Frane Skoblar na čelu je "Turisthotela" već gotovo 25 godina. A u toj je, po mnogo čemu, najuspješnijoj zadarskoj turističkoj tvrtki prošao gotovo sve poslove, od operative, recepcije, šefa recepcije, prodaje, direktora Turističkog naselja Zaton do vodećeg mjesta u upravi. Kao domaća tvrtka ostali su na nogama unatoč stalnim iskušenjima. Motivi su bili opstati, ali i uspjeti na prevrtljivom turističkom tržištu.
Ove je godine "Turisthotel" ostvario rekordne prihode. U prvih devet mjeseci zaradili su 232 milijuna kuna, a imali su i ulaganja od gotovo 83 milijuna kuna, bez većih kreditnih zaduženja. Dobri rezultati dolaze od odlične turističke sezone u Turističkom naselju Zaton i hostelu "Forum", ali i drugih djelatnosti koje je "Turisthotel" razvijao, kao što je posao s praonicama rublja i ugostiteljstvo na području grada Zadra.
Konzervativna tvrtka
Za "Turisthotel" će Frane Skoblar reći da su pomalo konzervativna tvrtka koja ne voli previše riskirati, ulaziti u prevelike investicije, zapasati više nego što se može zinuti, narodski rečeno. Ipak, kad je trenutak, povuku ključne poteze, kao što je obnova uredskih prostora na Forumu u hostel, kupnja obližnjeg posrnulog "Callegra" na Forumu (i kina "Pobjeda"), proširenje biznisa s praonicama na Dubrovnik ili ulaganje u poboljšanje Turističkog naselja Zaton, koji je perjanica "Turisthotela" već dugi niz godina i jedno od vjerojatno najboljih obiteljskih resorta u Hrvatskoj, za što svake godine dobiva i ugledne nagrade i priznanja. Tvrtka je postavljena na zdravim temeljima, njezine dionice odlično kotiraju, ima velik ugled u zemlji i svijetu, a ono što Frane Skoblar radi u zadnje vrijeme jest kadrovska priprema mlađih snaga, za koje polako dolazi vrijeme da preuzmu ključne zadaće u tvrtki.
– To je moj zadatak i to sad radim na neki način. Već sam dugi niz godina u 24-satnog radnom ritmu i nije to lako izdržati – kaže na početku razgovora Frane Skoblar, koji je u "Turisthotelu" u dvojakoj ulozi, menadžera i suvlasnika tvrtke koji kontrolira najveći pojedinačni paket dionica od oko 11 posto.
– To nije najzahvalnija pozicija jer jedno je biti menadžer koji mora ostvariti određene rezultate, a drugo suvlasnik tvrtke koji očekuje za svoje dionice da tvrtka ostvaruje dobre rezultate na tržištu. Međutim, mi imamo više od 700 dioničara koji su vezani uz tvrtku i koji su u tvrtki riješili većinu svih svojih životnih problema i potreba. Motivirani su za rad, a motivirani su i dionicama jer im donose prinos od kapitala. Pokazalo se da je naš model dobar model u Hrvatskoj, a on znači preuzeti odgovornost za svoje poduzeće. I onda ulagati u njega i voditi ga na najbolji mogući način. Zašto mi ne bismo bili sposobni nešto voditi a da to bude i profitabilno, a ne čekati da netko drugi dođe, kupi i onda pokazuje kako treba raditi. Zašto se ne bismo mi izborili kao suvlasnici, ali i preuzeli odgovornost za to – kaže, dodajući kako u svemu tome nije bitan on, nego "Turisthotel" u cjelini.
Što je vodilo upravu pri odluci da kupi prostor "Callegra" od bivšeg kina "Zadar", koji se nalazi u istoj zgradi kao i hostel "Forum"? – pitamo Skoblara.
– Tu je bilo velikih dilema jer je ta kuća sa svojim potencijalima prilično limitirana. Ne može se tamo tek tako rušiti, treba iskoristiti postojeće potencijale, ali definitivno pozicija i ta cjelina ima svoju priču, međutim pitanje je visina ulaganja. Prema svim dosadašnjim istraživanjima, mislimo da bi ta zgrada najbolja bila kao hotel s odličnim standardom. Naravno, to će se dogoditi kad dođe vrijeme. Hostel je u tom smislu uvijek bio samo privremeno rješenje jer na takvoj poziciji kakav je Forum Zadar mora imati jedan reprezentativan hotel. Jasno, svaki je gost dobro došao i jednako je vrijedan, pa tako i backpeckeri koji su česti korisnici hostela, ali na takvoj poziciji kao što je Forum ipak je primjereniji jedan hotel visokog standarda, premda će on imati i svoje minuse kao što je parking, pristup... Bit će to skupa investicija, pitanje je koliko će imati i soba, ali svakako će to gradu donijeti veće vrijednosti.
Sva mudrost grada
Dugoročno je to bitno za Zadar, jer ja vidim Poluotok, odnosno staru jezgru, kao kulturno-povijesni spomenik, sa sadržajima koji odgovaraju potrebama turista. Nisam za ovu ponudu koju grad sad nudi, da je svaki stan ujedno i apartman. Čini mi se da je to pogrešan pristup i da to devastira vrijednost našega grada. Jasno, ljudi se snalaze, ali trebaju nam smještajni oblici koji nude više i ovo sad nije pravi put. Danas je to interes svakog pojedinca, ali mi bismo trebali urbanistički odrediti koje su to zone koje ćemo razvijati u tom smislu i postaviti više standarde nego što su sada. Ne samo urbanisti i arhitekti, nego i gradski poglavari, da se skupi sva mudrost grada i dogovore se koje su to vrijednosti i u kojem ćemo smjeru dugoročno razvijati Zadar.
