U Zadru je u punom opsegu proradio sustav Inteligentnog transportnog sustava vrijedan 9 milijuna kuna (bez PDV-a) kojim se upravlja iz tzv., Pametne sobe u Poduzetničkom inkubatoru Inovativni Zadar. Sustav koji obuhvaća uvođenje novih semafora s potrebnom opremom povezanih sa softverom u kontrolnoj sobi, u testnoj je funkciji od ožujka ove godine, a u ponedjeljak su ga još jednom prekontrolirali djelatnici tvrtki Semafor d.o.o. i King ICT koje su ga implementirale, nakon čega je utvrđeno da sve funkcionira besprijekorno.
Pod budnim okom operatera Gorana Štefćića na velikim monitorima izmjenjuju se video prikazi 17 gradskih raskrižja u stvarnom vremenu kao dio centralne aplikacije za nadzor prometa koji obuhvaćaju sve nadzorne uređaje spojene u sustav. Scena je kao iz nekog akcijskog filma, gdje se pomoću kamera upravlja semaforima i po potrebi "oslobađaju" ili "blokiraju" određeni prometni pravci. Pomoću brojača prometa u svakom se trenutku vidi broj vozila koja prolaze kroz svako od raskrižja, na monitorima su prikazani i semaforski uređaji sa dijagnostikom koja omogućava uvid u način njihovog rada, promjenu režima, eventualne greške i sl., te kontrolu tri velika displeja koji se nalaze iznad prometnica, a na kojima se mogu generirati određene poruke važne za funkcioniranje prometa, sve to opet u stvarnom vremenu. Kamerama se može upravljati, mijenjati kut prikaza, zumirati, rotirati, a one imaju i mogućnost snimanja prometnih situacija. U ovoj fazi ITS obuhvaća cijeli Bulevar, odnosno Ulicu Ante Starčevića, zatim kompletnu Ulicu Franje Tuđmana, raskrižja kod Poliklinike, u uvali Jazine i kod zgrade Lipotica. Aplikacijom se mogu izvući detaljni grafovi, te automatsko generiranje programa propuštanja prometa, ovisno o senzorima koji detektiraju gustoću prometa, što je novost u Hrvatskoj i prvi je put primijenjeno u Zadru. Uz to se mogu dobiti podaci o točnom trajanju intenziteta signalizacije na svim raskrižjima u proteklom razdoblju, kao i informacije o nekom kvaru na svakom pojedinom semaforu.
Glavni grad Zagreb nema ovakav sustav, nema ga niti najveći grad u Dalmaciji Split koji je tek na početku, Rijeka ga ima, ali je već zastario, dok Zadar ima najsuvremeniji sustav kontrole prometa i prvi je grad u Hrvatskoj s takvom tehnologijom, kakvom inače raspolažu svjetske metropole poput Londona, Pariza, New Yorka i drugih, doznajemo od stručnjaka koji su u ponedjeljak još jednom prekontrolirali zadarski ITS.
- Predviđeno je da sustavom upravlja i operater koji može u svakom trenutku detektirati na nekom pravcu gužvu i reagirati promjenom intenziteta svjetlosne regulacije. Promet se do tada regulira preddefiniranim pragovima za koje se smatra ako je promet intenzivniji od njih, da je gužva na tom pravcu. Kraći program je ukoliko nema veće gužve pa se izmjene signalizacije događaju brže. Ukoliko je veća gužva, sustav će primijeniti najduži mogući program.
- To je prvi put u Hrvatskoj da je to primijenjeno, ništa slično nismo ugradili negdje drugdje - kaže nam Štefčić.
Može se kazati da zadarskim prometom upravlja i umjetna inteligencija, a tako će biti do trenutka kad se obuče djelatnici koji će pomoću "ljudskog faktora" moći reagirati na zastoje, smanjivati gužve, odnosno povećavati intenzitet prometa.
Kako je pokazao softver za našega posjeta, u ponedjeljak oko 13.40 sati po kišnom vremeno kroz križanje Jazine u pet minuta prošlo je 49 vozila, kod Lipotice je prošlo 69 vozila. Na Bulevaru je u tom trenutku bilo više od 200 vozila što je bilo najveće opterećenje od svih ulica kojima upravlja sustav ITS.
Zahvaljujući takvoj analitici, za svako se pojedinačno raskrižje mogu izraditi dijagrami s razdobljima propusnosti vozila, iz čega se opet mogu izvoditi određeni zaključci odnosno uvoditi rješenja za smanjenje gužvi promjenom intenziteta rada semafora. Raskrižja su međusobno usklađena, pa funkcionira i tzv. zeleni val, ali samo ukoliko se vozi preporučenom brzinom na određenom prometnom pravcu. To se često poremeti na Bulevaru gdje je preporučena brzina zelenog vala 50 kilometara na sat, ali se zbog kamere koja mjeri brzinu, mnogi vozači "poplaše" pa smanje brzinu na 30 kilometara na sat, čime se zeleni val poremeti. I na Tuđmanovoj ulici također postoji zeleni val, ali njegov intenzitet ovisi o senzorima koji s obzirom na broj vozila određuju propusnost na raskrižjima, Starčevićeva i Tuđmanova također su usklađene. Posebna je vrijednost sustava što omogućuje i - sigurnosnu kontrolu prometa.
- Već smo imali tri intervencije u suradnji s MUP-om, jer je zadarska policija zatražila izuzimanje snimki raskrižja u tri slučaja prometnih nezgoda, koje su temeljem toga razriješene u smislu određivanja odgovornosti, što je uvelike poboljšalo istragu. Dokazivanje tko je prošao kroz crveno, a tko kroz zeleno svjetlo na semaforu, ubuduće će biti znatno olakšano. S tim što su dva zelena svjetla istovremeno - nemoguća! Zadar zbilja prednjači ovim sustavom u Hrvatskoj, niti jedan grad nema niti približno nešto ovako. U sustav se ubuduće mogu integriratri i druga raskrižja, što će biti nastavak projekta ITS-a - kaže Josip Milić, pomoćnik pročelnika Upravnog odjela za EU fondove u gradskoj upravi i voditelj projekta ITS-a, dodajući kako je u planu uvođenje djelatnika koji bi upravljali sustavom i intervenirali za najvećih gužvi, s tim što bi upravljanje Centrom ubuduće preuzeo Inovativni Zadar, a to bi se moglo dogoditi kad se odblokira gradski proračun. Do tada sustav može raditi automatizmom kao i do sada, pomoću ugrađenih senzora.
Gužve se doduše nikad neće moći u potpunosti izbjeći, ali će se moći ublažiti. Pravi test bit će ovoga ljeta, kad s turističkom sezonom u grad stignu i prve pravi zastoji.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....