StoryEditor
BiznisPOSLOVNA AVIJACIJA

Dok drugi poslovi zbog pandemije propadaju, ‘aviotaksiji‘ ruše rekorde: ‘Ovaj srpanj bi mogao biti najuspješniji mjesec u povijesti naše tvrtke!‘

2. kolovoza 2020. - 19:20
Na fotografiji: putnici sa privatnim avionomNikola Vilić/HANZA MEDIA

Kada nas je nedavno naš vrhunski avijacijski znalac informirao o tome kako u očekivanju povratka većeg broja komercijalnih avionskih linija prema Jadranu, tu zračnu prazninu sasvim dobro popunjavaju privatni i poslovni mali avioni čiji broj slijetanja i polijetanja s turistima se iskazuje u stotinama dnevno u svim zračnim lukama na Jadranu, bila je to neobičnost u ovogodišnjim turističkim kretanjima.

Jer, u našim glavama poslovni ili mali avioni koji se iznajmljuju za prijevoz pripadaju isključivo svijetu jet-seta, milijunaša, bogatih sportaša i biznismena pa je bilo u najmanju ruku čudno da toliko svjetskih „faca“ i bogataša baš sada dolazi u Hrvatsku. A kad ono, poslovni avioni koji zuje "sve u šesnaest" europskim, ali i hrvatskim nebom, u svoje kabine ove godine primaju i sasvim obične dobrostojeće turiste, obitelji i prijatelje koji žele izbjeći opasnost bliskog kontakta s koronavirusom u velikom avionu i zato unajmljuju - mali.

Štoviše, koronavirus koji je zadao nevolje gotovo svima koji se bave bilo čime vezanim uz turističke usluge, poslovnoj avijaciji donio je nove klijente. Potražnja je na vrlo visokim razinama, a sve češće se događa da se svjedoči i nekim rekordnim brojkama. Tako ovih dana u odjel prodaje aviotaksi tvrtki stiže i do 300 upita po avionu dnevno!

Eto što čini strah od zaraze.

Nedavno je BBC World News izvijestio o rekordnom povećanju broja putnika koji su se na ovu uslugu odlučili prvi put baš ove godine i to nakon pandemije. A da je jednaka situacija i u Hrvatskoj s poslovnom avijacijom, potvrđuju nam iz zagrebačke tvrtke „Jung Sky“ koja sa svoja dva aviona ovog lipnja i srpnja bilježi najbolju poslovni rezultat u 10-godišnjoj povijesti tvrtke.

- Nakon što je broj letova u travnju pao za više od 80 posto, u svibnju se taj pad prepolovio i polako se hvatalo zalet za ljeto - kaže nam Krešimir Vlašić, direktor za operativno poslovanje tvrtke.

image
Krešimir Vlašić: Pandemija je u lipnju i srpnju utjecala na profil putnika
Darko Tomas/HANZA MEDIA

- Lipanj je bio na vrlo solidnim brojkama, a srpanj je na pragu najuspješnijeg mjeseca u povijesti tvrtke. Zbog sjajnih uvjeta izolacije prilikom putovanja privatnim zrakoplovom, pandemija je u lipnju i srpnju utjecala i na profil putnika.

Dominacija poslovnih putnika je manja, a ove godine s nama leti znatno veći broj turista nego inače. Svi razmišljaju o epidemiološkim pitanjima te u našoj usluzi vide pravi odgovor na svoje bojazni. Svi pokazatelji govore da je dosadašnja klijentela ostala vjerna ovakvoj usluzi, ali je značajan postotak putnika koji usluge naših zrakoplova koriste prvi put, te su odlučni koristiti je i ubuduće. Putovati privatno, u krugu obitelji i osoba koje dobro poznajete je epidemiološki najjednostavnija i najprihvatljivija opcija te se u potpunosti eliminira problem nedostatka redovnih ili nedovoljno čestih zračnih linija ili zagušenih cestovnih prometnica - smatra Vlašić.

Znatiželju oko toga tko su ljudi koji su spremni unajmiti mali poslovni avion da ih odvede na privatno putovanje ili odmor, razbija Dražen Groš, voditelj operativnog centra tvrtke za najam poslovnih aviona koji kaže da su različiti profili putnika koji koriste ovu vrstu usluge. Najčešće su to top i srednji menadžment za poslovna putovanja, obitelji za obiteljska putovanja, pojedinci za odlazak na različite poslovne, sportske ili glazbene prigode, glazbenici, sportaši ili glumci te stručnjaci raznih profila koje tvrtke šalju na obavljanje različitih specijalističkih poslova.

image
Dražen Groš: Prednost taksija je i mogućnost putovanja na više od jedne destinacije
Darko Tomas/HANZA MEDIA

- Razloga za najam poslovnih zrakoplova je puno, od jednostavnije organizacije putovanja prema svojim potrebama i rasporedu, preko ušteda na vremenu putovanja i izbjegavanju mijenjanja aviona. Tu su, naravno, i mogućnost putovanja na više od jedne destinacije, veća sigurnost i privatnost tijekom putovanja, mogućnost direktnog dolaska u manja mjesta koja su slabo ili nisu uopće povezana redovnim linijama te uštede na troškovima putovanja u slučajevima kada putuje više ljudi. Turistički razlozi su najdominantniji tijekom ljeta kada raste broj upita za mediteranskim destinacijama, uključujući i Hrvatsku - kaže Dražen Groš.

