Matej Rudić nije ni zamisliti mogao zahtjevniji početak na novoj dužnosti: od kako je prije dvadesetak dana postao zapovjednik Vatrogasne zajednice Zadarske županije, dogodila su se četiri velika vatrena incidenta. Najprije je u središtu Zadra, na Narodnom trgu, izgorjela kuća iz 12. stoljeća, potom je izbio požar na Krknati, otočiću nasuprot Dugog otoka, da bi u nedjelju, 27. lipnja, u požaru nestala skupocjena jahta u Biogradu na Moru. Konačno, na sam dan susreta s novim vatrogasnim zapovjednikom, u mjestu Poljica kod Nina, u požaru obiteljske kuće, smrtno je stradala jedna osoba...
- Što da vam na to kažem. Stvarno je teško predvidjeti ovakve događaje, ali oni se na žalost događaju, a mi smo tu da interveniramo i spriječimo veću katastrofu. Ali da je odmah na početku zahtjevno i teško, istina je... - kaže Matej uz smiješak. Mlad je, ima samo 32-godine, i već četrnaest godina staža u vatrogastvu. Počeo je sa 18 u DVD-u Ražanac, gdje će kratko vrijeme još biti zapovjednik, a potom ga je profesionalni put odveo u Državnu vatrogasnu intervencijsku postrojbu Odjel Zadar. Tu je ostao četiri godine, da bi iduće tri proveo kao zamjenik zapovjednika JVP Grada Benkovca. Odatle je imenovan na novu dužnost postavši jedan od najmlađih županijskih vatrogasnih zapovjednika u Hrvatskoj. Paralelno sa profesionalnim napredovanjem, Matej, za prijatelje Mate, diplomirao je fakultetu za sigurnost, postavši diplomirani inženjer vatrogastva...
- Kad se gleda gdje sam bio i što sam radio, nekome se može učiniti puno, a nekome malo. Mislim da je preda mnom dovoljno vremena za profesionalno usavršavanje...
Ali nismo kod Mateja došli samo zbog njegovog imenovanja, nego i zbog nedavne intervencije u akvatoriju Biograda gdje se izgorjela luksuzna motorna jahta. Naime, Vatrogasna zajednica Zadarske županije jedna je od rijetkih na našoj obali koja ima vatrogasno plovilo za hitne intervencije na moru.
- Zadarska županija ima veliki broj otoka i nekoliko stotina kilometara obale. Iako po zakonu nismo dužni imati vatrogasno plovilo, zbog specifičnosti akvatorija plovilo je nabavljeno još 2011. godine, sredstvima Županijske vatrogasne zajednice i Ministarstva mora, prometa i infrastrukture. Plovilo je sudjelovalo u nekoliko desetaka akcija gašenja požara na moru, ali i na otocima i obali, kada služimo kao plovilo za transport vatrogasne opreme i desantiranje vatrogasaca - govori nam Matej dok obilazimo brod na vezu u marini Tankerkomerca u središtu Zadra. Gledamo, ali ne vidimo mu ime...
- Službeno ga nema, ali mi ga zovemo „Sveti Florijan”. Po našem zaštitniku. Slobodno napišite da se tako i zove! – kaže Matej.
Vatrogasni brod izgrađen je u domaćoj tvrtki Donat Boats, spada u tip kalafurija s nadgrađem prilagođenim potrebama vatrogasaca i intervencijama na moru. Dužina preko svega je 11,90 metara, širok je oko 3,5 metara, a plovna brzina mu je 15 nautičkih milja na sat. Po potrebi može potegnuti 22 milje i maksimalno prevesti 12 osoba. Dva člana posade te deset vatrogasaca, objašnjava nam Tomislav Šoša, 28-godišnji zapovjednik broda, koji svakog dana, od 7 do 15 sati, dežura na brodu, zajedno s voditeljem broda Domagojem Grbićem.
- Od poziva na intervenciju do dolaska na mjesta nesreće u Biogradu, trebalo nam je nešto više od sat vremena. Bila je nedjelja, prijepodnevni sati, a ja sam bio na godišnjem. Čim smo primili poziv, došli smo do broda, ukrcali vatrogasce i opremu te krenuli prema Biogradu. Vatru smo ugasili, ali brod se nije mogao spasiti. Na sreću, nije bilo ljudskih žrtava – govori Tomislav kojem je vatrogastvo u genima. Njegov otac, Željko Šoša, dugogodišnji je zapovjednik JVP Zadar.
- Bez obzira na to što smo mi vatrogasno plovilo, ne možemo u lukama voziti više od ograničenja. Kad izađemo, možemo ubrzati do mjesta požara. Naime, ljudi često misle da mi možemo juriti po moru kako hoćemo. Ali za nas vrijede ista pravila kao i za druge. Do Biograda nam treba sat vremena – kaže Tomislav, a u priču se uključuje Matej.
