Boris Kovačev / CROPIX
I dok su neki odahnuli što je blagdansko ludilo nakon svršetka Božića napokon završilo, za druge groznica zvana velika sniženja tek počinje. Zimsko sniženje, koje je službeno počelo jučer, trajat će najviše 60 dana, odnosno do 25. siječnja. Modne krpice, bijela tehnika, obuća, igračke, dječja odjeća, kozmetika, knjige... za svakoga ponešto naći će se u trgovinama diljem Hrvatske, u kojima će cijene padati i do 70 posto.
Kako bismo provjerili koliko su Hrvati prepoznali zimska sniženja i uštede koje im mogu donijeti, posjetili smo jedan veliki trgovački centar u Zagrebu, u kojem su kupci već oko 15 sati krenuli po trgovinama u potrazi za omiljenim stvarima koje su napokon snižene. I dok su gotovo svi izlozi bili prepuni raznobojnih napisa “sniženja do 50 posto”, jučer je počeo tek prvi val, pa je roba bila snižena samo 20 ili 30 posto. Međutim, to nije spriječilo brojne djevojke koje su ovo zimsko sniženje jedva dočekale.
- Znale smo da danas počinju sniženja, pa smo krenule kupiti odjeću za Novu godinu. Na žalost, nismo našle ništa što nam se svidjelo, pa ćemo opet u kupnju za nekoliko dana, kada dođe nova kolekcija. Uvijek kupujemo robu na sniženjima jer se tako može uštedjeti. Primjerice, ja sam kupila džemper i suknju i uštedjela 50 kuna, a Laura je danas dobila novu zimsku jaknu i uštedjela čak 250 kuna - sa smiješkom govori Monika Polić, koja s prijateljicom Laurom Knezović kući odlazi sretna s punim vrećicama.
Ušteda na vesti
Slično je prošla i Dora Poljanec, koja se u šopingu zatekla slučajno, ali su je ugodno iznenadili zimski popusti. - Inače na sniženjima najviše kupujem tenisice i cipele s visokom potpeticom, ali danas nisam našla obuću koja mi se svidjela. Mislim da se isplati kupovati kad su popusti, posebno kad sniženja dođu dosegnu 30 do 50 posto. Danas sam kupila samo jednu vestu, na kojoj sam uštedjela 50 kuna - kaže Dora.
Dora Poljanec, lovac na sniženja: Danas sam kupila samo jednu vestu, na kojoj sam uštedjela 50 kuna
Prodavači su nam potvrdili da je trenutno u tijeku prvi val sniženja, a novi popusti rast će svaki tjedan pa će nova roba biti i jeftinija.
- Ovo je kaos. Već su popodne ljudi masovno krenuli u kupnju, a tek predvečer očekujemo najveću navalu. Obično se u nekoliko tjedana rasproda dio kolekcije, pa stavljamo novu i tako svakih par tjedana sve do veljače, kad popusti dođu do 80 posto. Najprije se rasproda roba u Areni i Ilici, a onda po ostalim dućanima. Imamo puno posla u ova dva mjeseca, a uz pripreme za sezonu i dostavu po dućanima padamo s nogu - rekli su nam prodavači.
Trgovci prate trendove
Prema procjenama Hrvatske gospodarske komore (HGK), ove se godine očekuje rekordna blagdanska potrošnja od 12,5 milijardi kuna, a vjeruju da će i potrošnja za vrijeme sezonskih sniženja pridonijeti tim brojkama jer istraživanja pokazuju da se čak 70 posto sve robe proda na sniženjima. Trgovci su s akcijama i promocijama krenuli već početkom prosinca, ali su popusti bili od 10 do 30 posto. Prema Zakonu o zaštiti potrošača, trgovci moraju voditi računa o poštenoj trgovačkoj praksi, a zbog konkurentnosti domaće trgovine važno je pratiti trendove zemalja u okruženju, poručuju iz HGK.
Dopredsjednik Društva za zaštitu potrošača “Potrošač” istaknuo je da se hrvatska praksa uvelike razlikuje od one u ostatku Europe, a na kupcima ostaje odgovornost o informiranju o svojim pravima i zakonima.
