Split je puno više od sunca, mora i ljetne sezone, a pun života može biti tijekom cijele godine. Turistička godina 2023. pokazala je koliko je važno imati dobru pred i post sezonu. Izvrsni rezultati koji su se do sada ostvarili u ovoj godini, dugujemo isključivo povijesno najboljoj predsezoni, a ne špici sezone. Stoga se dijelovi u godini, prije i poslije glavne sezone, trebaju strateški planirati.
Produljenje turističke sezone je svojevrsna mantra u Dalmaciji, a veliki potencijal kako bi se postiglo upravo to itekako postoji. Klimatski uvjeti su se promijenili i prvi i zadnji kvartal godine je u Dalmaciji iznimno privlačan za razne projekte turističke ponude. A kad bi se još povećao i broj letova van sezone, turistička ponuda bi dosegla daleko veću vidljivost i prepoznatljivost. Upravo o tome raspravljat će se, u srijedu, 15.11.2023, u hotelu Le Meridien Lav na konferenciji "Turizam kakav trebamo & Off-season renaissance" u organizaciji Slobodne Dalmacije i HANZA medije.
Uravnoteženi turizam je sintagma, koju Jelena Tabak, predstavnica udruženja ugostiteljskih djelatnosti HGK, ističe kao najvažniju i onu koja uključuje sve što je važno da destinacija ostane zanimljiva i dojmljiva gostima; grad blage krivulje sezonalnosti, dobre infrastrukture i žitelja koji su zadovoljni načinom života u svom gradu. Pandorina kutija u jednoj rečenici, ali ne i nemogući scenarij.
ŠTO RADIMO POGREŠNO?
– Kada razmislim što bismo trebali raditi drugačije dosta toga mi pada na pamet, ali navest ću možda osnovno. Za početak bismo svi trebali drugačije razgovarati o turizmu. Ne znam je li ja to samo tako doživljavam ili u medijskom prostoru dominira negativna teza o splitskom turizmu. Ugostiteljstvo da ne spominjem...
Porazgovarajte s ljudima koji ne žive od turizma, koji nisu vezani za industriju i ne znaju na kojim se sve projektima u Splitu radi. Pitajte njih što misle o svemu. Reći će vam da je Split užasan, ispovraćan, da su gužve, da imamo najgore moguće goste, da ih ugostitelji "deru" i da ne žele doći u centar grada. Nikad nisam čula ni čitala da drugi krajevi Hrvatske na dnevnoj bazi toliko naglašavaju svoje loše strane, a imaju ih svi - vjerujte mi.
Na primjer, Istra je zauzela stav, postavila sebe na pijedestal i na takvom imidžu intenzivno i vrijedno radi. Godinama se tako promovira i s razlogom slovi za prijestolnicu hrvatskog turizma. Split ima svojih dragulja i kapaciteta kojima bi mogao steći jednako takav dobar glas, a ipak je, uglavnom, poznat po negativnim stvarima – naglašava Tabak.
REALNA MOGUĆNOST ILI UTOPIJA?
Potencijal da se turizam rastegne na cijelu godinu je velik, a produljenje turističke sezone je realno, prirodno i nužno.
– Uopće razgovarati o tome treba li netko raditi dulje od 2 – 3 mjeseca u godini je deplasirano. Dalmacija je toliko lijepa, raznolika i dobro geografski posložena da se mogu raditi izvansezonski programi od Zagore sve do njenih otoka. Samo da postane dohvatljiva u to doba godine. U tom grmu leži zec. Kada tomu pridodamo i Split, kao drugi najveći grad u Hrvatskoj, neozbiljno je nemati cjelogodišnji program – ističe Tabak.
INICIJATIVA "WINTER BREAK"
Uz izuzetne preduvjete koje Split ima za razvoj cjelogodišnje destinacije, jednu od najvećih prepreka predstavljaju avionske veze s ostatkom Europe, kojih u zimskim mjesecima nema dovoljno.
Na programima kojima se može osnažiti ponuda u postsezoni i stvoriti baza za nastavak letova za splitsku zračnu luku i nakon listopada, već se radilo. Inicijativa "Winter Break" pokrenuta je upravo kako bi se oživio zimski turizam u gradu podno Marjana, čija je svojevremeno članica bila i Jelena. Evo gdje je zapelo i što se sve do sada napravilo po tom pitanju...
