- Svugdje u Europi postoje licence za ugostiteljske objekte i gradovi i općine su unaprijed odredili koliko uslužnih djelatnosti u nekoj ulici ili zoni može biti. U Hrvatskoj je to teško postići jer je sve prepušteno stihiji, govori nam Robert Kovačević, predsjednik Ceha ugostiteljstva i turizma pri Udruženju obrtnika Zadar s kojim smo razgovarali o najavljenom uvođenju moratorija za zakup javnih površina koji bi, prema riječima gradonačelnika Branka Dukića, trebao trajati dvije godine, počevši od siječnja 2024.
Uz moratorij na zakup javnih površina, najavljeno je i povećanje cijena zakupa javnih površina, ali i revizija postojećih ugovora nakon koje bi se nekim ugostiteljima mogle i smanjiti postojeće terase.
- Stihijsko otvaranje ugostiteljskih objekata dovodi do nelojalne konkurencije na tržištu, upravo se to događa na Poluotoku, što za nikoga nije dobro, niti za ugostitelje, niti za građane koji tu žive, a ni za institucije koje moraju nadzirati rad objekata. Jedna od mogućnosti uvođenja reda na Poluotoku je zasigurno ta da Grad privremeno zaustavi zakup javnih površina i na taj način smanji pritisak na povijesnu jezgru koji iz sezone u sezonu postaje sve veći. Na Poluotoku jednostavno više nema mjesta za nove prostore na kojima bi mogle biti terase ugostiteljskih objekata, jedino bi se mogle postojeće terase smanjiti na uštrb novih, smatra Kovačević i dodaje kako bi unutar takve odluke možda i trebale postojati iznimke, ali samo kada su u pitanju objekti visoke kvalitete.Jedna od takvih iznimki tijekom moratorija bio bi neki novi hotel visoke kvalitete na Poluotoku koji bi dobio terasu ili nekakav ekskluzivni restoran.
- Mora se težiti ka kvaliteti koja trenutno možda i nije najbolja. Na Poluotoku prema zadnjim podacima imamo oko 5500 sjedećih mjesta i potrebe Poluotoka smo time u turističkoj sezoni zasigurno zadovoljili. Novi kapaciteti će jednostavno pojesti grad, ističe Kovačević koji je sudjelovao u razgovorima s Gradom oko novih komunalnih odluka.
- Kada se donose ovakve odluke, ugostitelji svakako trebaju misliti na građane i želimo postići jedan balans i suživot građana koji tu žive i ugostitelja, a Grad u tom slučaju treba biti poluga ove dvije stranke. Čemu više od 5500 sjedećih mjesta na Poluotoku?! Riva trenutno nema veliki broj ugositeljskih sadržaja, ali da sad dopustimo otvaranje deset kafića na rivi, dozvolili bi rušenje sadržaja u npr. Kalelargi. Dobili bi možda jednu vrijednost, ali bi drugu uništili, kaže Kovačević koji pozdravlja i odluku o novim cijenama za zakup javnih površina. Naime, cijelogodišnji zakupci bi prošli jeftinije, a sezonskim objektima zakup bi se drastično povećao.
- Mali ugostiteljski objekti, oni koji rade cijelu godinu, pozdravljaju ovakvu odluku. Možda je uvođenje moratorija malo i nespretan način uvođenja reda, ali ne vjerujem da trenutno postoji iti jedan drugi način jer će nas turizam pojesti. Naše članove želimo zaštititi, pogotovo one koji rade tijekom cijele godine. Naš posao je da senzibiliziramo političare i ukažemo im na naše probleme jer što nam vrijedi novac ako izgubimo grad, zaključuje Kovačević i poziva ugostitelje koji imaju prijedloge o ovom pitanju da se pridruže Cehu kako bi zajedno kreirali održivu budućnost.
Predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija Tomislav Fain pozdravlja odluku gradonačelnika bez obzira što u svom protfelju ima i lokala koji posluju samo tijekom sezone i što bi najava novih odluka njemu mogla donijeti poskupljenje zakupa.
- Apsolutno podržavam odluku gradonačelnika da se uvede moratorij na zakup javnih površina. U europskim gradovima je regulirano koliko unutar neke zone možete imati ugostiteljskih objekata. Posljednjih godina se broj dolazak i zarada od turizma drastično poveća, ali nastavimo li ovako, u jednom trenutku će ponuda nadići potražnju. Moratorij je potrebno uvesti i kako bi se zaštitili postojeći ugostitelji, ističe Fain koji se zalaže i za pokretanje revizije zakupa javnih površina, no ne i za moguće smanjivanje već postojećih zakupa.
- Da, treba napraviti reviziju, ali smanjivati već postojeći zakup ne bi bilo dobro iz ekonomskog smisla. Ugostitelji su prema zakupu javne površine i broju stolova definirali svoju računicu i ulagali prema svojim mogućnostima u poslovanje, kaže Fain koji pozdravlja i uvođenje markacija na javnim površinama koje će jasno označiti kolike terase ugostitelji smiju imati.
- Reda mora biti, zaključuje Fian.
- Da smo se držali nekih uzusa, ne bi imali problema, kazuje nam Jole Kadija, vlasnik kafića na Narodnom trgu dodajući kako bi ugostiteljski objekti trebali držati nekakvih standarda.
- Trebalo bi uvesti neke standarde u poslovanje ugostiteljskih objekata, tipa da ako nemaš u objektu sanitarni čvor i unutarnje stolove, ne možeš imati niti terasu. Pravila za sve trebaju biti jednaka i slažem se s Gradom da treba standardizirati objekte i podignuti kvalitetu sadržaja, zaključio je Kadija.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....