Prije dvadesetak dana zadarski su policajci zaustavili vozilo Hitne pomoći koje je dva i pol mjeseca prevozilo pacijente i medicinasko osoblje bez tehničkog pregleda i plaćenog osiguranja. Svatko tko pomisli da je u pitanju neka greška ili povjeruje u objašnjenje kako je u žurbi angažirano pogrešno vozilo – teško se vara.
Iz jednog od internih dopisa Zavoda za hitnu medicinu Zadarske županije, u prepisci između voditelja voznog parka i voditeljice sanitetskog prijevoza koju nam je dostavio netko od zaposlenika, nalazi se popis od ukupno 47 vozila saniteta među kojima je njih čak 23 u kvaru! Pola sanitetskog voznog parka početkom prosinca prošle godine jednostavno nije bilo upotrebljivo!
U dopisu se spominju i Peugeot Boxeri stari pet godina s prijeđenih 350 i 400.000 kilometara, zbog čega se učestalo kvare, dok stara i derutna vozila iz 2001. godine vozači jednostavno odbijaju voziti iako ih se koristi samo za lokalne vožnje. Pritom to nisu najstarija vozila Zavoda za hitnu medicinu - rekorder je vozilo s registarskom tablicom ZD 517 koje je staro ravno dvadeset godina.
Pokvarena vozila su mahom smještena na parking, neka se već dugo nalaze na popravcima, a među onima koji su u voznom stanju ima i onih kod kojih - ne radi grijanje! Najmlađe vozilo navedeno na popisu proizvedeno je još 2014. godine, ali su i na njima zabilježene ozbiljne kilometraže, pa im je pouzdanost jako upitna. Pritom treba znati da se radi o vozilima koja se koriste u svrhu sanitetskog prijevoza pacijenata do, primjerice, zadarske Opće bolnice na dijalizu ili odlaska na liječenje u neki od udaljenijih bolničkih centara.
-Kada je sanitetski vozni park u pitanju, od Doma zdravlja smo naslijedili čemer, jad i bijedu! U diobenoj bilanci smo dobili 4,7 milijuna kuna za nabavku 11 novih sanitetskih vozila i ta je javna nabava na samom kraju, odluka će možda biti donesena ovog petka ili najkasnije početkom sljedećeg tjedna, kaže Predrag Orlović, ravnatelj Zavoda za hitnu medicinu Zadarske županije.
Zavod raspolaže godišnjim proračunom od oko 60 milijuna kuna, a Orlović navodi kako je 13 milijuna kuna trenutnog viška namijenjeno izgradnji zgrade u Ninu i nabavci 11 novih vozila. Ravnatelj procjenjuje da bi svake godine, samo za Hitnu pomoć, trebalo nabavljati pet-šest vozila iako je Dom zdravlja dosada za Hitnu pomoć nabavljao svega tri vozila godišnje.
S obzirom na stanje ukupnog voznog parka, posve je jasno da se Zavod za hitnu medicinu nalazi pred gotovo nerješivim problemom jer ovim tempom vozni park je nemoguće obnoviti.
-Zadarska bi se županije trebala aktivnije uključiti u nabavku vozila, jer uz gradnju zgrade u Ninu i nabavku potrebne opreme za Zavod, mi sami ćemo jako teško moći na zadovoljavajući način obnoviti vozni park, kaže Orlović.
Naravno, "aktivnije uključivanje Zadarske županije" valja prevesti kao povećanje sredstava namijenjenih Zavodu za hitnu medicinu. Međutim, ravnatelj Orlović podsjeća kako je iz decentraliziranih sredstava namijenjenih zdravstvenim ustanovama, Zadarska županija svojedobno za Zavod odvajala 1,6 milijun kuna, da bi se ta sredstva postupno smanjivala do 300.000 kuna.
ŽUPANIJSKI PROČELNIK BERNARD MARUNA: Viškom obnoviti vozni park
-Zadarska županija u 2019. godini za Zavod za hitnu medicinu planira iz decentraliziranih sredstava iznos od 400.000 kuna. Srećom, Zavod za hitnu medicinu ima višak vlastitih sredstava, a preuzimanjem djelatnosti saniteta od Doma zdravlja Zadarske županije preuzeli su i 4.780.000 kuna za nabavku sanitetskih vozila. Zadarska županija je dužna ravnopravno brinuti o svojim ustanovama, a kako Zavod za hitnu medicinu kontinuirano posluje s viškom prihoda, mišljenja smo da isti treba planirati i što hitnije krenuti u obnavljanje voznog parka, koji trenutno nije u zadovoljavajućem stanju za adekvatnu skrb o pacijentima, o čemu smo ih već obavijestili, izjavio nam je Bernard Maruna, županijski pročelnik za zdravstvo dodajući da je ukupni iznos iz decentraliziranih sredstava za ustanove u zdravstvu 14,7 milijuna kuna.