Kada sam prvi put došla na posao na svoje sadašnje radno mjesto, kolegica koja je samnom također počinjala raditi, na prvom je sastanku pitala koji je i kakav dress code tvrtke, odnosno kako se trebamo odijevati na našem novom radnom mjestu. Meni to pitanje nije ni palo na pamet, no čim ga je ona postavila i ja sam se odmah zamislila – zaista, ima li nešto što je obavezno ili pak zabranjeno. Dobile smo dosta širok, ali opet logičan odgovor – oblačite se prikladno situaciji, piše novinarka portala novac.hr.
Ove sam se crtice sjetila kada sam nedavno pročitala članak na Quartzu o izvršnoj direktorici General Motorsa, Mary Barra, i njenom kratkom, jasnom i, pokazalo se, iznenađujuće emancipirajućem dress codeu kojeg je uvela, a koji glasi “dress appropriately”, odnosno “odjenite se na odgovarajući način”. Barra je, naime, došavši na poziciju globalne potpredsjednice ljudskih resursa GM-a 2009. godine, svega nekoliko mjeseci nakon što je kompanija proglasila bankrot, za jedan od svojih prvih poteza, umjesto velikih strategija restrukturiranja i sličnih očekivanih koraka, odabrala upravo promjenu pravila odijevanja zaposlenika i to tako što je dugačak i detaljan pravilnik zamijenila s kratkom i britkom uputom - odijevajte se prikladno.
Nakon prvotne ošamućenosti pa čak i otpora dijela njenih kolega ovom naizgled banalnom, a očito ipak vrlo važnom odlukom, Barrina se strategija pokazala dugoročno korisnom na razini cijele kompanije.
- Ako pustite da ljudi samostalno vode politike, posebno na prvoj razini nadzora, to pomaže u njihovom razvoju. To je iskustvo koje mi je otvorilo oči, a sada znam i da su takve male stvari korjenito promijenile kulturu kompanije - rekla je današnja izvršna direktorica GM-a za Quartz.
Ukidanje detaljnih pravilnika o načinu odijevanja na poslu ne znači, naravno, da je bilo što prihvatljivo, ali to ni nije poanta. Stvar je u tome da kao poslodavac imate povjerenja u svoje zaposlenike i njihovu prosudbu.
Baš tako nekako svoju (ne)politiku dress codea objasnili su mi i u Nanobitu, hrvatskoj tvrtki specijaliziranoj za proizvodnju mobilnih igara.
- Svi naši zaposlenici su stručnjaci u svojem području i većina se bavi izrazito kreativnim poslovima. Zbog toga smatramo da je i vlastiti modni izričaj nešto što treba njegovati i prepustiti svakom zaposleniku. Također, zaposlenici kojima je udobno i koji se ne osjećaju ograničeno, moći će se više posvetiti poslu - kažu nam kreatori igara te dodaju kako je njihov dress code vrlo ''elegantan'' - možeš biti odjeven kako želiš, dokle god si odjeven.
U šali dodaju i kako do sada nitko nije prekršio ovako (ne)određen dress code, kao i da se kod njih za posebne prilike mogu vidjeti maštovite kombinacije, poput kombinezona jednoroga.
Da ne bi bilo zabune, oblačili se kao jednorozi ili ne, ljudi u Nanobitu su profesionalci, a nedavno su se našli i na ljestvici 1000 najbrže rastućih europskih kompanija koju objavljuje Financial Times. Prema toj rang listi Nanobit je u razdoblju od 2013. do 2016. godine porastao za 331 posto.
I stvarno, prva asocijacija na ljude kojima je posao da kreiraju mobilne igre i zabavni sadržaj vjerojatno nisu odijela, kravate, uske suknje i visoke pete.
- Sve ovisi o profilu tvrtke, načinu na koji se ona želi prezentirati te kojim klijentima se obraća. Naravno da jedan Zuckerberg ne mora brinuti o odijelu. Zapravo, bili bismo u šoku da se on pojavi u odijelu. Svojim ležernim oblačenjem on se također želi približiti svojim klijentima i korisnicima - objasnila je tako važnost konteksta za određivanje prikladnog dress codea Smiljana Leinert Novosel, profesorica komunikologije na Fakultetu političkih znanosti u Zagrebu.
Na stranu što se čelni čovjek najveće društvene mreže na svijetu uvukao u odijelo za svoje nedavno svjedočenje u američkom kongresu, ako kao osnovnu bit Facebooka prihvatimo njihovu misiju da pomognu ljudima diljem svijeta da održavaju stara, stvaraju nova poznanstva te održavaju bliske odnose s obitelji i prijateljima, tu bliskost i prijateljstvo prije ćemo osjetiti od ležerno odjevene osobe u trapericama i tenisicama, nego od nekog u strogom odijelu i čvrsto svezanoj kravati. Zar ne?
Dress code je zapravo neverbalna poruka koja nesvjesno djeluje na promatrače, a kako se odijevamo ovisit će i o tome što kome želimo poručiti, smatra Leinert Novosel.
- Odavno je dress code zapažen kao iznimno značajan za imidž kompanije o čemu svjedoči i uvođenje uniformi. Uniformom se, osim imidža, prezentira i pripadnost nekom kolektivu, grupi, odnosno kompaniji. Cilj je osmišljenom uniformom, ili dress codeom, općenito pokazati da za kompaniju rade ljudi koji su profesionalni, stručni u onome što rade te kojima je stalo do klijenata i kompanije - dodala je još profesorica komunikologije.
Slično svoju politiku poslovnog odijevanja objašnjavaju iz Croatia Airlinesa, čiji je dress code, očekivano, znatno formalniji od onog u Nanobitu. Za dio zaposlenika nacionalnog avioprijevoznika, prvenstveno letačko i kabinsko osoblje te zaposlenike na prodajnim mjestima tvrtke koji su u kontaktu s putnicima i klijentima, propisan je Pravilnik o službenoj odjeći u sklopu kojeg su opisane i poslovne uniforme. Dominantna boja je plava, uz crvenu, bijelu i sivu.
- Dizajn odjeće stoga nastoji prezentirati našu zemlju svim putnicima, kako u Hrvatskoj tako i u svijetu, jer je osoblje tvrtke vrlo često prvi kontakt inozemnim putnicima sa zemljom u koju dolaze i kroz njih stvaraju prve dojmove o Republici Hrvatskoj -poručili su iz aviokompanije.
Odijevanje ima vrlo važnu ulogu u poslovnoj kulturi kompanije, smatraju u Croatia Airlinesu, pa mu stoga i pridaju posebnu važnost čak i kad se radi o zaposlenicima za koje nije donesem pravilnik o službenoj odjeći.
- I oni dijele kompanijsku svijest o tome da nacionalni avioprijevoznik predstavlja Republiku Hrvatsku u svim domaćim i inozemnim odredištima u koje lete njegovi zrakoplovi, kao i u mnogim kontaktima s inozemnim poslovnim partnerima - zaključili su.
Kontekst je na kraju svega, pri odlučivanju o (ne)uvođenju pravila o poslovnom odijevanju, od ključne važnosti. U tom smislu dress code ne treba shvatiti samo kao poslovna odijela, visoke pete ili uniforme, već kao neverbalno predstavljanje određene kompanije. Ovisno o tome kakav imidž tvrtka želi postići, različite odjevene kombinacije u tome mogu pomoći ili odmoći, piše novac.hr.