StoryEditorOCM
ForumUSUSRET KRIZI

Otkad smo kupili ovaj automobil, trošak goriva pao nam s tisuću na sto kuna: ova obitelj pronašla način za jeftin prijevoz, imaju samo jedan problem

Piše Mladen Nejašmić
30. listopada 2022. - 12:29
‘Osim energenata, smanjena su nam i ulaganja u servisiranje, što nam je također bio jedan od poticaja za kupnju‘, tvrde Čaglji Jakov Prkić/Cropix

Svake godine sve više se razgovara o električnim automobilima, a u zadnje vrijeme sve češći su i na hrvatskim cestama.

Iako su prvi automobili na električni pogon bili napravljeni već u kasnom 19. stoljeću, suvremeno doba e-automobila započinje njegovim predstavljanjem vozila marke Tesla prije 14 godina. Danas veliki svjetski proizvođači svakodnevno promoviraju sve veći broj svojih vozila, no, jesu li auti "na struju" zbilja budućnost i jesu li uvjeti za prelazak na elektrificiranu budućnost uistinu zadovoljeni?

‘Supruga je na terenu‘

U Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost već nekoliko godina financijski potiču kupnju električnih vozila. Tako je samo ove godine ta državna ustanova osigurala 108.3 milijuna kuna za sufinanciranje kupnje energetskih učinkovitih vozila - 103,3 milijuna kuna za građane, obrtnike i tvrtke, te 5 milijuna za javni sektor.

Jedna od tih "ekoloških svjesnih" vlasnika e-automobila je i splitska obitelj Čagalj. Za kupnju tog tipa vozila odlučili su se isključivo iz ekonomskih razloga. Budući da im je to "drugi automobil u kući", koristi se isključivo u gradskoj vožnji pa su troškovi "pogona" znatno smanjeni.

- Od oko tisuću kuna, koliko bismo ranije mjesečno trošili na gorivo, nabavkom ekovozila trošimo tek desetak posto tog iznosa, odnosno od sedamdeset do sto kuna struje mjesečno. Osim uštede goriva, smanjena su nam i ulaganja u servisiranje, što nam je također bio jedan od poticaja za kupnju ovakvog automobila.

Međutim, isključivi razlog nam je bio smanjiti troškove, jer smo time našli model kako da naših troje djece povoljnije možemo odvesti na treninge, do škole i nekih drugih mjesta njihovih aktivnosti. Supruga je uvijek na "terenu", jer djeca traže veliku brigu i požrtvovnost roditelja, pa je ova verzija automobila itekako isplativa - ističe Josip Čagalj koji je zajedno sa suprugom Anom prije nepunu godinu dana u svoje dvorište parkirao malenog "strujića".

Svi električni automobili imaju trenutni okretni moment, što znači da će snagu uvijek imati nadohvat ruke. Čim vozač pritisne papučicu gasa, odmah mu stiže "odgovor", tj. povećanje brzine, što ova vozila, kako kažu naši sugovornici, čini idealnim za gradsku vožnju.

Još jedna prednost je ta što se baterija često nalazi u podu automobila, što osigurava izvrsnu ravnotežu i raspodjelu težine. To znači da je upravljanje u zavojima jednostavno i pouzdano.

- Upravo je baterija i najskuplja komponenta ovog automobila. Međutim, ni njezino punjenje nije baš riješeno na adekvatan način. Pri tom mislim na nedovoljan broj mjesta za punjenje baterija i samu brzinu napajanja. U Splitu imate tu privilegiju na tek nekoliko mjesta, uglavnom kod većih trgovačkih kuća.

Nažalost, projekt Europske unije koji je poticala naša udruga "Strujni krug", a tiče se mogućnosti punjenja baterije na određenim stupovima javne rasvjete na koje bi se putem obične utičnice mogao puniti vaš električni ljubimac, u našem gradu nije zaživio.

Kapacitet baterije kod našeg automobila ovisi i o godišnjem dobu. Zimi s jednim punjenjem prijeđemo od 100 do 130 kilometara, dok ljeti prevalimo između 150 i 200 kilometara. Budući da bateriju punimo isključivo doma, pogotovo od kada smo novcem Fonda za zaštitu okoliša na krov kuće postavili šest-kilovatne solarne panele, osim automobila pozitivno smo djelovali i na potrošnju električne energije koja nam je do sada bila velika stavka u obiteljskom proračunu - tvrde Čaglji, koji smatraju da su ekološkim djelovanjem "zatvorili svoj strujni krug".

image

Naši sugovornici ugradili su i solarne panele na krov svoje kuće
 

Privatni Album/

Interesa je sve više 

Iz splitske autokuće "Gašperov" naglašavaju kako je krivulja prodaje vozila na električni pogon iz godine u godinu sve uspravnija. Tako Mario Franolić, direktor prodaje, navodi podatak kako je već sedam godina proteklo od početka automobilske "električne revolucije".

- Prve dvije godine uopće nije bilo interesa kupaca. Međutim, malo po malo, ljudi su bili sve informiraniji pogotovo u ekološkom smislu radi ispuštanja ugljikova dioksida u atmosferu u usporedbi s konvencionalnim vozilima. Jednako tako, ako ne i najbitnija, jest čista ekonomija.

Kupci naših automobila itekako su pripremljeni pri dolasku u salon. Informirani su i točno znaju što žele. Svijet automobila kakav smo dosada poznavali, nedvojbeno je stvar prošlosti, a vrlo bliska budućnost potpuno električnih automobila nema baš nikakvu alternativu.

Danas imate značajan trend vožnje na struju. U nekim europskim zemljama kao što su Danska ili Norveška to je daleko odmaklo, pa gotovo polovinu svih automobila na njihovim cestama danas čine oni na električni pogon. Takav trend svakako treba pratiti i razgranata mreža punionica.

U Hrvatskoj se takvih vozila trenutno proda oko 1200 godišnje, što je negdje oko pet posto od ukupnog broja prodanih vozila - kaže Franolić.

Poticajnim sredstvima Hrvatska se po pitanju električne energije nalazi u zelenom. Sve veći broj solarnih elektrana i vjetroparkova daje naslutiti da se građani sve više okreću zaštiti i očuvanju ozona prkoseći klimatskim promjenama, ne bi li i oni dali svoj obol da svi zajedno živimo u boljem, ekološkim prihvatljivom, a samim time i zdravijem svijetu.

200 kilometara naši sugovornici maksimalno prevale s jednim punjenjem vozila tijekom ljeta

130 kilometara iznosi najveći doseg njihova automobila s jednim punjenjem u zimskim mjesecima

15. studeni 2024 12:40