Jesu li Vrata Zadra, velebna urbanistička intervencija na području Ravnica, koja je svojedobno bila najavljivana kao jedan od najvažnijih zadarskih razvojnih projekata i za koju je još 2008. zadarski arhitekt Nikola Bašić izradio idejni projekt, stvar prošlosti, zaboravljena priča koja se neće početi ostvarivati sljedećih nekoliko godina, a možda ni tada – jedno je od pitanja koje smo uputili na Ured zadarskog gradonačelnika u nastojanju da složimo tekst o najvažnijim zadarskim projektima s kojima će ovaj grad ući u novu 2019., ali i u treće desetljeće ovog stoljeća za dvije godine.
U lipnju prošle godine zadarski gradonačelnik Branko Dukić je za portal Zadarski.hr izjavio kako se projekt Vrata Zadra polako priprema te objasnio:
– Radi se o prevažnom projektu na najatraktivnijem prostoru u gradu koji se našao u slijepoj ulici. Imamo puno zainteresiranih, od države, konzervatora, UNESCO-a, raznih institucija i investitora, i jako je bitno da ga posložimo kako treba te očekujem da u tijeku ove godine obnovimo projekt i krenemo u realizaciju plana, i to u suradnji s državom. To će biti strateška odluka države.
Buffer zona
Kao što je poznato ništa se važno s projektom Vrata Zadra do kraja godine nije dogodilo, a ni u zadarskom proračunu nismo pronašli ni jednu stavku koja bi bila povezana s daljnjom realizacijom ovog projekta.
Međutim iz odgovora koji je stigao iz zadarske gradske uprave, odnosno Ureda gradonačelnika proizlazi da se od projekta nije odustalo, ali će njegova realizacija, kako ističu, biti nešto duža nego u nekim drugim projektima.
– Radi se o prostoru prema kojem moramo biti iznimno oprezni jer jednom kad krenemo nema povratka i zbog toga, kao i zbog vlasničke strukture određeni koraci traju duže nego u nekim drugim projektima – stoji u odgovoru zadarskoga gradonačelnika.
– Također to područje nalazi se unutar UNESCO "buffer zone" te u svakom koraku moramo kontaktirati i informirati nadležna tijela. U prethodnom razdoblju odradili smo studiju koja je trebala ispitati tržišne i financijske potencijale projekta, prijedlog i ekonomske učinke svakog od potencijalnih modela. Također u intenzivnim smo pregovorima s Ministarstvom državne imovine koje je pozitivno odgovorilo na našu želju da zajednički nastupamo prema investitorima, tako da se zemljište u vlasništvu države objedini s onim koje je u vlasništvu Grada. U procesu smo potpisivanja ugovora, što traje nešto više nego smo se nadali s obzirom na to da je za potpis bilo potrebno dobiti i razriješiti nekoliko "starih pitanja" s drugim ministarstvima koja moraju dati suglasnost na taj ugovor. Veći dio postupka je dovršen te se ugovor može očekivati u prvom kvartalu ove godine, pa je vlasnička situacija po pitanju zemljišta potpuno definirana, a što će biti dodatna komparativna prednost projekta ispred potencijalnih investitora – stoji u odgovoru gradonačelnikova Ureda.
Izmještaj luke
– S obzirom na to da je prošlo 11 godina od anketnog arhitektonsko-urbanističkog natječaja koji predstavlja osnovu za izradu provedbene prostorno planske dokumentacije (UPU), te iako su osnovne koncepcijske urbanističke postavke neupitne, potrebno je, s obzirom na vremenski pomak, provjeriti sastavnice koje otvaraju put prema njegovoj realizaciji. Prije svega je potrebna analiza aktualne prometne situacije u širem i užem kontaktu s područjem obuhvata projekta u skladu s prometnim masterplanom s rješenjima više prometnih situacija, utjecajem izmještanja trajektne luke i drugih promjena u prometnoj situaciji, procjenama ostvarivih kapaciteta po pitanju prometa u mirovanju, gdje vidimo potencijal za rješavanje prometa u mirovanju šireg područja, prije svega na Poluotoku – odgovaraju iz Ureda gradonačelnika.
Iz ovog, relativno opširnog odgovora, proizlazi da će realizacija projekta Vrata Zadra biti pokrenuta tek kad se razriješi čitav niz drugih problematičnih situacija, prvenstveno prometnih, što znači da sam velebni projekt više nije cilj oko kojeg bi se trebala zavrtjeti i sva ostala gradska prometna i javna rješenja. Čini se, primjerice, da se usput zaboravilo da Vrata Zadra predviđaju i prokop kanala Foša – Jazine, što bi u konačnici trebalo biti u direktnoj vezi sa svim prometnim rješenjima koja se trebaju izvesti u tom dijelu grada.
Gdje su investitori?
Osim toga, iz dobivenog odgovora nigdje se ne da ni nazrijeti razina ozbiljnosti "potencijalnih investitora" (ako ih uopće još ima) u komercijalne sadržaje Vrata Zadra, koji su svojedobno prije nekoliko godina bili glasno najavljivani. Ako je takvih i bilo, zbog spore realizacije projekta i usprkos činjenici da je gradonačelnik zaposlio novog šefa svog ureda kako bi vodio strateške investicije i kontaktirao upravo s "potencijalnim investitorima". Zar je, stoga, bilo nerealno očekivati da će se tijekom svih ovih godina nekad glasno najavljivani investitori i zadržati, a velebni projekt početi realizirati.
Umjesto toga možemo očekivati gradnju Vrata Zadra "na fete" jer u odgovoru iz gradonačelnikova Ureda stoji i ovo:
– Također krećemo u izradu scenarija etapnog razvitka projekta kako bismo ono što spada u javne potrebe i što ima osiguran izvor financiranja mogli realizirati bez da pritom ugrozimo ostvarenje projekta u cjelini, upravo onakvog kakav je zamišljen. Realizacijom ovih koraka imat ćemo sve potrebne informacije i za kvalitetnu izradu samog UPU-a i za investitore i za javnost koja će biti upoznata s realnom dinamikom razvoja projekta.