Nijedan se rat ne vodi samo na bojištima. Danas to vrijedi više nego ikada prije.
Dokaz tome je i neizvjesna sudbina broda s ruskim teretom koji mediji nazivaju "plutajućom opasnošću". Logično, nijedna luka na sjeverozapadu Europe ga ne želi primiti, iako je brod oštećen. I tako već šest tjedana od isplovljavanja u Rusiji.
No, svi strahuju da je "Ruby", brod koji plovi pod zastavom Malte, zapravo svojevrsni "trojanski konj" naših dana, budući da nosi eksplozivni teret od 20 tisuća tona amonijeva nitrata! Jedan diplomat je zato taj brod nazvao "plutajućom megabombom".
Ali nije samo ubojiti teret s "Ruby" ono što tjera lučke uprave da se dobro zamisle i razinu opreza podignu na najvišu razinu – naime, daleko manji teret iste komponente gnojiva razorio je luku u Bejrutu 2020., podsjeća New York Times.
Stručnjake brine da bi brod od 182 metra – inače u vlasništvu malteške kompanije Ruby Enterprise – mogao biti dio ruske sabotaže neke europske luke koja bi bila dovoljno dobrohotna i naivna – da mu dopusti uplovljavanje i sidrenje! Nije teško pogoditi kako se na Zapadu boje da je u pitanju moguća osveta Rusije svima koji podržavaju Ukrajinu.
"Kada imamo posla s Rusijom ili drugim međunarodnim akterima koji su neprijateljski raspoloženi, uvijek imamo na umu ovu mogućnost", rekao je ministar vanjskih poslova Litve Gabrielius Landsbergis, nakon što je iz Vlade objavljeno da brodu neće biti dopušteno uplovljavanje.
Slična razmišljanja drugih europskih lidera ostavila su brod u neizvjesnosti pa zato posljednjih dana pluta pored obale jugoistočne Engleske, s napuklim trupom i oštećenim propelerom. Istodobno, menadžeri kompanije pokušavaju uvjeriti javnost da brod ne predstavlja prijetnju, pišu svjetski mediji. No, za sada, čini se, baš i ne uspijevaju u tome.
Putovanje broda "Ruby" je bilo gotovo osuđeno na propast od samog početka. Napustio je rusku luku Kandalaksha, na sjeverozapadnoj obali zemlje, još u kolovozu. Ali ubrzo se nasukao, a ta oštećenja su ga spriječila u nastavljanju plovidbe do odredišnih luka u Africi, piše New York Times.
Zatim je nastavio svoje putovanje i pristao u norveškoj luci Tromso. Tamošnja pomorska uprava rekla je za BBC da je brod pregledala grupa stručnjaka kako bi se uvjerili da brod ispunjava sigurnosne i ekološke standarde.
Grupa je pronašla oštećenje na trupu, propeleru i kormilu, ali je "Ruby" i dalje ocijenjen kao "brod sposoban za plovidbu". Iz predostrožnosti, inzistirali su da tegljač prati brod do kraja njegova putovanja. Brod je išao za Klaipedu u Litvi, prema kompaniji za praćenje brodova MarineTraffic. Ali usprkos tome što je procijenjeno da je sposoban za plovidbu, brodu je odbijen ulazak u Klaipedu.
Algis Latakas, izvršni direktor lučke uprave, rekao je za BBC da je takva odluka donesena "zbog tereta". Andrea Sela, profesor kemije na sveučilišnom koledžu u Londonu, rekao je da teret nije bio visokog rizika, osim ako nije bilo požara na brodu.
"Iako razumijem oprez vlasti u Tromsu, pretpostavljam da su šanse za sličnu katastrofu kao u Bejrutu – relativno skromne", rekao je. On je dodao i da bi bilo zanimljivo znati kakva bi priroda popravki mogla biti posrijedi, jer jasno je da zavarivanje može značajno povećati potencijalni rizik od požara.
Druga izvješća sugeriraju da je i Švedska uvela sličnu zabranu, ali švedska agencija za transport to poriče.
"Naše vlasti prate cijelu stvar u slučaju da bismo morali reagirati na neki način", rekao je njihov glasnogovornik za BBC.
Posljednjih tjedana, "Ruby" je putovao na jug duž norveške obale i kroz Sjeverno more. Brod je navodno imao ograničenu sposobnost manevriranja. Usidrio se 25. rujna, u Kentu, u blizini Doverskih vrata – jednog od najprometnijih plovnih putova na svijetu.
Agencija za pomorsku i obalnu stražu (MCA) priopćila je da je brod "sigurno usidren izvan teritorijalnih voda Velike Britanije i čeka odgovarajuće uvjete za dopunu goriva na moru prije nego što prođe kroz La Manche". Dopunjavanje goriva na moru je uobičajena praksa i odvija se u skladu sa sigurnosnim procedurama i po povoljnim vremenskim uvjetima, objavio je MCA.
Malteške vlasti rekle su lokalnim medijima da brod može ući u zemlju samo ako prethodno isprazni svoj teret.
Glavni ravnatelj Ovlaštenog instituta za izvoz i međunarodnu trgovinu, izrazio je zabrinutost zbog potencijalne "štete po životnu sredinu", ako bi "amonijev nitrat počeo curiti iz broda i kontaminirao more". On je dodao i da bi šteta, kao rezultat potencijalnog scenarija bila "ogromna" i izazvala bi "stalne poremećaje".
Nacionalna pomorska služba za izvanredne situacije objavila je da će pratiti napredak broda dok se kreće kroz vode Velike Britanije.
Plovila inače nisu obavezna tražiti dozvolu za prolaz, putuju kroz teritorijalne vode Ujedinjenog Kraljevstva u legitimne svrhe.
Inače, amonijev nitrat se redovno transportira širom svijeta i koristi se kao gnojivo, ali se također koristi i u izradi eksploziva. Zbog toga, nije zgorega podsjetiti: "Ruby" nosi barem sedam puta veću količinu amonijeva nitrata od one koja je izazvala stravičnu eksploziju u Bejrutu prije četiri godine! A tada je u glavnom gradu Libanona stradalo 200 ljudi, raseljeno ih je još 300 tisuća dok se šteta zbrajala u milijardama.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....