Ulaganje u prometnu infrastrukturu, izgradnju autoceste A1 i njeno povezivanje brzom cestom sa Zadrom i novoizgrađenom lukom Gaženica, te nadogradnja i moderniziranje zadarskog aerodroma, pokazalo se ključnim za rast turizma koji je ove godine u zadarskoj regiji dosegao rekordne brojke.
Zračna luka Zadar u Zemuniku postat će tako prva »zelena« zračna luka u regiji, energija će se proizvoditi solarno, a zrakoplovi napajati-električno. Ali to je samo dio planova, a i uspjeha zadarske Zračne luke, koja je, uz Lučku upravu Zadar, najzaslužnija za rekorde koje zadarski turizam bilježi ove godine.
Završetkom uspješne ljetne sezone letenja, Zračna luka Zadar krenula je u realizaciju najavljene megainvesticije od preko 160 milijuna eura koja će u narednih šest godina u potpunosti promijeniti aerodrom u Zemuniku kakav danas poznajemo. Projektom će u nekoliko faza biti izgrađena nova zgrada putničkog terminala, proširena stajanka i produljena pista, a uz sve to Zračna luka Zadar postat će i prva »zelena« zračna luka ne samo u Hrvatskoj, već i u regiji koja primjenjuje solarnu energiju i gdje će se, kako najavljuju, zrakoplovi napajati - električno!
Projekt naziva "Elektrifikacija i ekologizacija sustava prihvata i otpreme zrakoplova u Zračnoj luci Zadar" već je dovršen i to na vrijeme. Ugovor vrijedan 16 milijuna eura, od čega 10 milijuna osigurava Europska unija, potpisan je u Zračnoj luci Zadar još lani za projekt proširenja stajanke, elektrifikaciju i ekologizaciju sustava prihvata i otpreme zrakoplova u Zračnoj luci Zadar, koji se sufinancira iz Nacionalnog plana oporavka i otpornosti (NPOO). Ugovor su potpisali su direktor Josip Klišmanić, te za zajednicu ponuditelja Građevinarstvo i proizvodnja Krk d.d. predsjednik Uprave Sanjin Purić i za Magnum supra d.o.o. direktor Tomislav Bolotin.
- Zahvaljujući sjajnoj pripremi ovog kompleksnog projekta, mi smo jedina zračna luka u Europi koja je nakon pandemije koronavirusa dobila ta sredstva. Uvjeti Europske komisije za zračni promet vezane na zelene politike vrlo je kritičan, a presudno je bilo što smo mi ovim projektom uspjeli dokazati kako našu emisiju CO2 smanjujemo gotovo za polovicu – kaže direktor Zračne luke Zadar Josip Klišmanić.
Ovim projektom zamijenjen je postojeći sustav prihvata i otpreme zrakoplova koji se napaja fosilnim gorivima s novom opremom na električni pogon, te osiguranje ekološki prihvatljivog sustava napajanja zrakoplova i opreme iz obnovljivih izvora energije, kako bi se smanjile emisije štetnih plinova u okoliš, a provedba projekta rezultirala bi s očekivanim smanjenjem emisija CO2 od čak 47,52 posto.
Za "supersezonu" na zadarskom području uvelike su zaslužni rezultati Zračne luke Zadar koja je po prvi put oborila rekord s 1,5 milijuna putnika. Milijuntni putnik, koji je svake godine proslavljan početkom rujna, ove je sezone dosegnut mjesec dana ranije, početkom kolovoza. Rujan je bio na 30-postotnom povećanju, a još je početkom srpnja ACI Europe, organizacija europskih zračnih luka, u svom Izvješću o povezanosti aerodroma Europe, objavio da je Zračna luka Zadar treća po rastu prometa u Europi po rastu putnika u odnosu na predpandemijsku 2019. godinu i svrstana je po prvi put u srednje zračne luke (od 1 do 10 milijuna putnika). Rezultat je to povećanog broja linija i rotacija Ryanaira i ostalih aviokompanija, ali i marljivog rada svih djelatnika zračne luke. Letovi su potrajali sve do konca listopada do kada su na zadarsku Zračnu luku slijetali i polijetali zrakoplovi s turistima, a nakon toga slijedi početak rekonstrukcije Zračne luke Zadar koji uključuje zgradu terminala, što je tek početak realizacije složenog projekta prema arhitektonskom rješenju Arhitektonskog biroa Ante Kuzmanića iz Splita. Megainvesticija osim nove zgrade putničkog terminala sadrži i projekt produljenja uzletno-sletnih staza i stajanke.
Rekonstrukcija će se odvijati kroz deset faza, prve dvije odnose se na proširenje staze i stajanke, dok treća nakon prestanka letova započinje proširenjem terminala i čekaonica za putnike. Kasnije je predviđena izgradnja nove sortirnice prtljage, prostora za putnike te rušenje stare zgrade kako bi se prostor preuredio u komercijalne i ugostiteljske sadržaje.
Na lanjskom ponovljenom natječaju Zračne luke, odabran je Krekić Avangard koji bi uskoro trebao započeti s realizacijom prve faze rekonstrukcije i dogradnje putničkog terminala.
Predstoji nam izvazovno razdoblje u kojem će se Zračna luka Zadar transformirati u skladu s porastom broja putnika i zrakoplova. Taj pritisak iz godine u godinu sve je veći, stoga smo morali krenuti u rekonstrukciju zgrade terminala koja će se po dovreštku pretvoriti u moderan i reprezentativan objekt kakav grad Zadar i naši gosti zaslužuju." – ističe direktor Klišmanić.
Za iduću godinu najavljene su i neke nove linije i aviokompanije, primjerice linija Edelwiessa, tvrtke kćeri Swiss-a koja uvodi liniju za Zurich od kraja lipnja do kraja kolovoza i to dva puta tjedno. Do kraja godine broj putnika zaustavit će se na nešto manje od 1.6 milijuna, što je rast od 29 posto. Porast broja putnika očekuje se i u sljedećim godinama, no ipak ne toliki kao u protekloj godini.
Planirano je kako će u Zadar nakon obnove uzletno-sletne staze dolaziti i prekooceanski letovi, što će osigurati gospodarski rast regije i Zadru vratiti povijesnu poziciju koja mu kao sjecištu putova i pripada.