Protekla dva vikenda u više europskih gradova održani su prosvjedi protiv nošenja maski i drugih epidemioloških mjera – u Berlinu, Londonu, Parizu, Zürichu, Edinburghu, Zagrebu. Pritom se politički profil prosvjednika ne može jednoznačno odrediti, ali korišteni simboli ipak sugeriraju veće učešće desnice.
Iako su u organizatori svugdje isticali političku šarolikost prosvjednika, predstavljajući protestne skupove kao okupljališta gnjevnih građana iz svih političkih opcija, koreografski i ini elementi tih skupova odaju snažan desničarski timbar. To se vidjelo i na subotnjem prosvjedu u Zagrebu, na kojem su od javnih osoba s političke scene viđeni isključivo korifeji krajnje desnice – Karolina Vidović Krišto, Zlatko Hasanbegović, Velimir Bujanec.
Zagovornici teze o političkoj šarolikosti prosvjednika upiru prstom u Berlin, gdje je prošle subote održan najveći prosvjed u Europi, koji je okupio oko 40.000 građana. Iako su organizatori tvrdili da na berlinske ulice nisu izašli ekstremisti nego čitav politički spektar, demantirale su ih snimke s prosvjeda, na kojima su dominirale zastave Njemačkog Carstva, koje su se koristile i u prvim godinama Trećeg Reicha.
Upravo je taj sloj berlinskih prosvjednika kasnije pokušao upasti u Reichstag, izazvavši neugodna povijesna prisjećanja u velikom dijelu njemačke javnosti i ogorčene komentare u njemačkom tisku, gdje se prosvjednike čak uspoređivalo s nacistima.
To je svakako pretjerana analogija, jer na berlinske ulice prošle je subote izašlo i tisuće običnih, apolitičnih građana - uključujući i čitave obitelji s djecom - koje zasigurno nisu (neo)nacisti, niti je sigurno da uopće glasaju za desne opcije.
Berlinski organizatori isticali su da među prosvjednicima ima i ljevičara, ukazujući da se na prosvjedu mahalo i zastavama duginih boja - što se doista i vidi na snimkama – a što bi ukazivalo da se prosvjedima pridružila i LGBT zajednica, koja se obično smatra dijelom lijevog političkog spektra. No tu ima par „caka”.
Prvo, LGBT zajednica koristi duginu zastavu sa šest boja, dok su na berlinskom prosvjedu korištene zastave sa sedam boja i natpisom „PACE” (talijanska riječ za „mir”), koje predstavljaju simbol međunarodnog mirovnog pokreta. Drugo, pripadnici LGBT zajednice nisu nužno ljevičari.
I treće, berlinska ljevica, jedna od najjačih u Europi, planirala je iste te subote organizirati kontra-prosvjed, koji policija na kraju nije dopustila. Da su berlinski ljevičari doista bili na prosvjedu u iole većem broju, naprosto je nezamislivo da bi mirno gledali kako pored njih defiliraju zastave iz Trećeg Reicha.
Zapravo je i logično da se u prosvjedima protiv nošenja maski i drugih mjera, koji se organiziraju pod egidom borbe za slobodu pojedinca, više angažira desnica nego ljevica. Naime, ideja slobode koja se promovira na tim prosvjedima politički je bliža desničarskom poimanju slobode, u kojem nema toliko mjesta za slobodu manjina i svih onih koji su označeni kao Drugi.
Kako su to već uočili brojni analitičari, prosvjedi protiv mjera u Berlinu i drugim gradovima temelje se na lažnom konceptu slobode, jer prosvjednici vjeruju da imaju pravo na slobodan kontakt s virusom, čak i pravo na oboljenje, ne uvažavajući pravo drugih ljudi da ostanu zdravi. Konkretno, granica moje slobode (da živim život bez epidemioloških mjera) je točno tamo gdje počinje sloboda Drugog (da živi bez straha da će se zaraziti zbog mog nepridržavanja mjera).
Ako u prethodnom pasusu umjesto riječi „Drugog” ubacimo bilo koju konkretnu riječ koja označava društvene manjine – Srbi, Muslimani, Albanci, pederi, ateisti - vidjet ćemo da se ti pojmovi, koji za ljevičare znače prirodno ograničenje slobode većinske skupine, čak i kad joj sami pripadaju - teško uklapaju u desničarsko poimanje slobode. Otuda i njihova nepodnošljiva lakoća prosvjedovanja protiv epidemioloških mjera.
Na određeni način ova se razlika između dva poimanja slobode upravo manifestirala u Crnoj Gori. Nakon izborne pobjede prosrpske opozicije došlo je do euforičnih skupova u više crnogorskih gradova, na kojima gotovo nitko nije nosio masku, ali se zato klicalo protiv Albanaca i Bošnjaka, kojima se čak prijetilo „crnim ticama” i „novim Srebrenicama”. A kad je u nedjelju na Trgu nezavisnosti u Podgorici održan veliki procrnogorski skup – na kojem su govornici žestoko osuđivali spomenute napade na manjine - voditelji skupa odmah su na početku pozvali sve okupljene da stave maske, „da pokažemo da se razlikujemo od onih drugih”.
Ukratko: anti-korona prosvjednici imaju preusku definiciju slobode.