StoryEditorOCM
Svijetmukotrpan posao

Ukrajinci moćnim američkim raketama ATACMS prekidaju ruske opskrbne rute prema Krimu. Ali zadnja linija je najteža…

Piše Vijesti SD
31. svibnja 2024. - 23:00

Postoji samo nekoliko načina za prebacivanje velikih količina tereta na Krim pod ruskom okupacijom iz Rusije: morem, cestom i željeznicom preko Krimskog mosta koji premošćuje Kerčki tjesnac, trajektom preko istog tjesnaca i željeznicom kroz južnu Ukrajinu. Jednu po jednu, Ukrajina je pogodila svaku od ovih opskrbnih linija. Zadnji koji je pogođen bio je trajektni prijelaz. U četvrtak rano ujutro, precizno navođene rakete američkog vojnog taktičkog raketnog sustava ukrajinske vojske oštetile su dva trajekta: jedan za vuču automobila i kamiona, drugi za prijevoz vlakova, navodi Forbes.

Satelitske snimke potvrdile su štetu. Trajektni prijelaz "neprijatelj je aktivno koristio za podršku grupiranju trupa na privremeno okupiranom Krimu", izvijestio je ukrajinski glavni stožer.

Nije doduše jasno koliko su se ruske trupe oslanjale na trajekte. Plovila s ravnim dnom uvijek su bila rezerva sigurnijim načinima prijevoza. A najsigurnija i najopsežnija od njih, južna željeznica, netaknuta je — i iznimno ju je teško uništiti.

Dizanje u zrak nekoliko ruskih trajekata veseli prijatelje slobodne Ukrajine, ali kako navodi Forbes, to neće učiniti mnogo da se stvarno našteti opskrba ruskim pukovnijama i brigadama u okupiranoj južnoj Ukrajini.

„Udari na prijelaze Kerč više su politički nego vojni i cilj im je izvršiti pritisak na Putina pred ruskim narodom napisao je Mick Ryan, umirovljeni general australske vojske.

Ukrajinski napadi usmjereni na rusku logistiku u južnoj Ukrajini porasli su i u opsegu i po sofisticiranosti od prvih tjedana rata. Prvo su Ukrajinci počeli gađati (raketama, krstarećim projektilima Storm Shadow i SCALP i eksplozivnim bespilotnim letjelicama) desantne brodove ruske Crnomorske flote naposljetku potopivši ili oštetivši većinu od otprilike desetak plovila.

Prošlog ljeta ukrajinske snage bombardirale su i oštetile Krimski most. Ruskim inženjerima trebalo je šest mjeseci da potpuno obnove raspone. I ovaj tjedan su Ukrajinci konačno gađali trajektni prijelaz.

image
screenshot x

Udaljenost od linije bojišnice do pristaništa trajekta, oko 240 kilometara, snažno implicira da je ukrajinska vojska ispalila neke od svojih novih M48 ili M57 ATACMS, dosega do 300 kilometara. Ukrajina je u travnju dobila M48 ili M57 kao dio svoje druge velike serije od sto ili više ATACMS-a. Ranija serija od nekoliko desetaka ATACMS-a, prošle godine, uključivala je samo modele M39 s kasetnim bojevim glavama—tisuću podstreljiva veličine granate i dometom od i dometom od 160 kilometara. Moćniji ATACMS uništio je ruske aerodrome, baterije protuzračne obrane i usidrene ratne brodove diljem Krima. To što predstavljaju ozbiljnu prijetnju trajektima ne treba čuditi. „Ali nejasno je koliko je to uopće više važno. Možda osjećajući nadolazeću ukrajinsku akciju dubokih napada, Kremlj je prošlog ljeta ubrzao izgradnju nove dionice željezničke pruge od 50 milja koja povezuje postojeće željezničke linije u istočnoj i južnoj Ukrajini pod ruskom okupacijom, navodi Forbes.

image

 

 

Stringer/Anadolu Via Afp

"Ova ruta također značajno skraćuje vrijeme putovanja od Rusije do Mariupolja skraćujući ga za dane, a ponekad i tjedne, čineći logistiku i kretanje trupa učinkovitijima", izvijestila je ukrajinska analitička grupa Frontelligence Insight. Njihov tim procjenjuje da bi ova nova željeznica bila dovoljna za opskrbu regije čak i ako Krimski most bude uništen. Nije nemoguće zapriječiti prugu, ali je teško. “U prošlosti, kada je Ukrajina pokušala gađati željeznički most koji povezuje Krim s ostatkom Ukrajine, projektili kao što su SCALP i Storm Shadow prouzročili su relativno malu štetu koja nije dugo značajno poremetila željezničke operacije”, objasnio je Frontelligence Insight.

Jednako je teško pogoditi same vlakove, prema Frontelligence Insightu. "Vjerojatno je da Rusi minimiziraju kretanje vlakova tijekom dana, fokusirajući se više na noćne i ranojutarnje operacije kako bi smanjili vidljivost logističkih kretanja."

Ali dok ukrajinsko streljivo prekida alternativne linije opskrbe, a Rusi konsolidiraju svoju logistiku na južnoj željeznici, Ukrajinci bi se mogli usredotočiti na nanošenje trajne štete na tračnicama i vlakovima.

image

 

 

-/Afp

Mogu započeti s ciljanjem novog priključka istok-jug—posebno tamo gdje prelazi mostove. "Ukrajina trenutno posjeduje sredstva za ozbiljno oštećenje ove veze, potencijalno je čineći neupotrebljivom tjednima ili čak mjesecima", izvijestio je Frontelligence Insight. Međutim, to ovisi o više stvari, kao što je broj protuzračnih obrambenih sustava koje je Rusija spremna izdvojiti za zaštitu ranjivih točaka, posebice mostova. Ako postoji bilo koji razlog za nadu u moguću ukrajinsku akciju protiv željeznice, to je taj što je ruska protuzračna obrana trenutno vrlo slaba dok se Kremlj bori da obrani okupirani teritorij od ukrajinskih bespilotnih letjelica, krstarećih projektila i raketa, a istovremeno štiti industrijske lokacije, radare i aerodromi u užoj Rusiji.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
15. studeni 2024 09:22