Boris Kovačev / CROPIX
Danijela o potrošačkim pravima: ponekad prodavači povise cijene prije sezone i onda ih snize. Treba znati svoja prava
- Građani smatraju da sniženja nisu onakva kakva su u ostatku Europe poput Njemačke, Italije i Austrije. Još čekaju vrijeme kada će kod nas biti sniženje kao u drugim zemljama, pa sada radije skoknu do Graza i kupe nešto po prihvatljivijoj cijeni. Građani se pitaju kada će prava sniženja doći u Hrvatsku, ali ja kažem da trebamo pričekati do kraja ove sezone pa onda vidjeti koliko su isplativa ova koja imamo. HGK bi trebao napraviti analizu i vidjeti je li ovo pravo sniženje ili nije - rekao je Rkman.
Također navodi da kupac mora dobiti informaciju o staroj i novoj cijeni jer je to najbolji pokazatelj popusta, treba znati da ima pravo na reklamaciju proizvoda i tijekom sniženja, a važno je i da u kupnju ne ide impulzivno jer to nije “utrka na 100 metara”, slikovito se izrazio Rkman.
Kupujte planski
Sa svojim pravima upoznat je i Filip Paraman, koji je sa sinom Davidom jučer pratio suprugu u kupnju. - Ne pratim ljetna i zimska sniženja jer ono što mene zanima, a to je tehnika, nije kod nas na popustu. Puno se više isplati kupovati vani jer su cijene mobitela, laptopa, računala i bijele tehnike puno niže nego kod nas. Ne budem li išao van, radije ću kupovati online jer su popusti 20 posto i više. Tako sam i sinu kupio robota za programiranje iz Amerike. Sniženja u našim trgovačkim centrima više se isplate ženama jer su uglavnom samo odjeća i obuća puno jeftinije - kaže Paraman.
Boris Kovačev / CROPIX
Filip Paraman, online kupac: Cijene mobitela, laptopa, računala i bijele tehnike puno su niže vani nego kod nas, pa kupujem online
Slično razmišlja i Danijela, koja je u jučerašnju kupnju krenula planski. Smatra da se isplati paziti na sniženja, ali važno je i informirati se o cijenama prije sezone i tijekom nje.
- Ponekad prodavači povise cijene prije sezone i onda ih snize. Zato je važno pratiti cijene i upoznati se sa svojim potrošačkim pravima. Inače pratim kad se cijene spuštaju i radije ću kupiti isti proizvod kad je na popustu 20 do 30 posto. Ali, imam problema s pronalaženjem cipela. Posljednjih nekoliko godina, otkad se moda promijenila, ne mogu naći čizme koje mi se sviđaju - zaključila je Danijela.
Sedam savjeta za pametniji šoping i još veće uštede
1. Sačuvajte račun kako biste mogli vratiti proizvod ako je neispravan.
2. Imate pravo na reklamaciju kao i u redovnoj kupovini. Sačuvajte ambalažu, jamstva i slične ključne dokumente kako biste se mogli pozvati na prava, odnosno tehničke greške i nedostatke.
3. U kupovinu idite planski. Ne morate kupiti neki proizvod samo zato jer je na popustu. Impulzivna kupnja će vas možda usrećiti trenutno, ali ćete kasnije shvatiti kako možda i nije bila prijeko potrebna. Kupnja na sniženjima nije utrka na 100 metara.
4. Usporedite staru i novu cijenu. Pratite cijene prije sniženja i tijekom sezone kako biste mogli vidjeti koliko je ustvari roba snižena. Na svakom proizvodu treba biti istaknuta stara i nova cijena kako biste usporedili.
5. Čitajte sitna slova. Prodavači mogu određivati hoće li ponuditi povrat novca ili zamjenu proizvoda ako se kupac odluči za kupnju i kasnije promijeni mišljenje. Ako kupujete online ili preko telefona od prodavača sa sjedištem u EU, morate imati pravo na period otkazivanja od 14 dana nakon što ste primili proizvod.
6. Najbolje se može uštedjeti na kupovini ljetne i proljetne odjeće.
7. Nemojte se zavarati sjajnim i jarkim bojama te muzikom. Svaki dan se sučeljava psihologija kupca i psihologija trgovaca u ostvarivanju ciljeva. Imajte na umu da trgovac želi profit, a kupac nešto što je jeftinije, a da je pritom i kvalitetno.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....