StoryEditor
Hrvatskamladen šarić

Vlasnik tvrtke iz Zagreba progovorio o spornom natječaju MORH-a: Naš brod je brži, stabilniji, hvalili su ga admirali, ali je posao dobio Brodosplit!?

24. veljače 2020. - 14:32
Goran Mehkek/HANZA MEDIA

Nakon što je Ministarstvo obrane RH gradnju četiri nova ophodna broda početkom prošloga tjedna naručilo od Brodosplita, priča se ponovno vratila na gradnju njihova prototipa “Omiš”, što je također za Hrvatsku ratnu mornaricu isporučen s navoza splitskoga brodogradilišta.

Došli smo do inženjera i brodograđevnog konzultanta Mladena Šarića, čija je tvrtka “Adria Mar” sudjelovala u prvom natječaju i bila protutakmac BIS-u.

Najveća njihova referenca bila je to što su malo prije toga za libijsku mornaricu, i to u roku od 24 mjeseca, što je uključivalo i projektiranje, isporučili šest ophodnih brodova, svaki dužine 30 metara, dok sam Brodosplit priznaje da su u isporuci prototipa kasnili skoro dvije i pol godine.

To je glupost!

Tomislav Debeljak i njegovi ljudi upravo su “Adria Mar” označili kao točku iz koje dolaze osporavanja njihovih referenci za dobivanje najnovijeg posla s MORH-om pa su se javno zapitali kako to da im Libija nije naručila iduću seriju od šest patrolnih čamaca.

- Glupost, notorna glupost – odgovara na to Šarić i pojašnjava:

- Kada već to spominju, trebaju znati osnovnu činjenicu, a to je da Libija nije naručila nikakve brodove iz Italije, već su im Talijani dali četiri stara ophodna broda od 24 metra.

Radi se o EU-programu “Sophia”, istom onome u sklopu kojega HRM obučava libijske ronioce. Brodovi se nalaze u luci u Tripoliju, održavaju ih Talijani, a na njima plove libijske posade i kontroliraju migrante na moru. Nikakve tu kupnje nije bilo.
A ako naši brodovi nisu udovoljavali za HRM, kako to da su kontraadmirali Ante Urlić i Zdravko Kardum na probnoj plovidbi u nazočnosti predsjednika Mesića hvalili i javno rekli da on udovoljava svim njihovim zahtjevima?! Ako meni ne vjerujete, imate snimku na YouTubeu.

Što o brodu misle bivši kontraadmirali Urlić i Kardum možete vidjeti na snimci od 10:47:

Šarić za prvi natječaj s ophodnim brodom za HRM bez ustručavanja kaže da se njime manipuliralo od početka. Mornarica je, naime, definirala željene taktičko tehničke zahtjeve, ali su oni nestali već u pretprojektu koji je izradio Brodarski institut.

- U TTZ-u bili su traženi glavni pogonski motori s tzv. moto resursom od 12.000 sati, što je bio izričit zahtjev HRM-a.

Iz pretprojekta je bilo vidljivo da su u njemu definirani motori od 9000 sati, jer se oni s 12.000 sati zbog svojih gabarita nisu mogli ugraditi u strojarnicu. Kasnije se s tim podacima manipuliralo, tako da su ih proizvođači motora mijenjali i prilagođavali pretprojektu BI, samo da bi jedan drugome oteo posao – navodi naš sugovornik, i još dodaje:

- Manipuliralo se zatim i s komisijom MORH-a, koja je ocjenjivala tehničke sposobnosti ponuditelja. Nametnuti su čudni zahtjevi, do tada neviđeni u brodograđevnoj praksi. Komisija je pregledavala hale, navoze, dizalice, alate strojeve...

Tako je, npr. komisija zaključila da u jednoj novoj hali u Brodogradilištu “Kraljevica”, za koju je nadležna institucija, Hrvatski registar brodova, izdao uvjerenje da zadovoljava uvjete za gradnju brodova - nije moguće graditi brod, zato što do tada tamo nije bio nikada građen?!

image
Goran Mehkek/HANZA MEDIA

Ili pak da tvrtka “Dalomont” d.o.o., koja ima potkoncesiju u Brodogradilištu Kraljevica, koja je bila važeća do 2027., a ne koncesiju, zbog toga ne zadovoljava tražene uvjete natječaja. Pokušavalo se čak dokazati bez ikakvih stručnih/tehničkih argumenata da se brod neće moći porinuti zbog konfiguracije brodogradilišta, što je pak opovrgnuto studijom prevozničke tvrtke.

