StoryEditor
HrvatskaAmazon, iHerb...

Bili smo u glavnom sortirnom centru Pošte, gdje zaposlenici koji su prošli policijsku obuku ‘skeniraju‘ pet milijuna pošiljki iz cijelog svijeta

21. rujna 2020. - 16:49
Ronald Goršić/ HANZA MEDIA

Svi koji preko eBaya, Amazona, iHerba i ostalih internetskih trgovina kupuju zaštitne maske za mobitele, vitamine, korejsku kozmetiku ili nešto sasvim drugo, znaju da vrijednost pošiljke koja im stiže iz država koje nisu članice Europske unije treba biti do 160 kuna ako žele izbjeći da im Carina obračuna PDV.

S viješću da će se od 1. srpnja sljedeće godine PDV obračunavati i na pošiljke male vrijednosti, znači i na one do 160 kuna, koje su poslane iz Kine, SAD-a..., zanimalo nas je kako će izgledati postupak carinjenja čak 5 milijuna pošiljaka koje godišnje stižu iz međunarodnog prometa, te hoće li vam zbog toga paketići koje željno očekujete jednakom brzinom biti dostavljani.

Podatak o broju pošiljaka otkrio nam je Krešimir Domjančić, glasnogovornik Hrvatske pošte, koji nam kaže:

- Oslobađanje od plaćanja PDV-a na pošiljke male vrijednosti uvezene u EU ukida se na inicijativu Europske komisije radi jačanja unutarnjeg tržišta EU-a koje nudi jednakovrijedne, češće i kvalitetnije proizvode od onih koje građani naručuju iz trećih područja.

Glasnogovornik Domjančić proveo nas je kroz veliki logistički centar u Velikoj Gorici, koji je otvoren prošle godine, vrijedan 350 milijuna kuna. Međunarodni odjel opremljen je rendgenskim uređajima, te su šestorica zaposlenika prošla i policijsku obuku.
Znači tu, na jedno mjesto, dolaze sve pošiljke koje su u Hrvatsku poslane s područja izvan EU-a. Dio međunarodnog odjela čini Pošta carinjenja, u kojoj uz carinike rade 23 djelatnika Hrvatske pošte, raspoređeni u smjenama kako bi se pošiljke carinile 24 sata na dan. Djelatnici Pošte carinjenja otkrili su zbog čega se pojedine pošiljke otvaraju, ne želeći otkriti što se najčešće u njima nalazi, štiteći diskreciju svojih korisnika.

- Carinik svaku pošiljku pušta kroz rengenski uređaj, kako bi vidio je li sadržaj odgovara deklaraciji o carinskoj vrijednosti koju je popunio pošiljatelj, a koja se nalazi na pošiljci – kaže Dražen Ladiš, voditelj Odjela međunarodne operative,
S carinicima nismo smjeli razgovarati, niti ih fotografirati dok rade.

- Ovo je carinska zona, što znači da ste prešli granicu Republike Hrvatske. Ovo je iznimka što vam je Hrvatska pošta dozvolila reportažu, uz dopuštenje predsjednika Carinske uprave – kazao nam je voditelj Ladiš.

Hrvoje Azinović, voditelj tima u Pošti carinjenja, kaže da se pošiljka otvara ako carinik nije dobio dovoljno podataka za utvrđivanje osnovice za carinjenje.

- Carinik u tom slučaju pošiljku prosljeđuje djelatniku Pošte carinjenja da ju pred njim otvori, i to s velikim oprezom da se ne bi oštetio sadržaj. Pošiljke u kojima pronađemo račun idu na carinjenje, a ostale, takvih je oko 400 na dan, nakon vaganja i upisivanja svih podataka u računalni sustav, čuvaju se u carinskom skladištu dok nam kupac, po dopisu, ne pošalje dokaz o njezinoj vrijednosti, a to može biti račun ili potvrda o narudžbi, koje nam može dostaviti e-mailom, poštom, faksom ili osobno - rekao je voditelj Azinović.

Dražen Ladiš napominje da bi od 1. srpnja cijeli postupak mogao biti - ubrzan.

- Budući da na svaku pošiljku do vrijednosti od 150 eura Carinska uprava ne bi obračunavala PDV krajnjem kupcu, u planu je uvođenje posebnog postupka u kojem će trgovac preko elektroničkog portala upisati svoje podatke, podatke o kupcu, težinu i vrijednosti pošiljke, vrsti robe, te kupcu obračunati PDV. Također će se, iz sigurnosnih razloga, prije nego što pošiljka dođe do granice znati smije li ona ući u Hrvatsku. Cilj je unaprijediti e-poslovanje, ubrzati carinski postupak i otežati onima koji imaju nepoštene namjere - napominje Ladiš.

S djelatnicima Pošte carinjenja ste možda već razgovarali ako ste se raspitivali gdje je vaša pošiljka.

