Do sada su kradljivci na automobilima uglavnom skidali kotače i aluminijske felge koje na crnom tržištu postižu dobre cijene, a u posljednje vrijeme na meti lopova našli se ni manje ni više nego – volani. Samo na području novozagrebačke četvrti Travno u jednoj su noći prijavljene četiri krađe volana na automobilima Mercedes, Volkswagen Passat i BMW X6.
Nije to samo slučaj u Zagrebu ni u Hrvatskoj, upravljači se sve više kradu i u drugim državama.
Nedavno je tako i policija u američkom gradu Detroitu izvijestila o porastu krađa volana. Primijećeno je također i da se pojačano kradu i katalizatori koji u sebi imaju dosta vrijednih materijala koji se u reciklaži dobro plaćaju.
Stručnjaci objašnjavaju kako se volani kradu zbog zračnih jastuka koji se otvaraju i prilikom najmanje nesreće, a trošak ugradnje novog je najmanje 1000 eura ovisno o automobilu i vrsti airbaga.
Željko Marušić, prometni stručnjak sa zagrebačkog Fakulteta prometnih znanosti i urednik Autoportala.hr kaže kako se tržište skupih zračnih jastuka opskrbljuje krađom iz automobila te “kanibalizacijom”, odnosno rabljenim automobilima se prije prodaje vade zračni jastuci te ugrađuju već iskorišteni (ili ih uopće nema), a dodatnim otpornikom vara upravljački modul…
„Na našem tržištu nakupilo se više od 150.000 rabljenih vozila koja prodaju tvrtke, saloni, privatne osobe, a na svakom trećem (najmanje) nedostaje, odnosno neispravan barem je jedan zračni jastuk. Ovoj pošasti pogoduje sve češća praksa osiguravateljskih tvrtki da odštetu za popravak vozila dogovaraju po sustavu nagodbe. Pri sudaru, čak i manjeg intenziteta, ako se otvori zračni jastuk odnosno jastuci, cijena popravka “leti u nebo”, navodi Marušić.
Uz sklop zračnog jastuka i njegovu oplatu u volanu ili armaturi, treba izmijeniti i sustav za aktiviranje te elektronički-inercijski senzorski sustav i upravljački elektronički modul. Ako popravak u ovlaštenom servisu stoji 100, oni stranci nude isplatu 50 do 70 posto vrijednosti popravka, koja se tada sama snalazi, u pravilu “na crno”. Stvara se potreba za ispravnim rabljenim zračnim jastucima (cijelim sklopovima), pa je i sve veća ponuda preko internetskih oglasnika.
„No, veći dio završava kod servisera, autolimara, koji nude posao “u paketu”, za koji, naravno, ne izdaju monetizirani račun. Ugrađene dijelove, kako bi bili što konkurentniji, nabavljaju na crnom tržištu… Zbog toga bi država trebala početi donositi mjere koje sprječavaju, a ne pogoduju nelegalnim i krimogenim aktivnostima – ocijenjuje Marušić za Autoportal.hr.
Marušić daje i savjete kako se zaštiti:
1. Najučinkovitija zaštita od krađe volana je kvalitetno i stručno ugrađen alarm, kojeg nije lako isključiti. Lopovima nimalo ne odgovara da automobil počne tuliti i blinkati, pa takve izbjegavaju, a ako se pri krađi alarm aktivira, u pravilu odustaju od krađe i bježe.
2. Pri kupnji rabljenog automobila, odvedite ga u ovlašteni servis ili kod autoelektričara, koji posjeduje odgovarajuću dijagnostički uređaj i softver te provjerite ispravnost svih zračnih jastuka. Dijagnostički se uređaj spaja preko OBD priključka te se unošenjem podataka o proizvođaču i vozilu ulazi u sigurnosni sustav, koji jasno pokazuje je li zračni jastuk ispravan ili neispravan, odnosno je li “fake” ugrađen već iskorišteni (aktivirani). Preko ‘crash data’ usto se može provjeriti je li automobil imao sudar.