“Adria Mar” i njegovi partneri ispali su nakon prvog kruga natječaja, a istu sudbinu su kasnije doživjeli i drugi ponuditelji.
Šarić kaže da su neki naprosto izbačeni, a drugi su odustali, jer je bilo jasno da je posao namijenjen Brodosplitu.

Brod produžen za “jeftini” motor

- U postupku ugovaranja i nakon toga, Brodosplit je u dogovoru s naručiteljom mijenjao uvjete iz prvotnog natječaja, tako da je to rezultiralo izmjenama pretprojekta BI, a začudo mijenjali su ga oni isti projektanti koji su radili i prvotni projekt u BI, ali sada su to radili kao zaposlenici tvrtke Marine and Energy Solutions DIV d.o.o. u suvlasništvu gospodina Debeljaka.

Brod je produžen da bi se mogli ugraditi „jeftiniji“, po gabaritima veći motori, ali je onda bio pretežak, pa je zamijenjen materijal trupa čelikom povišene čvrstoće, propeleri su kavitirali. Modificirana je i krma broda, stabilitet i pomorstvenost su bili loši, pa je ugrađen sustav aktivne stabilizacije. I tako dalje, i tako dalje... - veli.

Bilo im je to prezahtjevno

U svemu tome on posebno apostrofira jednu činjenicu:

- Sam Debeljak je izjavljivao da projekt BI nije valjao i da ga se moralo mijenjati. To je nešto indikativno, jer je projekt Ministarstvo naručilo od BI i platilo ga 5-6 milijuna kuna.

On je morao biti napravljen po uvjetima TTZ-a. Ako nije napravljen, a nije, onda netko trebao odgovarati za to. Zašto je Debeljak onda mijenjao projekt? Kako se MORH s tim složio? Sve to povlači nečiju odgovornost.

Zaključno će Šarić reći kako je sve očitije da su TTZ za prvi ophodni brod HRM-a bili dosta zahtjevni i letvica visoko dignuta.
- BI to nije to mogao ispuniti, a ja nisam siguran da je u konačnici ispunio i Debeljak. Ja ne bih bio tako drastičan i rekao da brod ne valja. On je dobar za neke uvjete.

A je li on ispunjava onaj prvotni TTZ, koji je i bio uvjet da se po njemu projektira, to je upitno. Bila je tražena brzina od 30 čvorova, sada su rekli da se traži 28. Teško je reći i je li ispunio tih 28 čvorova - navodi Šarić.

“Adria Mar” na čelu s njim posljednji je put pokušao komunicirati s MORH-om kada su se u javnosti prije nešto manje od dvije godine pojavile informacije da Brodosplitov brod OOB-31 ne zadovoljava sve ugovorene parametre, naročito da su diskutabilni brzina, stabilitet i pomorstvenost, te da je upitan nastavak gradnje serije.

Besplatno im je stavljen na raspolaganje njihov gotovi projekt 40-metarskog ophodnog broda koji je zadovoljavao sve uvjete TTZ i koji je prethodno ispitan u Institutu za hidrodinamiku u Beču, znači od neovisne institucije.

- Naš brod s manjom instaliranom snagom postiže veću brzinu od famoznog projekta OOB-31, ima respektabilan stabilitet i pomorstvenost, te su troškovi gradnje isti ili manji od Brodosplitova. Na to pismo nikada nije stigao odgovor, kao ni kada sam prije dva tjedna o svemu odlučio napisati pismo premijeru Plenkoviću – razočarano će na kraju Mladen Šarić. •

Adum: Nikada u životu nisam radio za ‘Adria Mar‘


Inženjer Ivan Adum bio je prvi koji je preko našeg lista povukao pitanje dodjele četiri nova ophodna broda splitskom škveru. Od njih je, pak, zaradio optužbu da je zatajio svoj poslovni odnos s ‘Adria Marom’.

- Nikada, ama baš nikada u životu nisam radio ništa za njih ili Mladena Šarića. Jedne jedine kune nisu mi isplatili, niti su me angažirali. Ako im je to bila zadnja nada, onda su stvarno jadni – reagirao je Adum na optužbe iz Brodosplita.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

18. siječanj 2021 23:21