Na naš upit radi li se ipak isključivo o klijenteli dubokog džepa, bogatima i slavnima, kaže:

- Nije, riječ je o predrasudi. Izrazito bogati ljudi imaju svoje zrakoplove koji se po vrijednosti ne mogu staviti u istu kategoriju s našim zrakoplovima. Kao što cestovni prijevoz taksijem ima svoje prednosti u odnosu na javni prijevoz i koriste ga podjednako privatni i poslovni korisnici, tako i zračni prijevoz taksijem ima svoje prednosti u odnosu na linijski prijevoz. Nekad bi korištenjem redovnih linija za putovanje od tri dana dva dana bila potrošena samo na prijevoz, a korištenjem poslovnog zrakoplova putnici u istom danu otputuju na sastanak i vrate se kući - pojašnjava Groš.

Budući da takvim avionima na odmor u Hrvatsku putuju gotovo isključivo stranci, zanimljivo je pitanje tko su putnici iz Hrvatske koji koriste te usluge? Naši sugovornici kažu da je to uglavnom poslovna zajednica i viši menadžment koji usluge malih poslovnih zrakoplova koriste zbog potrebe poslovnih sastanaka. Domet tih zrakoplova je oko 2500 kilometara, a njime je moguće dosegnuti većinu odredišta u Europi i sjevernoj Africi bez zaustavljanja.

No, koliko to sve košta?

- Cijena usluge izračunava se prema ukupnom broju sati leta u rotaciji koju je klijent naručio, a u to ulazi let iz baze u Zagrebu do destinacije na kojoj putnike preuzimamo, zatim let do njihove željene destinacije, povratni let ako ga je putnik zatražio te naš povratak u bazu. Cijene variraju po sezoni, a neke od varijabli mogu biti i troškovi zračne luke, korištenje VIP loungea i slično. Naše cijene su između 1800 i 2200 eura po satu leta, neovisno koliko je putnika u zrakoplovu, a zrakoplovi su kapaciteta šest sjedala. Ukupna cijena leta povezana je s ukupnim trajanjem leta, te dodatnim troškovima koji se razlikuju od aerodroma do aerodroma, neovisno o tome radi li se o povratnom ili jednosmjernom letu - kažu u aviotaksi tvrtki koja je jedna od oko 500 takvih operatera u Europi.

Poslovno zrakoplovstvo, inače, čini tek 8 posto ukupnog avioprometa u Europi u kojoj postoje operatori koji lete sa samo jednim zrakoplovom, no uglavnom je tu riječ o dva, pet ili čak nekoliko desetaka zrakoplova u floti. A svi oni osiguravaju putnicima ugodan let, bez obzira radi li se o laganom „piston“ zrakoplovu ili velikom mlaznom zrakoplovu teškom više od 400 tona. U najvećem broju slučajeva, aviotaksi tvrtke u Europi rade sa zrakoplovima kapaciteta do deset sjedala.

Prosječno neupućeni u visinske i avijacijske teme, prvo bi se zapitao jesu li turbulencije u malim poslovnim avionima veće i češće od onih u velikima koji djeluju nekako sigurnije jer su veliki. No, u aviotaksi tvrtki uvjeravaju u suprotno. Naime, u usporedbi sa zrakoplovima redovne komercijalne avijacije koji lete na visinama 10-11 km, poslovni zrakoplovi lete na visinama od 13.000 do 13.500 metara, pa se radi, kažu, o ugodnim letovima jer su turbulencije na takvim visinama vrlo rijetka pojava, a brzina letenja je do 800 km/h.

Tako je pandemija koronavirusa koja je toliko nevolja donijela cijelom turističkom i uslužnom sektoru te posebno industriji putovanja, dovela do povećanja potražnje za poslovnim zrakoplovima.

- Dijelom je to zato što je velik broj redovnih zračnih linija ukinut, dok je drugi ključni razlog strah od putovanja u velikim skupinama. Jedino što ima snažan utjecaj na naš promet su nužnost odlaska u karantenu nakon dolaska u neku državu te restrikcije u zračnim lukama. Ako se travanj ove godine ne ponovi, budućnost poslovne avijacije je definitivno svijetla, posebno zbog epidemioloških pitanja. Putovanje poslovnim zrakoplovom ne rješava samo pitanje boravka u kabini s nepoznatim osobama, već usluga od starta do finiša omogućava visok stupanj (samo)izolacije i fleksibilnosti. Nema čekanja na let u zračnim lukama, nema stajanja u redovima za check-in ili kontrole. Prolazi se kroz poseban terminal generalne avijacije, na let se ukrcavate doslovno pet minuta prije polijetanja, a cijelo iskustvo može se proći bez ikakvog fizičkog kontakta s drugim osobama - pojašnjavaju u aviotaksi tvrtkama kojima je pandemija i strah od virusa, za razliku od mnogih drugih, donijela pojačan promet i rekordan interes putnika.

Dovoljno je pogledati piste i neba iznad naših jadranskih zračnih luka ovih dana, da postane jasno kako poslovna avijacija cvate u korona turističkoj sezoni.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

21. rujan 2020 15:01