Zadar bi sredinom veljače mogao odahnuti jer će od grada koji je svjetlosnim godinama zaostajao za primjenom pametnih rješenja u javnom prometu i parkingu, postati grad primjer drugim gradovima u Dalmaciji, ali i Hrvatskoj. Razlog tome je završetak europskog projekta Zum 4.0 vrijednog gotovo dva milijuna eura.
Okončanjem ovog dugoočekivanog projekta, građanima i turistima bit će uvelike olakšan pronalazak parkirnih mjesta u Zadru putem praktičnih aplikacija na mobilnim uređajima. No nije to jedina stvar koja će se poboljšati u zadarskom prometu zahvaljujući pametnim rješenjima. Zum 4.0 naime sadrži najmanje tri zasebne cjeline i dvije aplikacije koje u sinergijskom djelovanju omogućuju njegovo efektno funkcioniranje, a sve u cilju boljih javnih usluga za sve sudionike u prometu.
Kako bi se i sami upoznali sa svim mogućnostima koje nudi Zum 4.0 odlučili smo napraviti mali praktični test na zadarskim ulicama, u pratnji pročelnika Ureda gradonačelnik Ante Ćurkovića i pomoćnik pročelnice UO za EU fondove Josipa Milića te Darka Ivaniševića, voditelja razvoja tvrtke Grafika net koja je izradila ovo kompleksno digitalno rješenje.
Krenuli smo od aplikacije ”Zadar ParkIn” koja građane svikle na traženje parkinga zasigurno najviše zanima. "Zadar ParkIn" pomaže pronaći slobodno mjesto u zoni naplate parkinga, a funkcionira na način da vam prvo ponudi zone u kojima ćete najvjerojatnije pronaći parking, a potom i slobodno parkirno mjesto unutar nje.
- Kada aplikaciju uključite ispred svoje kuće ona će vam prvo otvoriti zone gdje ćete moći vidjeti kakva vam je vjerojatnost da ćete u njima pronaći parkirno mjesto. Te su zone označene s bojama: zelena znači veliku vjerojatnost da ćete u toj zoni pronaći mjesto, žuta boja označava srednju vjerojatnost, a crvena kako je malo vjerojatno da ćete ga pronaći jer je parking popunjen. Dok se vozite do zone koju ste odabrali za parkiranje, aplikacija vam služi i kao navigacija, što će posebno za turiste biti od velike koristi. Onog trenutka kada se približite odabranoj zoni, na zaslonu mobitela se prikazuje novi prozor koji prikazuje slobodna parkirna mjesta, objašnjava nam Ivanišević dodajući kako su se upravo zbog aplikacije ”Zadar ParkIn” prošle godine ugrađivali senzori na 1200 parkirnih mjesta pod naplatom. Na razini cijelog grada je inače 1800 naplatnih mjesta i cilj je u budućnosti da sva budu pokrivena senzorima.
- Popunjena parkirna mjesta označena su u aplikaciji sivom bojom dok su slobodna mjesta u zelenoj boji, kaže Milić i dodaje kako točno prikazivanje slobodnog parkirnog mjesta u aplikaciji ima odstupanje od realne situacije na terenu od 15 sekundi do maksimalno minute.
Unutar aplikacije prvo je postavljena mogućnost odabira zona gdje ćete najvjerojatnije pronaći mjesto, jer za slučaj da se odmah prikazuju slobodna mjesta, dok korisnik dođe do njega, ono može biti popunjeno, što bi neke moglo razljutiti. Upravo je u tome razlika između zadarske aplikacije i sličnih aplikacija u drugim gradovima.
Iako je ”Zadar ParkIn” još uvijek u testnoj fazi, što znači da se slažu finese prije službenog ”lansiranja” za korisnike, uvjerili smo se da pronalaženje parkirnog mjesta uistinu funkcionira.
Osim toga, uz pomoć ove aplikacije može se i plaćati parking, a nude se tri opcije: putem SMS-s, preko bankovne kartice ili preko ZadarSmartCity kartice o kojoj ćemo više malo kasnije.