- Mnoge pošiljke nisu praćene jer se trgovcima ne isplati plaćati skuplju poštarinu. No, dosta tih trgovaca kupcima daje nekakav kod za praćenje, pa ih računalni sustav obavijesti da je pošiljka došla, a zapravo nije. Radi se o tome da trgovci npr. pet dana nakon slanja stave status da je stiglo u Hrvatsku, iako oni zapravo ne znaju gdje je ta pošiljka. Ako je pošiljka registrirana onda je to druga stvar, ali to je rijetko jer se najčešće radi o pošiljkama malih vrijednosti – kaže Krešimir Domjančić, te napominje da zbog toga često netko kaže da Pošta zadržava pošiljke.

- Hrvatska pošta jednostavno nema mogućnost zadržavati pošiljke - naglašava Domjančić.

Evo nekih savjeta koje smo "izvukli" iz djelatnika Pošte carinjenja:

- Pri određivanju osnovice za carinjenje Carina priznaje popust na robu ako je taj popust bio dostupan svima u isto vrijeme. No, ako je diskont dobio samo određeni korisnik skupljanjem bodova, onda sniženi iznos koji je platio nije vrijednost po kojoj se roba carini. Građani često inzistiraju na tome da su u pravu, no carinski zakon je jasan za cijeli EU, automatski se preuzima u našu pravnu stečevinu i nema prostora za tumačenje - veli nam Hrvoje Azinović, te nastavlja:

- Moguće je da će od 1. srpnja e-trgovci prebaciti svoje poslovanje i skladišta unutar EU-a ili Schengena. Tada vam je kao kupcima bitno da je roba stekla status robe Europske unije carinjenjem bilo gdje na tlu EU-a. Jer može biti poslana iz Nizozemske, ali ako je na njoj znak da nije dobila status robe EU-a, jer je stajala u skladištu u slobodnoj zoni, kada dođe u Hrvatsku korisniku se moraju naplatiti uvozna davanja - PDV, trošarine, carina...

Na drugom rendgenskom uređaju djelatnici HP-a provjeravaju sve pošiljke koje izlaze iz Hrvatske, a koje Hrvatska pošta otprema zrakoplovima. Oni brinu za sigurnost u međunarodnom prometu i radi toga su prošli policijsku obuku.

- Tu smo kako bismo spriječili da se nešto loše dogodi. Obučeni smo na rendgenskom uređaju prepoznati eksplozivne naprave, kao i robu koja ne smije ući u zračni promet jer je, primjerice, zapaljiva. To su sprejevi, parfemi, litijeve baterije, više od dva mobitela u jednom paketu, te pića s više od 24 posto alkohola. Svaki dan izdvajamo takve pakete, fotografiramo ih i podatke šaljemo Agenciji za civilno zrakoplovstvo – govori nam Mladen, voditelj Centra za zaštitu, iza kojeg je 35 godina rada u Hrvatskoj pošti.

No, to nije sve.

- Iz sigurnosnih razloga u avionski prijevoz ne može ići nedeklarirana roba. Znači, domaće vino, domaće maslinovo ulje... Ne možete, za primjer, poslati ni domaći ajvar, a upravo puno hrane obitelji šalju djeci u Irsku, Norvešku, Australiju i SAD, odnosno svugdje gdje ima naših ljudi. Ljudi se žale što im ti paketi nisu poslani, no postupamo po zakonima EU-a. Za Njemačku to nije problem, jer do nje imamo površinski prijevoz.

Onda djeci u Irsku nema ni slanja domaćih kolača? – pitamo usput.

- Možete ako imate OPG. Svi domaći proizvodi se mogu slati ako ih je proizveo OPG i na sebi imaju deklaraciju na kojoj piše sastav – za kraj će šjor Mladen.

Alternativni pravci

- Zrakoplovne kompanije su zbog korone ugasile pojedine rute, jer im nije isplativo prevoziti samo poštu koja im je ranije bila dodatna zarada. Zato nalazimo alternativne pravce i kompanije koje mogu prevoziti robu. Prijevoz pošte u Australiju ponovo smo tek nedavno otvorili, dok pošta iz Australije za Europu za sada ne može dolaziti, odnosno dolazi u jako malim količinama u odnosu na raniji period – kaže nam voditelj Odjela međunarodne operative.

Carina i za pošiljke iz Britanije

- Od 1. siječnja 2021. godine carinit će se roba koja je poslana iz Velike Britanije. Iznimka će biti pošiljke koje su otpremljene prije tog datuma - doznajemo od čovjeka s terena - voditelja tima u Pošti carinjenja.

Virus na pošiljkama?

- Međunarodne institucije i Hrvatski zavod za javno zdravstvo rekli su da nema opasnosti od prenošenja virusa na pošiljkama. Uz to, svi naši radnici rade sa zaštitnim sredstvima, prostor se dezinficira nakon svake smjene, a među timovima nema kontakta – napominje Krešimir Domjančić.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

03. listopad 2020 11:19