Neobično je da umjesto političara novinare zapadne "otvorenje" jednog novog raskrižja, ali upravo tako je danas "ispalo" s rekonstruiranim raskrižjem Ulice Hrvatskog sabora i Puta Biliga ili jednostavnije kazano izlaska s Bilog briga na zadarsku zaobilaznicu.
Uputili smo se provjeriti kako teku završni radovi na tom krupnom infrastrukturnom zahvatu, ne sluteći kako ćemo prisustvovati - puštanju raskrižja u promet!
- Evo uštimavamo semafote i za kojih desetak minuta, ovo treptajuće žuto svjetlo zamijenit će svjetlosna signalizacija: crveno, žuto i zeleno svjetlo, te crveno i zeleno za pješake. Rakrižje je zapravo od jutros već u funkciji, ali se njime trenutno vozi bez upravljanja semaforom. Kad ga uključimo, provjerit ćemo kako sve funkcionira i po potrebi ga doštimavati - kazao nam je djelatnik nad otvorenim ormarićem sa svjetlosnom signalizacijom pored raskrižja.
Dok smo s njim razgovarali, automobili su već zujali kroz raskrižje. Novost je desni skretač iz smjera zapada, te lijevi skretač iz smjera juga, kao i odvojeni ulazak i izlazak prema Bilom brigu. Tu je i nivelirani kolnik koji rješava priključenja iz sporednih uličica i dvorišta Puta Biliga prema gradu, te potpuno riješena infrastrukturna mreža kanalizacije i plinovoda ispod kolnika, što je zapravo bio zahtjevniji zadatak od same rekonstrukcije prometnica.
Na prvi pogled raskrižje funkcionira puno bolje nego prije. Jasnije je i preglednije, odvojeni skretači olakšavaju promet. Treba još urediti hortikulturne otoke, te prilaze sa sjeverne strane na Ulicu Hrvatskog sabora, što se još uvijek radi. Ipak, najveći dio posla je obavljen nakon godinu dana radova zbog kojih je jedno vrijeme bio prekidan promet na toj dionici što je stvaralo velike probleme i zastoje, a što dovoljno svjedoči koliko je ta prometnica zapravo važna za prometno funkcioniranje Zadra i koliko je to raskrižje bilo komplicirano za izvedbu.
Izvođenje radova financirale su Hrvatske ceste zahvaljujući čemu je to raskrižje postalo semaforizirano. Posao su odradile tvrtke Kruševo-put, zagrebačka Ingra i Mežnar građevinske usluge iz Duge Rese, za 6.416.369,50 kuna (bez PDV-a), a radove su nadzirale tvrtke Civil engineering Zadar i Terestrika Split za 257.003,00 kuna (bez PDV-a).
Prometom će, kako smo naveli, upravljati senzori pomoću kamera koje će detektirati stvaranje kolona na pojedinim pravcima, te će prema tome uključivati ili isključivati zelena, odnosno crvena svjetla. Pješaci će imati prekidače za uključenje zelenog signala za prijelaz, kako bi što sigurnije prelazili kolnik.
A onda je uslijedio i - trenutak uključenja prometne signalizacije. Po prvi put u povijesti, jedno od najzahtjevnijih zadarskih raskrižja postalo je semaforizirano, a mi smo, spletom okolnosti, svjedočili tom događaju. Automobili su prošli kroz zeleni signal Ulicom Hrvatskog sabora, a kad je postao crven, u promet su se uključila vozila iz pravca Bilog briga... Čini se da će sve dobro funkcionirati, ipak, treba pričekati ljetne gužve koje će biti pravi pokazatelj uspješnosti novoga raskrižja.
Dok semafori obavljaju svoj posao, pitamo se kako to da političari nisu prerezali vrpcu na novom raskrižju?
Nisu još izbori blizu, ima vremena...