StoryEditorOCM
Svijetna rubu recesije

Što se događa u Njemačkoj? Svakog dana pljušte stotine otkaza... A ni to nisu najgore vijesti iz vodeće ekonomije EU-a

Piše vijesti sd
1. prosinca 2024. - 07:17

Njemačka ekonomija nalazi se na rubu recesije, pesimizam je sve prisutniji u upravama velikih tvrtki. "One najviše pate zbog sve manje konkurentnosti Njemačke kao poslovne lokacije", smatra Ulrich Kater, glavni ekonomist Dekabanka.

Mnoge tvrtke zato povlače nepopularne poteze, najavljuju štednju i otpuštanje radnika. Prema procjenama analitičara, očekuje se nastavak rasta nezaposlenosti. A do proljeća, kako kažu, "nema naznaka za promjenu trenda", piše Deutsche Welle.

Nekoliko velikih njemačkih tvrtki posljednjih je tjedana i mjeseci najavilo masovna otpuštanja radnika. Evo koje tvrtke su najviše pogođene...

Slučaj Schaeffler

Kompanija Schaeffler, koja proizvodi dijelove za automobilsku industriju, najavila je otpuštanja radnika i zatvaranje pogona. Zbog trajnih problema u industrijskom sektoru i slabe potražnje na tržištu automobila, Schaeffler planira ukinuti ukupno 4700 radnih mjesta, od čega 2800 u Njemačkoj. Pored toga, zatvorit će se po jedan pogon u Austriji i Velikoj Britaniji. Ova je tvrtka najavila i obustavu proizvodnje ležajeva u austrijskom Berndorfu, kao i okončanje proizvodnje kvačila u engleskom Sheffieldu.

Slučaj Continental

Dobavljač autoindustrije Continental također planira masovna otpuštanja zbog slabije prodaje kod BMW-a, Mercedesa i drugih, kao i problema u sektoru električnih automobila. Prema podacima tvrtke, od sredine 2023. već je ukinuto 5000 radnih mjesta u razvoju, proizvodnji i administraciji. Do 2028. planiraju ukupno prekrižiti 7150 radnih mjesta, od čega se više od jedne trećine odnosi na Njemačku.

image
Hendrik Schmidt/Dpa Picture-alliance Via Afp

Slučaj Volkswagen

Najveći njemački proizvođač automobila Volkswagen - u koji spadaju marke VW, Audi, Porsche, Seat, Škoda, Cupra, Lamborghini, Bentley i Ducati - suočava se s krizom: Prema riječima predstavnika sindikata, tri VW pogona su trenutno u opasnosti, a deseci tisuća radnih mjesta mogli bi se ukinuti. Kompaniji nedostaju kupci za više od 500.000 vozila, izjavio je Dirk Große-Loheide, član upravnog odbora marke VW, zadužen za sektor nabave. "Ako nema potražnje, moramo prilagoditi proizvodne kapacitete trenutnoj situaciji", dodao je on.

I direktor Volkswagena Thomas Schäfer ističe da dosadašnje mjere, poput ranijeg odlaska u mirovinu, skraćenja radnog vremena preostalog do penzije na polovinu bez ukidanja uplata u socijalne sustave (Altersteilzeit) i otpremnina, nisu dovoljne za potrebne uštede. Trenutno se vode pregovori sa sindikatom IG Metall, no nakon tri kruga razgovora nije postignut dogovor. Početkom prosinca planiraju se štrajkovi upozorenja, dok su dalji pregovori zakazani za 9. prosinca, piše Deutsche Welle.

image

Wolfsburg - Volkswagen ne pamti ovakvu krizu

Melissa Erichsen/Dpa Picture-alliance Via Afp

Slučaj Bosch

Kompanija Bosch, još jedan od velikih dobavljača autodijelova, planira ukinuti do 5550 radnih mjesta, od čega će više od dvije trećine – ukupno 3800 – biti u Njemačkoj. Precizne brojke bit će dogovorene u razgovorima s predstavnicima radnika. Posebno je pogođen sektor "Cross-Domain Computing Solutions", koji se bavi razvojem sistema za asistenciju u vožnji i autonomnu vožnju.

Kao dio mjera štednje, Bosch planira uvesti skraćeno radno vrijeme za dio zaposlenih u Njemačkoj, što će rezultirati i smanjenjem plaća. Ukupno je pogođeno oko 10.000 radnika na devet njemačkih lokacija. Kompanija kao razlog navodi krizu u autoindustriji i slabiju potražnju, dok su rezultati u sektoru novih tehnologija, poput autonomne vožnje, ispod očekivanja.

 

Slučaj ZF Friedrichshafen

Dobavljač autodijelova ZF Friedrichshafen planira ukinuti do 14.000 od svojih 54.000 radnih mjesta u Njemačkoj. Samo u Saarbrückenu, do kraja iduće godine, bit će otpušteno 1800 radnika. Ako se teška situacija s narudžbama nastavi, do kraja 2028. godine moglo bi biti ukinuto ukupno 4500 radnih mjesta. Tvrtka ne isključuje mogućnost zatvaranja pogona.

ZF također ima problema s velikim dugovima zbog velikih akvizicija (preuzimanja/kupnje preduzeća), dok su rezultati u prodaji znatno ispod očekivanja. "Prema najnovijim podacima, na kraju godine nedostajat će nam tri milijarde eura", rekao je predsjednik Radničkog savjeta Achim Dietrich.

Američki proizvođač automobila Ford planira do 2027. godine ukinuti 2900 radnih mjesta u Njemačkoj, od čega većinu u tvornici u Kölnu. Ukupno će u Europi biti prekriženo oko 4000 radnih mjesta. Iako je kompanija tijekom 2023. i 2024. uložila dvije milijarde eura u modernizaciju tvornice u Kölnu za proizvodnju električnih vozila, očekivanja od prodaje ni približno nisu ispunjena.

image

Automobilska je industrija na udaru krize

Lars Penning/Dpa Picture-alliance Via Afp

Slučaj Thyssenkrupp

Najveći njemački proizvođač čelika, Thyssenkrupp Steel, planira u idućih šest godina ukinuti 11.000 radnih mjesta. Do kraja 2030. godine broj zaposlenih past će sa sadašnjih 27.000 na 16.000. Kompanija namjerava smanjiti proizvodne kapacitete i povećati ulaganja u ekološki prihvatljive tehnologije, što zahtijeva milijarde ulaganja. Osim toga, velik je izazov i uvoz jeftinog čelika iz Azije i kriza u autoindustriji.

Već 2022. godine BASF je najavio program štednje zbog rasta cijena plina i otežanih poslovnih uvjeta u Europi. Dodatni plan štednje uveden je početkom ove godine, uključujući ukidanje radnih mjesta u Ludwigshafenu. Do 2026. godine BASF planira smanjiti troškove za milijardu eura godišnje. Do kraja 2024. godine kompanija će globalno ukinuti 3300 radnih mjesta, od čega 2500 u Ludwigshafenu. Najavljeno je i zatvaranje triju postrojenja u Ludwigshafenu, uključujući proizvodnju adipinske kiseline - ključnog sastojka za plastiku.

Ove mjere štednje, iako razumljive u trenutnoj ekonomskoj situaciji, ostavljaju tisuće radnika bez posla i dodatno pogoršavaju stanje na tržištu rada, konstatira Deutsche Welle.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
01. prosinac 2024 07:42