U pripremi je početak realizacije velikoga strateškoga prometnog projekta u Zadru koji predvodi zadarska gradska uprava i to nepovratnim sredstvima EU-a koji iznose 26.698.048,51 kunu. Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije još je u srpnju objavilo poziv za izravnu dodjelu unutar Prioritetne osi 7 "Povezanost i mobilnost" OPKK. Ministarstvo regionalnog razvoja i fondova Europske unije objavilo je Poziv na dostavu projektnog prijedloga u postupku izravne dodjele nepovratnih sredstava "Razvoj i implementacija inteligentnog prometnog sustava i rekonstrukcija prometnice s prioritizacijom vozila javnog prijevoza i biciklističkom stazom u gradu Zadru", KK.07.4.2.23.
Poziv je raspisan u okviru ITU mehanizma (Integriranih teritorijalnih ulaganja), unutar specifičnog cilja 7ii2 "Povećanje broja putnika u javnom prijevozu" Operativnog programa "Konkurentnost i kohezija 2014. - 2020."
Iza tog poziva krije se već ranije pripremljen projekt Grada Zadra za rekonstrukciju važne gradske prometnice i uspostavu tzv. pametnog prometnog sustava, a koji bi se u skorom razdoblju mogao realizirati o čemu smo nešto više doznali od Šime Erlića, pročelnika Upravnog odjela za EU fondove.
Strateški projekt
– Radi se o strateškom projektu koji je isplaniran dosta ranije. Moj odjel radi dio projekta koji se tiče ITU-a, a Upravni odjel za prostorno uređenje i graditeljstvo pročelnikaDarka Kasapa zadužen je za pripremu dokumentacije prometnog rješenja i sve ostalo vezano uz provedbu projekta, što znači da radimo u suradnji. Konkretno, tu se radi o Ulici dr. Franje Tuđmana, od Croatia banke do crkve sv. Ivana, koja bi se trebala obnoviti, proširiti i u koju bi se trebali predvidjeti prioritetni trakovi za autobus, odnosno javni prijevoz i biciklističke staze s jedne i druge strane. To je dio koji se tiče rekonstrukcije ulice, ali imamo i drugi dio projekta koji se tiče Inteligentnog prometnog sustava, koji podrazumijeva postavljanje tzv. pametnih semafora, umrežavanja većeg broja semafora, ne samo na Tuđmanovoj ulici, već i šire kroz nekoliko faza, te organizaciju kontrolnog centra odnosno jedne točke odakle bi se moglo nadgledati i upravljati prometom na području čitavoga grada. To je značajan iskorak i u digitalizaciji jer bi se postavili displeji na raznim raskrižjima, s bitnim informacijama iz prometa u smislu preusmjeravanja i izbjegavanja gužvi i zastoja. Sve bi se to financiralo kroz ovaj projekt čija nepovratna sredstva iznose 26 milijuna kuna, dok je ukupna vrijednost projekta veća od 30 milijuna kuna – kazao je Erlić.
On je pojasnio i mehanizme pomoću kojih je došlo do financiranja tako značajnog projekta.
– Radi se o strateškom projektu Grada Zadra koji smo mi kandidirali kroz ITU instrument. Objavljeni poziv je zapravo samo način na koji dolazi do financiranja projekta koji mi nominiramo kroz ITU instrument. Naime, i za taj pojedinačni projekt za koji se zna da je strateški i za koji ide direktna dodjela sredstva kroz ITU, također se odradi poziv za dodjelu nepovratnih sredstava koji odredi Ministarstvo i Središnja agencija za financiranje i ugovaranje i onda se mi kao Grad javimo iako smo zapravo jedini prijavitelji na praktično zatvorenom natječaju ograničenog tipa, kako bi sve bilo transparentno i po proceduri. Tako da je vrlo izgledno da će sve biti u redu i da će ta sredstva biti realizirana kroz projekt – istaknuo je Erlić.
Još je 2013. godine predstavljen početak izrade Projekta prometnog sustava grada Zadra: ITS (inteligentni transportni sustav) s revizijom i dopunom prometne studije grada Zadra.
Projekt su tada predstavili tadašnji pročelnik Upravnog odjela za graditeljstvo i zaštitu okoliša Grada Zadra Matko Segarić, te ispred izrađivača Zlatko Vuković, direktor tvrtke PROMEL PROJEKT d.o.o i Mario Njegovec sa Zavoda za prometnice Građevinskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu. Svrha Projekta bila je izrada suvremenoga osnovnog dokumenta na temelju kojeg će se projektirati i graditi prometni sustav grada Zadra.
Svrha raspisanog Poziva za financiranje je utjecati na promjenu navika lokalnog stanovništva, potaknuti korištenje javnog prijevoza i bicikala kao okolišno prihvatljiviju alternativu prijevozu osobnim automobilima te unaprijediti upravljanje prometnim sustavima u svrhu optimizacije i rasterećenja cestovnog urbanog prometa i smanjenja emisija CO2.
Predmet Poziva na dostavu projektnog prijedloga u postupku izravne dodjele nepovratnih sredstava je povećanje učinkovitosti upravljanja prometom u gradu Zadru kroz razvoj i implementaciju inteligentnog prometnog sustava te rekonstrukciju prometnice s prioritizacijom vozila javnog prijevoza i biciklističkom stazom u gradu Zadru u svrhu rješavanja problema preopterećenosti cestovnog prometa te smanjenje negativnog utjecaja prometa na okoliš i kvalitetu života.
Projekt obuhvaća aktivnosti pripreme i revizije projektno - tehničke dokumentacije te ishođenje svih potrebnih suglasnosti i dozvola, razvoj (Izgradnja/rekonstrukcija/dogradnja) prometne infrastrukture s ciljem prioritizacije javnog prijevoza i biciklističkih staza, nabava i instalacija opreme informatičke infrastrukture (sustavi svjetlosne signalizacije, informacijski sustavi za pružanje informacija i preusmjeravanje, komunikacijski sustavi, videokontrola prometa u svrhu upravljanja, oprema centralnog kontrolnog i upravljačkog sustava), aktivnosti promidžbe i vidljivosti, upravljanje projektom i administracija, te aktivnosti vezane uz promicanje horizontalnih načela (u skladu s točkom 3.1. ovog Poziva).
Inicijalno procijenjeno trajanje provedbe projekta je 24 mjeseca od dana kada je posljednja strana potpisala Ugovor.