Izglasavanje Prostornog plana Zadarske županije širom je otvorilo vrata izmjenama i dopunama Prostornog plana Grada Zadra čiji su brojni urbanistički planovi zbog toga bili "na čekanju”. Među takvima, svakako su najzanimljivija dva plana kojima se "tretira” područje Mjesnog odbora Arbanasi čiji su mještani prije nekoliko godina burno iskazivali svoje nezadovoljstvo i u javnim raspravama imali niz sumnji i primjedbi.
Radi se o planovima za Uvalu Bregdetti i za Mješovitu stambeno-poslovnu zonu na spoju naselja Arbanasi s širim centrom Zadra. Autor oba plana je zadarski arhitekt Pero Marušić, ujedno i autor Urbanističke studije povezivanja zone Gaženice s centrom grada Zadra. Zbog toga se u gradskoj upravi, unatoč gubitku vremena, osjeća zadovoljstvo i to iz dva razloga: zbog toga što je u međuvremenu cijeli niz detalja iz ta dva važna plana nadopunjen i usklađen sa zahtjevima mještana Arbanasa, te zbog činjenice da sva tri dokumenta izlaze iz iste arhitektonske radionice čime rastu izgledi za integralno planiranje cjelokupnog prostora od središta grada, pa sve do Uvale Bregdetti.
Javna rasprava o planovima okončana je pred 15-ak dana i trenutno se čeka da arhitekt Marušić odgovori na postavljena pitanja, a potom prijedlog planova ide u nadležno ministarstvo na konačnu provjeru. Dakako, o prijedlozima će definitivnu odluku donijeti Gradsko vijeće.
Autor Studije procjenjuje da se „Zadar trenutno nalazi u idealnoj poziciji za kvalitetno dislociranje pojedinih centralnih funkcija, širenje područja centra, te uključivanje atraktivnih lokacija duž obalnog pojasa u što učinkovitiju realizaciju jedne ovako zahtjevne urbane transformacije”.
To također znači, stoji u Studiji, da bi stihijski ili parcijalni pristup urbanizaciji ovog za grad tako važnog područja značajno zakomplicirao, ako ne i u potpunosti onemogućio ispunjenje potencijala koji Zadar ima kao mediteranska metropola, ali zadržavajući i razvijajući svoj karakter mjesta ugodnog za život.
- Dvije najbitnije odrednice Studije su integracija Gaženice s gradom u čijoj je funkciji i prometno i pješačko povezivanje prostora od Uvale Jazine do Uvale Bregdetti. Te je odrednice bilo važno integrirati u oba plana, kaže Pero Marušić.
Studijom je predviđeno izmještanje željezničke pruge..
- I autobusnog kolodvora, to je potpuno logično, ali je riječ o procesu koji će potrajati.
Arbanase najviše zanima, kada je o Uvali Bregdetti riječ, ostaje li tamo komunalna lučica ili ne?
- Planom je tamo predviđena gradska, komunalna lučica. U tom će prostoru doći do produbljivanja morskog dna do 1,80 metara, a kapacitet lučice bi se plutajućim pontonskim vezovima povećao s 400 na 500 mjesta. Postojeće istezalište brodica također ostaje, ali na nešto promijenjenoj poziciji.
Problem parkinga je riješen?
- Uz prometnicu dolazi nekoliko stotina parkirnih mjesta, što će bitno rasteretiti postojeće naselje. Nije jedini, ali cijeloj ovoj priči Uvala Bregdetti daje ključni smisao, ona je onaj „Wow efekt” na kraju poteza od dva kilometra od Jazina do Uvale Bregdetti, gdje postoje i brojne druge "fokusne točke” - od Jazina, preko "Vrata Zadra”, prostora City Galerije, kolodvor kao "vrata Gaženice”... Ipak, ta je uvala ključna ne samo za Arbanase, nego to može postati i za Zadar.
Što je s prostorom Mješovite zone, mještani su se bojali preizgrađenosti, prometnih čepova, manjka javnih sadržaja...
- Što se straha od prometnih čepova tiče, on je realan. Puno toga smo riješili uvođenjem nove, ali ključne prometnice od 50-ak metara koja spaja buduće stambeno naselje s Biogradskom ulicom i sve stanovnike budućeg stambenog naselja prometno usmjerava prema Biogradskoj koja postaje četverotračna. Tako novi stanovnici neće dodatno opteretiti postojeću prometnu infrastrukturu. Istina, postoji mogućnost da će tu živjeti oko 2.000 novih stanovnika, ali sam skloniji realnoj procjeni da će ih tijekom cijele godine biti oko 500.
Škola, vrtić, crkva...
- Predviđena je njihova gradnja. Značajno smo proširili rekreativnu zonu s nogometnim igralištem i drugim sportskim i rekreativnim sadržajima. To nogometno igralište ima potencijal biti pretvoreno u mali stadion, a učinilo nam se logičnim da isto parkiralište koriste i nova škola i taj stadion, zaključuje arhitekt Pero Marušić.