Povodom stogodišnjice tiskanja Tollerovog „Hinkemanna”, Dragon teatar je za kraj godine pripremio pravu dramsku poslasticu i odlučio na daske koje život znače postaviti ovo avangardno i ekspresionističko dramsko djelo.
„Čovjek se predao, zbilja je pobijedila. ekspresionistički čovjek budućnosti sveo se na poslušnog i dehumaniziranog, upravo kastriranog pojedinca sadašnjice. Invalidnost nije samo fizička, ona je i duhovna i emotivna…beskrajna i bezizlazna”.
Dramu Hinkemann Toller je napisao 1921. i 1922. kao utamničenik u Niederschönenfeldu, a bila je to i prva drama koju je vidio uprizorenu nakon puštanja iz zatvora u srpnju 1924., kada je u Berlinu upriličena posebna izvedba za autora. Bila je to uopće prva izvedba nekog njegovog teksta kojoj je prisustvovao.
Posljednja Tollerova zatvorska drama motivski, stilski i idejno odstupa od njegovih prethodnih dramskih tekstova. Posrijedi nije više „drama postaja“ koja iz epizode u epizodu intenzivira pojavu i nastojanje Novog Čovjeka da pokaže svijetu moguće puteve emocionalnog i moralnog izbavljenja. Negdašnjem heroizmu i markiranom liku novog doba ovdje je suprotstavljen njegov groteskni parnjak.
Hinkemann je ratni bogalj, subjekt fizičkog i emotivnog trpljenja, mjera očaja i beznađa, čime je postao snažni simbol negativne progresije, univerzalni vojnik, oštećena roba čija je fizička kastracija signum temporis, dio za cjelinu napaćenih, obespravljenih i napuštenih ljudi.
Novo vrijeme post ratne zbilje donijelo je sa sobom tek nemogućnost zdravih međuljudskih odnosa, nemogućnost postojanja dosljedne i iskrene ljubavi među ljudima, nepostojanje solidarnosti i polagani put prema životnom dnu – svijet očekuje tjeskobna, uznemirujuća i gorka budućnost.
Dramaturško i redateljsko viđenje zadarske kazališne redateljice Maje Šimić predstavu odvodi u fazu intenzivnijeg ekspresionističkog Tollerovog izričaja. Izostaje cijeli prvi čin koji je zamijenjen fragmentom scene jednog od sna iz Tollerovog komada Masa čovjek, iz 1921. godine.
Dramski narativ postavljen je fragmentarno, stopljen intenzivnim postojanjem glumaca na sceni. Politički kontekst dan je kao podloga na kojoj je maksimalno intenzivirana unutarnja bol glavnog lika i tragična ljubav supružnika koja je posljedica krivih predodžbi, ljudske prijetvornosti, laži i traženja oprosta koji stiže prekasno.
„Hinkemanna” u izvedbi Kazališne škole Dragon teatra za mlade i odrasle premijerno pogledajte večeras s početkom u 20 sati u Polivalentnoj dvorani Providurove palače.
U predstavi igraju: Leo Rogić, Senka Marković, Marijana Marjanović, Lana Volarević, Renato Pizek, Simona Perić, Ines Fantov, Karla Kresoja i Anica Tomazinić.
Dramatizaciju, produkciju i režiju potpisuje Maja Šimić, a uz nju autorski tim čine Mihaela Gregov (kostimografija) i Zrinka Lovrić (šminka).
Pokrovitelji: Grad Zadar i Mjesni odbor Jazine II