– Da, nakon lockdowna, novinar Paul Bradburry je u jednom neformalnom druženju za digitalne nomade iznio problem loše povezanosti zimi i važnosti da se o tome razgovara. Tu večer smo se dogovorili formalizirati tu ideju u vidu okruglih stolova i turističkih rasprava, kojima je za cilj bio da se produlji red letenja za Split i da se razmisli o boljim cjenovnim politikama domaćeg avio prijevoznika.
Nama je cilj bio imati spremne letove za cijelu 2023. Popunjeni ožujak i studeni. Nismo to smatrali nerealnom ambicijom, nego onim što nam treba. Uslijedio je prvi okrugli stol u kolegice u restoranu na koji su došli svi važni dionici, od predstavnika zračne luke, hotelijera, agencija, ugostitelja do gradonačelnika i državnog tajnika. Tada je gradonačelnik najavio mjesec gastronomije, a zaključak je bio da za produljenje letova trebamo imati dobru ponudu usluga tijekom godine i dati kompanijama razlog kako bi nas uvrstili na zimski red letenja. Uslijedio je operativni sastanak u ŽK SD koja je preuzela organizaciju ove inicijative.
Tu smo s predstavnikom zračne luke ušli u problematiku reda letenja i dogovorili idući sastanak na kojem će se predstaviti ono što možemo nuditi tijekom zime. I na tom okruglom stolu je sudjelovao gradonačelnik, EFST, zračna luka, turistički djelatnici. Predstavili smo Festival svjetlosti u Splitu, Festival gastronomije, Zimsku školu jedrenja i zimsku ponudu nautičkog turizma te digitalne nomade kao kritičnu masu za širenje reklame o životu u Splitu tijekom cijele godine, masu kojoj u posjet dolaze obitelj i prijatelji, kada postoje letovi.
Od svega, započelo se s Mjesecom gastronomije, ali još nije zaživio na način da u to vrijeme napuni centar grada žiteljima. Ove godine je bila druga godina manifestacije i počeo se širiti glas među ljudima da ta manifestacija postoji – objašnjava Tabak.
– Uvijek kao primjer spominjem i Splitski maraton. Vrhunska sportska manifestacija koja u veljači napuni grad. Kada bi u to vrijeme bilo letova kao u sezoni, uvjerena sam da bi dosegla daleko veću vidljivost i prepoznatljivost.
TKO JE NA POTEZU?
– Dovoljno smo mi prijedloga već dali, ali i pokazali svojim radom. Primjerice, većina ugostitelja je pokazala i hrabrost i inicijativu da zimi i tijekom godine radi raznolike programe. Izmišljanje novih lokacija za advent, financiranje svega i preuzimanje kompletnog rizika poslovanja... Nažalost, prema zadnjim informacijama izgleda da ni stanarima stare gradske jezgre ne odgovara da ugostitelji van sezone išta rade mimo vlastitih zatvorenih prostora. Osim, naravno, ako je riječ o noćnim barovima ili diskotekama, tu je situacija još gora.
Tako da, dok se Split ne odluči je li grad ili praznik, na potezu su isključivo uredi za turizam, razvoj grada, stručnjaci i individualci čiji je to posao, a poduzetnici u turizmu će se, kao i uvijek, prilagoditi i poslovati odgovorno, prema vlastitim mogućnostima, a kako bi zadržali radna mjesta i dočekali iduću špicu sezone. Za neke to, nažalost, znači i zatvaranje na par mjeseci – govori Tabak.
ŠTO OČEKIVATI OD KONFERENCIJE?
– Kratkoročno - ništa. Dugoročno - dosta. To će biti još jedan ušiveni punat u vez ove priče, za koju, vjerujem da će u konačnici biti predivan unikatni proizvod našeg grada. I dok do tog cilja ne dođemo svako ovakvo okupljanje je nužno i potrebno - zaključuje Tabak.
PANELISTI
O tome kakav turizam trebamo i što se radi povodom produljenja turističke sezone u Splitu, na konferenciji će u srijedu s početkom u 11 sati, raspravljati brojna imena splitske turističke ponude, koja imaju bogato profesionalno iskustvo u turizmu: Pero Bilas, zamjenik direktora Zračne luke Split, Jelena Tabak, predsjednica udruženja ugostitelja HGK, Ivana Vladović, direktorica TZ SDŽ, Zvonimir Paradžik, direktor financija Le Meridien Lav i predsjednik zaklade Sport2Life, Deana Stipanović, direktorica odjela korporativnih poslova Valamara, Anđela Prolić, poduzetnica – vlasnica lanca poliklinika Dermamed, Marina Jurić, direktorica ljudskih resursa Aminessa.