StoryEditorOCM
4 kantunaČEKANJE KONCESIONARA

Kako se Grad Zadar uvalio u probleme s održavanjem prometnica, vraća li se "Franto" na mala vrata i što piše u žalbi Cesta Zadarske županije?

Piše Predrag Opačić
5. studenog 2020. - 15:05

Plivajući po rubu skandala, vrući krumpir izbora koncesionara koji bi u narednim godinama trebao održavati zadarske javne prometnice, završio je u rukama Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave. DKOM je u cijelu priču upao nakon što su u Gradu Zadru izabrali koncesionara, ali je potom neposredno pred istek roka DKOM zaprimio žalbu Cesta Zadarske županije.

Javnim natječajem vrijednost procijenjenih radova zaokružena je na 32 milijuna kuna. Ceste Zadarske županije, dotadašnji koncesionar, ponudile su 30,4 milijuna kuna, ali je druga ponuda bila neusporedivo niža. Zajednica ponuditelja sastavljena od splitske tvrtke „Prvi treptač” i zadarskog „Filiusa” dala je ponudu od svega 18,6 milijuna kuna!

image
Cropix

To su bile jedine dvije pristigle ponude koje su gradsku upravu dovele pred trostruki problem.

Prvi se sastoji u tome što je niža ponuda potakla vrlo ozbiljne sumnje da se u stvari radi o damping cijeni, a zadarska je opozicija iskoristila priliku i odmah posumnjala kako će naknadnim dogovorima ta početna cijena ugovora biti napumpana do realnog iznosa. Međutim, gradskoj su upravi, tvrde oni, ruke bile vezane: da bi neka ponuda bila označena kao damping cijena, naručitelj bi morao dobiti najmanje tri ponude, a u ovom ih je slučaju bile samo dvije!

Dakle, ne postoje „zakonske pretpostavke” da se damping cijenu nazove damping cijenom. U gradskoj upravi su mogli pri raspisu natječaja "rascjepkati" posao, tražiti više izvođača ili, u krajnjem slučaju, poništiti natječaj. Ali nisu.

Drugi je problem bio u tome što je u zadarskoj javnosti izbor zajednice ponuditelja okarakteriziran kao povratak nekadašnjeg koncesionara, tvrtke „Franto”, na mala vrata. U vlasničkoj strukturi „polovine zajednice ponuditelja”, u tvrtki „Filius”, lako je pronaći imena povezana s tvrtkom „Franto”.

To lokalno poduzeće svojedobno je održavalo gradske prometnice, ali je način na koji su to radili u Zadru izazivao veliko nezadovoljstvo, pa su na jednoj sjednici Gradskog vijeća opozicija i vlast zajednički „udarili” po „Frantu” do te mjere da je tadašnji gradonačelnik Božidar Kalmeta progovorio i o mogućnosti raskida koncesionarskog ugovora. Do toga nije došlo, ali je ostalo „kolektivno sjećanje” u kojemu su „Franto” i loše održavanje cesta bili blisko povezani.

Nasuprot tome, protekli period su se tog posla uhvatile Ceste Zadarske županije, a prigovori na obavljanje posla su utihnuli.

Grad Zadar je izabrao koncesionara i odlučio se za „Prvog treptača” i „Filius”, ali su Ceste Zadarske županije napisale žalbu, pa se sada čeka odluka Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave. Kada će DKOM donijeti odluku, nije moguće precizno kazati, ali se u gradskoj upravi, pogotovo Upravnom odjelu za komunalnu djelatnost, nadaju da će to biti vrlo brzo i to iz jednostavnog razloga: stara koncesija je istekla, procedura javne nabave se odužila, pa je najprije potpisan dodatni tromjesečni ugovor sa Cestama Zadarske županije, pa je i to isteklo, pa je potpisan još jedan jednomjesečni ugovor, pa je i to isteklo...A održavanje cesta ne bi smjelo biti prekinuto!

image
Cropix

Na prošloj sjednici Gradskog vijeća, komunalni pročelnik Robertino Dujela je pokušao smiriti opozicijske prigovore tvrdeći da će Grad Zadar u ugovor s koncesionarom, ma tko to bio, ugraditi vrlo jake osigurače koji će maksimalno onemogućiti nekvalitetno obavljanje posla i predvidjeti mogućnost brzog raskida koncesionarskog ugovora.

Dujela se sada nalazi u dodatnom vremenskom tjesnacu, jer od 15. studenoga kreće i „zimska služba održavanja” cesta.

-Kako smo i odgovorili na upit vijećnika na zadnjoj sjednici Gradskog vijeća u svezi javne nabave, u tijeku je bio žalbeni rok na odluku koju je predložilo Povjerenstvo za provedbu javne nabave nakon analize pristiglih ponuda. Taj rok su Ceste zadarske županije neposredno pred istek i konzumirale. To su informacije koje su nam u ovom trenutku dostupne uvidom na link Državne komisije za kontrolu postupaka javne nabave. Detalji žalbe, dokumentacija, procedure i prijedlog donesene odluke o odabiru u isključivoj su nadležnosti i odgovornosti Povjerenstva. Ono što Upravni odjel za komunalne djelatnosti i zaštitu okoliša mora i hoće osigurati, dok taj postupak traje, je kontinuirano održavanje nerazvrstanih cesta u regulativi Zakona javne nabave upravo po proceduri Odsjeka za javnu nabavu Grada Zadra, izjavio nam je pročelnik Robertino Dujela.

Sada je samo pitanje hoće li Državna komisija donijeti odluku ili će prije odluke stići „zimsko održavanje”.

Što piše u žalbi?

Sadržaj žalbe Cesta Zadarske županije je nepoznat, ali neslužbeno doznajemo da je žalba utemeljena na sumnji u tehničku opremljenost izabranog ponuđača za posao održavanja cesta. Osim toga, u žalbi se navodno spominje i to da su dokazi tehničke opremljenosti, u vidu ugovora o kupnji potrebne mehanizacije, dostavljeni nakon zaključenja natječaja.

Dakako, odluku o sudbini natječaja donijet će Državna komisija koja će ocijeniti jesu li takvi prigovori CZŽ opravdani.

14. studeni 2024 18:57