jer se jedino na takav način povećava izbor za korisnike, stvara najmanje 15.000 novih radnih mjesta, smanjuje vrijeme čekanja za vozilo i ne ograničava sloboda kretanja - tvrde u Uberu.
Međutim, prijedlogom zakona nisu zadovoljni ni u Udruženju auto taksi prijevoznika Grada Zagreba, čiji su se vozači često i fizički sukobljavali s vozačima Ubera, te blokirali centar grada zahtijevajući da se uzabranu Ubera. Smatraju da je postojeći zakon dobar, pod uvjetom da ga se svi pridržavaju.
- Svi moraju raditi pod istim uvjetima. U ovom prijedlogu nije rečeno da i vozači Ubera moraju, kao i mi, imati stručni ispit, kvalifikacije, naljepnicu i taksimetar. Uberovci traže da im stručni ispit traje par sati, a njihovi vozači nemaju trogodišnju školu za vozače. A gdje su troškovi? Pa mi samo za baždarenje taksimetra godišnje moramo dati 500 kuna! Mi smo dali svoje primjedbe i očekujemo da nas netko obavijesti o konačnom prijedlogu - tvrdi Jozo Kovačević, predsjednik Udruženja auto taksi prijevoznika Grada Zagreba.