Europska unija prošle je godine donijela Strategiju za tekstil i odjeću. Jedna od novina je i tzv. digitalna putovnica za tekstilne proizvode, koja će sadržavati jasne informacije o svojstvima proizvoda, na koji su način i gdje proizvedeni. Euratex, krovna organizacija EU koja zastupa tekstilnu i odjevnu industriju, trenutno radi na više od 60 propisa koji se temelje na novoj Strategiji EU-a za industriju tekstila i odjeće. Član Euratexa je i Hrvatska gospodarska komora, odnosno Udruženje tekstilne odjevne i kožarsko prerađivačke industrije HGK.
Do sada je tekstilna industrija bila poprilično neregulirana, što će se novom strategijom značajno promijeniti. Tekstilni proizvodi koji se stavljaju na tržište bit će dugovječni, moći će se reciklirati te će dijelom biti izrađeni od tekstilnih vlakana, bez opasnih tvari i proizvedeni uz poštivanje socijalnih prava i okoliša. Cilj je da potrošači dulje koriste visokokvalitetne i cjenovno pristupačne proizvode te da brza moda, koja je inače treći najveći zagađivač na svijetu, što prije izađe iz mode.
„Europski se proizvođači u većoj mjeri moraju okretati prema modelima poslovanja koji uključuju proizvodnju uz procese visoke tehnologije, pametni tekstil, sportsku odjeću, medicinski tekstil te odjeću posebne namjene. Trenutno su najveće mogućnosti u sektorima kao što su graditeljstvo, brodogradnja, prehrambena industrija i automobilska industrija. EU se i u ovom segmentu mora ponašati kao inovator kojeg je teško kopirati,“ pojašnjava samostalna savjetnica u Sektoru za industriju i održivi razvoj HGK Jagoda Divić, koja ispred Hrvatske gospodarske komore predstavlja Udruženje tekstilne odjevne i kožarsko prerađivačke industrije HGK na Odboru generalnih direktora svih asocijacija EU, ali i u svim aktivnostima kojima se Euratex bavi u svom radu.
Ravnoteža starog i novog u poslovanju
Na temelju Strategije EU za tekstil i odjeću novi propisi će regulirati cijeli niz procesa proizvodnje, recikliranja, uvođenje eko dizajna proizvoda, uvođenje digitalne putovnice za proizvode, osiguravanje poštenog tržišnog natjecanja, zbrinjavanje tekstilnog otpada, upotrebu dopuštenih kemikalija, razvoj vještina potrebnih za zelenu i digitalnu tranziciju i komunikaciju s potrošačima.
Sve su to ciljevi koje Euratex snažno zastupa u suradnji s nacionalnim udruženjima pazeći pritom da uz trenutne probleme s kojima se ova industrija suočava, novo zakonodavstvo dodatno ne optereti tvrtke koje će morati proći kroz proces prilagodbe. Najvažnije je uspostaviti ravnotežu između tradicionalnih vještina koje karakteriziraju sektor tekstila i odjeće (dizajn, proizvodnja, menadžment i servis) i novih znanja (digitalizacija, znanost, održivost i novi poslovni modeli).
„Članstvo u Euratexu omogućava Komori i hrvatskim tvrtkama pravovremene reakcije i sprečavanje donošenja propisa koji bi naštetili industriji, ali i utjecaj na formiranje tih istih propisa,“ ističe Divić.
Divić naglašava da hrvatska tekstilna industrija ne smije propustiti priliku uključiti se u nove proizvodne procese. „Posljedice neuključivanja mogle bi ubrzati propadanje nekih industrijskih grana,“ poručuje predstavnica hrvatske tekstilne i odjevne industrije u Euratexu.
Međutim, kako bi Strategija EU za tekstil i odjeću zaživjela, ciljevi koji su postavljeni moraju postati globalni. „Strategijom se neće zatvoriti masovna proizvodnja u Kini, Bangladešu ili Vijetnamu, niti je to cilj. No, moramo biti sigurni da su ti proizvodi koji se prodaju na tržištu EU izrađeni prema istim standardima koje imamo u Europskoj uniji, ništa više i ništa manje od toga,“ kaže Jagoda Divić iz HGK.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....