- Znate kako kažu: „Tko plaća, uvijek mu je puno, kome gori, uvijek traje dugo”. Požari na brodu su specifični, slično kao i kod automobila. Ako posada broda ne uspije zaustaviti požar odmah po izbijanju, do dolaska vatrogasaca brod se teško može spasiti. Vatra se na brodu lako raširi je brod je prepun lako zapaljivih materijala, drveta, plastike, spužve, gume... Neki ljudi nemaju razumijevanja za te stvari pa nailazimo na osude da smo kasno došli ili sporo intervenirali, ali vjerujte da nitko od nas ne želi ikome povećati štetu. Mi svaki požar ugasimo, ali to ne znači da možemo i spasiti brod – kazuje Matej.
A ova vatrogasna kalafurija je baš brod kakav se poželjeti može u takvim intervencijama na moru. Pogodne je dva IVECO-va motora od po 420 konjskih snaga. Na palubi ima veliki top s morskom vodom i spremnik od 900 litara pjene za gašenje, a na krmi tri izlaza za vatrogasne cijevi spojene na morsku pumpu snage 100 konja. Kad se upali, brod se malo zatrese, ali mlaz s uzdignute prove dobacuje i tridesetak metara ispred sebe. Cijelo nadgrađe broda „okovano” je prskalicama koje se pale u trenucima intervencije i stvaraju vodeni prsten koji priječi prelazak vatre na brod.
- Na samom brodu od vatrogasne opreme imamo oko 150 metara cijevi za gašenje šumskih požara, a dodatnu sobom donose vatrogasci, od boca s komprimiranim zrakom, do cijevi za vodu, ovisno o potrebi i vrsti požara. Nekad gasimo na moru, s broda na brod, a nekada prevozimo vatrogasce na požarište. Kakva god bila intervencija, ja sam u pravilu za kormilom, a moj voditelj broda sudjeluje u gašenju s vatrogascima – govori Tomislav dok nam pokazuje navigacijski sustav i radijske veze preko kojih koordinira akcije gašenja, ali i spašavanja na moru.
- U takvim akcijama sudjelujemo rjeđe, jer su tu uključene druge službe s drugim plovilima, no spremni smo po potrebi izaći na svaku intervenciju i dati svoj maksimalni doprinos – govori Tomislav koji je profesionalni vatrogasac postao prije osam godina. Zadnje tri godine je zapovjednik broda, a prije toga je dvije godine radio kao pomoćnik operativnog dežurnog u JVP Zadar.
- Najteže iskustvo? Možda požar na brodu na otoku Istu prije dvije godine. Bila je noćna intervencija, blizu obale je gorio brod u plitkom moru. Trebate paziti na stotinu stvari, jer samo jedna greška može biti kobna za gasitelje. Osim toga, na brodovima u plamenu često se događaju eksplozije, što također predstavlja opasnost. Treba biti oprezan, treba se čuvati da ne bude veća šteta – smije se Tomislav.
Kad kalafurija krene na intervenciju, pratnju joj nerijetko čini vatrogasni gumenjak u vlasništvu JVP Zadar. Dugačak je 7,6 metara, može primiti 12 ljudi. S vanjskim motorom od 250 konja prosječno vozi 26 nautičkim milja, maksimalno 40 u slučaju potrebe. Njime se uglavnom prebacuju vatrogasci na otoke kod desantiranja, a u samim akcijama gašenja izravno ne sudjeluje. Gumenjak je posuđen na korištenje Županijskoj vatrogasnoj zajednici, a na vezu u marini je tik do kalafurije.
- Ova dva plovila daju nam operativnu snagu i mogućnost djelovanja na najudaljenijim otocima zadarskog arhipelaga. Godišnje u prosijeku imamo tri do četiri intervencije na moru, ali kad dođe sezona, kad se broj stanovnika poveća za dva do tri puta u nekim sredinama, povećava se i rizik od mogućnosti vatrenih incidenata na moru i otocima. Mi smo uvijek spremni na svaki odgovoriti - kaže zapovjednik broda Tomislav i završnu riječ prepušta Mateju.
- Vatrogastvo je poziv, jedni posao koji se kroz DVD-ove radi na dobrovoljnoj bazi. Vjerujte, ako vatrogastvo ne osjećate u srcu, ako taj posao ne volite, ne možete ni biti vatrogasac. Ono što vatrogasci svakodnevno rade sigurno ne nadoknađuju njihova primanja. I to je najveća vrijednost ovoga posla, radi se sa srcem, jer pomoći drugome i sprječavanje tragedija ovim je ljudima najveća nagrada.
Momci, želimo vam što manje izlazaka na more.