Hrvatska elektroprivreda za neisključivanje korisnika iz električne mreže zaračunava naknadu u iznosu od 60 kuna, uvjerila se građanka iz Zadra koja je zaboravila platiti jednu ratu struje jer je s ukućanima u to vrijeme bila u covid izolaciji, pa je iz Elektre dobila opomenu zbog neplaćanja računa. Nakon što je ratu platila, iz Elektre je stigla obavijest kako se obustavlja isključivanje njenog domaćinstva iz elektroenergetskog sustava, ali se odustajanje od obustave isporuke struje naplaćuje – 60 kuna!
- Bila je to rata struje za siječanj ove godine. Njihov sistem je takav da oni potrošnju iz tog mjeseca naplaćuju sredinom toga mjeseca, znači unaprijed. Niti jedna uslužna tvrtka ne naplaćuje nešto što još nije potrošeno. Vodovod naplaćuje nakon što se potroši i očita voda za taj mjesec, telekom isto tako, potrošnju od toga mjeseca naplaćuju u idućem mjesecu. Kod HEP-a je uplata rate za siječanj, sredinom siječnja. Ne znam koji umirovljenik u Hrvatskoj dobiva mirovinu za siječanj 15. siječnja. A da ne pričam o tome da suprug koji radi u HEP-u dobiva plaću iza 10. veljače za siječanj. Ako se ne plati rata u mjesecu u kojemu se struja za taj mjesec troši, automatski se to smatra zakašnjenjem. Ja sam platila tu naknadu koju su mi poslali, ali želim znati što sam ja to platila? Nitko nije izišao na teren da bi odustao od obustava električne energije, nikakvih tu troškova nije bilo, zanima me zašto ja i ostali građani plaćamo odustajanje od obustave – pita se dobro poznata građanka Zadra, Drita Dunatov, vlasnica OPG-a na gradskoj tržnici i nezavisna vijećnica u Gradskom vijeću Zadra.
Inače su, kaže, uredne platiše i tu su ratu podmirili čim su izišli iz karantene jer su bili u izolaciji zbog korone deset dana.
- Da su oni došli vozilom do mene u dvor pa da sam ih ja uspjela odgovoriti od te situacija, bilo bi mi jasno da naplate dolazak zbog troška korištenja vozila, radne ekipe itd. Međutim, meni su u sjedištu HEP-a u Splitu objasnili da su oni poslali nalog Elektri u Zadru da nam isključe struju. U međuvremenu dobivaju uplaćeni račun i odustaju od obustave električne energije. Koliko znam, po Ustavu RH niti HEP niti Vodovod ne bi smjeli građanima isključiti ni struju ni vodu jer su od životne važnosti. Postoji još jedna zakonska odredba po kojoj HEP ne bi niti smio doći na privatni posjed isključivati struju, bez pristanka vlasnika. Oni tvrde nešto sasvim drugo, jer su nam zakoni kao "paška čipka". Postoji ovršni zakon, zatezne kamate, po kojima se oni mogu naplatiti ukoliko postoji dugovanje. Mene ne brine moja situacija niti to što ja moram platiti 60 kuna, ali me brinu ljudi kojima su tih 60 kuna možda tri ručka i koji to ne mogu platiti, a ima ih. Ta naplata po obustavi uvedena je 2020. godine, potrošači o tome nisu obaviješteni jer ne čitaju redovno Narodne novine gdje se zakoni objavljuju, pa me brine 75 posto Hrvata koji žive na minimalcu i nemaju za život i kojima će zbog zakašnjenja plaćanja rate doći na naplatu još dodatnih 60 kuna. A rata se naplaćuje 15 dana prije nego što je uopće potrošena! Što se mene tiče, platit ću svaki mjesec tih 60 kuna više i neću na vrijeme jer je 15. dan u mjesecu za tekući mjesec prijevremena naplata. Tko zna koliko tisuća ovakvih opomena je naplaćeno s dodatnih 60 kuna "za ništa"! Pitam na kraju HEP, mogu li ja nekom kupcu prodati moju blitvu koja će se brati za 15 do 20 dana, ali da mi je unaprijed plate? Ja ću pretpostaviti koliko ćete vi pojesti, a ako je ne platite unaprijed, ide opomena iz isključenje iz OPG-a. Eto, to je takav sistem koji kod nas očito dobro funkcionira kod privilegiranih – zaključuje Drita Dunatov.
Obratili smo se i HEP-u s konkretnom pritužbom iz Zadra, evo što su nam odgovorili:
- Na temelju članka 70. Općih uvjeta za korištenje mreže i opskrbu električnom energijom (donijela Hrvatska energetska regulatorna agencija, objavljeni u Narodnim novinama br. 104/2020), opskrbljivač krajnjem kupcu koji nije platio u roku dospijeća novčanu obvezu ili račun izdaje opomenu u pisanom obliku. Nadalje, ako krajnji kupac ni nakon opomene ne podmiri dospjele novčane obveze, na temelju članka 94 Općih uvjeta na zahtjev opskrbljivača se kao krajnja mjera, nakon prethodne obavijesti provodi privremena obustava isporuke električne energije.
Na temelju članka 106. Općih uvjeta, pravodobnim otkazivanjem zahtjeva za privremenu obustavu isporuke električne energije smatra se otkazivanje do isteka dana u kojem je taj zahtjev podnesen. Svako otkazivanje zahtjeva za privremenu obustavu isporuke električne energije nakon navedenog roka, smatra se nepravodobnim. Trošak privremene obustave isporuke električne energije i trošak ponovne uspostave isporuke električne energije na zahtjev opskrbljivača, u slučaju nepravodobnog otkazivanja zahtjeva za privremenu obustavu isporuke električne energije, snosi opskrbljivač.
Dakle, riječ je o trošku koji stvara kupac, a operator sustava ga naplaćuje od opskrbljivača. Naime, svaki opskrbljivač (unutar ili izvan HEP grupe), na temelju cjenika nestandardnih usluga operatora sustava, snosi navedene troškove u koje spada i trošak nepravodobnog otkazivanja zahtjeva za privremenom obustavom isporuke električne energije. HEP Elektra, na temelju Uvjeta opskrbljivača za opskrbu električnom energijom, članak 16, obračunava kupcima troškove privremene obustave isporuke električne energije i troškove ponovne uspostave isporuke električne energije kao i troškove otkazivanja zahtjeva za privremenom obustavom isporuke električne energije, sukladno objavljenom Cjeniku. Cjenik nestandardnih usluga operatora sustava kao i Cjenik opskrbljivača javno su dostupni na službenim internetskim stranicama društava.