- Ono što je dobro unutar ove aplikacije jest i mogućnost prestanka plaćanja parkinga. Često puta se ljudima zna dogoditi da zaborave platiti parking. Unutar aplikacije sada možete platiti, na primjer, šest sat parkinga, no ako vaše poslove završite recimo za tri sata, onda unutar aplikacije možete otkazati iduća tri sata i novci će vam se vratiti na račun, objasnio je Ivanišević.
U sklopu projekta Zum 4.0 razvijena je i aplikacija ZadarSmartCity. Iako će ova aplikacija građanima i posjetiteljima prvenstveno služiti za javni prijevoz, ona u sebi sadrži jedan novitet – ZadarSmartCity karticu. Kartica će u početku služiti isključivo za plaćanje voznih karti u javnom prijevozu, ali njene mogućnosti su, možda u nekim drugim projektima, daleko šire. Sada kad je njen sustav razvijen, u budućnosti će se moći koristiti i za naplatu karata za posjet muzeja, palača, izložbi, kazališta...
No, vratimo se na ZadarSmartCity aplikaciju namijenjenu javnom prijevozu koja će se svidjeti svima koji ne poznaju Zadar ali, vjerujemo, i onima koji ga poznaju. Aplikacija nudi pregršt informacija iz javnog prijevoza, a u sklopu ovog dijela projekta ugrađeni su i antivandalski solarni zasloni na autobusnim stanicama koji prikazuju vrijeme dolaska autobusa na stanicu.
- Kada upalite aplikaciju, ona vam pokazuje stanice koje su vam najbliže, ali i kada koji autobus stiže na stanicu, uključuje se Ćurković koji je sudjelovao u kreiranju projekta ZUM 4.0.
- Čim se netko registrira unutar ove aplikacije, korisnik dobiva ZadarSmartCity karticu. Ona se novcem može "napuniti" na dva načina. Prvi je da to napravite u autobusu pa vozaču date pet ili deset eura i on vam obavi taj "transfer", a druga varijanta je m-banking, objašnjava laički Ivanišević.
Postoji još jedna mogućnost, a to je da vi nekome tko ima karticu, ili netko vama, preko aplikacije pošalje novac i tako dopuni sredstva na kartici.
Uvođenje ove aplikacije za gradskog prijevoznika Liburniju je značio izlazak iz kamenog doba.
- U autobus ulazite na način da prislonite vašu fizičku ili virtulanu ZadarSmartCity karticu i na taj način platite kartu. U aplikaciji potom možete vidjeti kuda se autobus kreće. Ta mogućnost je odlična za turiste pogotovo kada se voze prigradskim linijama, govori Ivanišević dodajući kako se sada i u autobusima koji voze gradske linije nalaze zasloni koji putnicima također pokazuju mapu kretanja autobusa i na kojoj se stanici nalaze.
Da bi ovaj sustav funkcionirao za korisnike u aplikaciju su morali biti uneseni svi podaci Liburnije.
A oni se prate u Liburnijinoj ”kontrolnoj sobi”, Centralnom informacijskom sustavu (CIS), u kojem rade Grgo Kovačević i Darko Pedić. Oni preko ekrana prate sve podatke o autobusima: kada je krenuo, koliko je kasnio, je li stao na stanici, koliko mu je trebalo vremena od jedne do druge stanice, koliko brzo su vozili, koliko karata je prodano... Sada kada će imati sve te podatke, ističe Ćurković, puno bolje će moći upravljati svojim linijama i znat će koje linije treba pojačati, a koje smanjiti.
Razvojni potencijal Zum 4.0 projekta, koji će zbog svih svojih karakteristika postati jedinstven u Hrvatskoj, trebao bi biti okosnica čitavom niza novih pametnih prometnih rješenja koja bi se mogla razvijati u bliskoj budućnosti. A to u konačnici znači podizanje kvalitete javnog prijevoza i bolja usluga za sve njegove korisnike.