Mi smo s hostelom napravili u ono vrijeme optimalno što nam je diktirao prostor i vrijeme. Ali lokacija je takva da hostel nije dobro rješenje, nego privremeno. Soba na takvoj lokaciji treba nuditi noćenje s doručkom za 200 eura, a ne za 20 eura. A to znači i platežnije goste nego što ih imamo sada. U tom smislu, postojeći hostel sigurno će se prenamijeniti i uklopiti u budući hotel u toj zgradi. Da se razumijemo, nakon pet godina poslovanja, zadovoljni smo hostelom, iako njegovi financijski efekti na tržištu nisu toliko visoki da bi brzo vraćali investiciju, ali činjenica je da se baš iza toga dogodio taj bum hostela i da se ogroman broj takvih smještajnih jedinica dogodio u gradu koji se pretvorio u jedan veliki hostel. Bez Ryanaira i te strukture niskotarifnih letova grad ne bi bio to što jest. Treba napraviti sve da se taj koncept proširi na cijelu godinu. To je i naša odgovornost i onih koji vode grad jer bez dolazaka gostiju tijekom cijele godine, Zadar nema turističku budućnost. To je i bio razlog našeg ulaska u vlasništvo "Callegra" jer jedino cjeloviti hotel na toj pozicija ima smisla. Jedan je Forum, ne postoje dva takva mjesta. Ali i sve ostalo mora to pratiti. Prostor bivšeg kina "Pobjeda", koji smo također kupili, isto tako vidimo kao hotel jednog dana – ističe Skoblar.
Ono što je još važnije od obnove smještajnih kapaciteta jest "izgradnja" kadrova "Turisthotela" koji će u budućnosti preuzeti i voditi tvrtku, ponavlja Skoblar.
– Jedan od takvih kadrova je direktorica hostela "Forum" Nives Kalac koja je uložila puno energije i sposobnosti u svom radu i jedna je od mlađih kadrova "Turisthotela", od kojih puno očekujemo u budućnosti. To je možda i najveća vrijednost "Turisthotela", ulaganje u ljude. Nives Kalac uskoro će preuzeti upravljanje ljudskim potencijalima, što nam je vrlo bitno za budući razvoj tvrtke, a njen posao u hostelu Forum preuzet će druga osoba jer nam Nives treba na novoj funkciji u trenutku kad radimo reorganizaciju poduzeća i događa nam se smjena generacija – otkrio je Skoblar, dodajući kako "Turisthotel" u sezoni zapošljava više od 800 ljudi, od čega pola stalno zaposlenih.
Ulaganje kroz podizanje kvalitete usluga do podizanja cijena, princip je kojega se "Turisthotel" drži uspješno već godinama, a to se najbolje vidi u resortu Zaton gdje će se do idućega ljeta obaviti rekonstrukcija apartmana čijih će dvije trećine biti obnovljene i podignute na razinu četiri zvjezdice, što je projekt vrijedan 100 milijuna kuna. Nakon toga ići će se u rekonstrukciju ugostiteljskih sadržaja, zabavnog centra, akvaparka...
Kvaliteta ispred brojki
Turističko naselje Zaton moglo bi podići prihode od 30 do 50 posto i mi idemo u tom smjeru. Ne trčimo za brojkama, nego za kvalitetnim noćenjima. Pitanje je odnosa ulaganja i dobiti. Kako nešto što je projektirano i izgrađeno prije 35 godina uspješno održati na tržištu? Mi nismo morali ulagati u kamp, doživljaje, hortikulturu, bazene, kao što ćemo sutra ulagati u wellness, novi hotel s 250 kreveta, nove restorane, akvapark s novim kampom, marinu, gastronomiju na višoj razini..., ali onda ne bismo uspjeli učiniti od Zatona ono što je danas, resort koji je broj jedan i najjači po infrastrukturi za djecu. Dobili smo takvo ime na tržištu i moramo to zadržati kvalitetom. Obiteljski odmor, djeca, mlađi uzrasti, sigurnost plaže, botanika, cvijeće, zelenilo, cijela priča je tako složena. Koncepcijski smo se odredili, a mlađi će znati kako s tim najbolje upravljati – ističe Skoblar, dodajući da u svim planiranjima dinamike ulaganja treba biti oprezan jer je turističko tržište uvijek nestabilno i puno rizika.
– Treba biti iskren pa priznati da se hrvatskom turizmu bum dogodio i zbog događaja u okruženju koji su utjecali na porast dolazaka u Hrvatsku i pitanje je koliko smo za to mi samo zaslužni, a koliko su nam se stvari jednostavno poklopile i "dogodile". Imamo tu jednu pozicijsku prednost, Hrvatska ima najbliže toplo more Europi, nalazimo se u jednom privlačnom bazenu i nadam se da ćemo podizanjem kvalitete čuvati taj prostor, a ne ga devastirati masovnošću. Ne treba trčati za noćenjima, nego treba imati mjeru u svemu – zaključuje Frane Skoblar.
Gradsko ugostiteljstvo, catering, praonica rublja također su važne djelatnosti "Turisthotela". U praonicama rublja ostvarili su odlične rezultate s najmom rublja, a otvaranje praonice u Dubrovniku značajno je za "Turisthotel" zbog približavanjima hotelima najviših kategorija koji do sada nisu imali pravu praonicu rublja, dok je zadarska tvrtka u tom poslu već 45 godina.