Oni koji misle da im matematika ne ide mogli bi se razuvjeriti kad se susretnu s profesoricom Natašom Radas. Pomislite li, pak, da je Nataša Radas profesorica matematike i tu bi se razuvjerili jer ona je prof. logoped, ali kod nje je matematika vidljiva i opipljiva i uči se kroz igru.
Profesorica Radas autorica je i izdavač inovacijskog programa SilabuS, namijenjenog svim dobnim skupinama, od vrtića do fakulteta. Riječ je o Programu didaktičkih i metodičkih inovacija za čitanje, pisanje i matematiku, za koji je prof. Radas primila brojna priznanja u zemlji i inozemstvu.
Već kod oblikovanja prvih proizvoda bila je uočljiva njihova inovativnost pa su štićeni kroz više oblika zaštite i predstavljeni na najvećim svjetskim sajmovima za inovacije. Jedne od značajnijih nagrada su zlatna medalja i Grand prix na Međunarodnom salonu inovacija, novih tehnologija i proizvoda “GENEVE 2010”, kao i zlatna medalja na izložbi Innova u Bruxellesu 2009., nagrade iz Australije i Rumunjske, kao i više priznanja u Hrvatskoj, od onih na izložbama inovacija ARCA do Zlatne kune Hrvatske gospodarske komore i najbolje inovacije u Dalmaciji na natječaju Društva inovatora DIATUS-a, čija je članica.
A priznanja za njezin rad i inovacije u učenju dobila je i u praksi radeći s djecom koja su izrasla u dobre đake.
U njezinom prostoru u Teslinoj ulici u Splitu gdje radi s djecom sve je u oblicima i bojama, tu su tablice množenja sastavljene od slagalica, umetaljki i razni drugi proizvodi i pomagala za učenje.
SilabuS program ima, naime, vlastite didaktičke proizvode: slagalice, umetaljke, igre, knjige, digitalne proizvode i slično. I sve ih je osmislila ova nagrađivana splitska inovatorica. Reći će i kako joj je u zaštiti inovacija i sudjelovanju na sajmovima uvelike značila pomoć DIATUS-a i njegovog predsjednika Ante Zekića, dipl.ing.
Istraživanje i zapažanje
- Ja sam logoped i radim s djecom koja imaju poteškoće u razvoju, svi uzrasti mogu ovdje naći. Moj program je za one kojima ide teško, ali i za redovnu populaciju i za one koji imaju talenta. Ovdje su dolazili i nadareni učenici i danas su u Centru izvrsnosti - kazuje prof. Radas dok nam pokazuje svoje didaktičke proizvode i otkriva način rada. Usput i sama postavi koje pitanje potičući nas na matematičko razmišljanje.
- Kad djeca slažu brojeve, vodi ih boja jer brojevi idu od svjetle boje prema tamnijoj i od manjeg broja prema većem. Osnovna osobina ove matematike je istraživanje, zapažanje, rad i iznad svega igra - kaže prof. Radas. Za učenje, kako ju je nazvala “vdljive i opipljive matematike” nije potrebno poznavati brojeve. Slaganjem kockica djeca logički dolaze do matematičkih operacija.
Sama u svojim učeničkim danima nije posebno pokazivala interes za matematikom iako je, kaže, znala riješiti nešto što drugi nisu vidjeli.
Po završetku Edukacijsko rehabilitacijskog fakulteta u Zagrebu, bila je među prvim logopedima splitske poliklinike za osobe s poteškoćama u razvoju, zajedno s još dvije kolegice radila je na Mejama, na jednoj od tri lokacije te poliklinike.
Program je počela razvijati u radu s djecom s poteškoćama u razvoju u ranoj predškolskoj dobi. Oni su, kaže, u velikom broju postajali odlični đaci, a ubrzo je postalo jasno da su didaktička sredstva korisna i redovnoj populaciji za razvoj spremnosti za učenje bilo kao priprema za školu ili kao rehabilitacija poteškoća ustanovljenih kasnije tijekom školovanja.
-Kako je program nastao u radu s djecom i za djecu tako do danas traje, razvija se i širi u stalnom kontaktu s njima. Od prvih patenata prije dvadesetak godina, oblikovanih u brojne proizvode i usluge do danas je napravljen i čitav niz novih tehničkih rješenja – kazuje prof. Radas ohrabrena u radu činjenicom da se zahvaljujući didaktičkoj ponudi stalno pribrajaju zadovoljna djeca i roditelji.
Više razina znanja
Govori nam i kako je često pitaju kako to program djeluje pozitivno na mlađe i starije, one kojima učenje ide teže i one talentirane.
-Iako su SilabuS didaktička sredstva naizgled jednostavna u sebi skrivaju više razina znanja. Zato odgovaraju mlađima, a pomažu starijima. S druge strane, roditeljima i stručnjacima, a mnoge sam upoznala, pružaju mogućnost istraživanja novog, originalnijeg, jednostavnijeg i poticajnijeg pristupa učenju – kaže prof. Radas. Reći će i kako matematiku svatko doživljava na svoj način ovisno o tome kako su je učili. Ljudi imaju očekivanja vezana uz ranije stvorene predodžbe.
U svojim inovacijama stalno ide dalje. Razvija ovaj program, obogaćuje sadržaj programa novim didaktičkim sredstvima i načinima učenja. Na kraju nam kaže kako je veseli suradnja s dječjim vrtićem "Montesori" na Visokoj. Upravo počinje edukacija za odgojiteljice. Slijedi potom još nekoliko vrtića u Opatiji i Splitu u kojima će SilabuS djeci donijeti boje i brojeve vidljive i opipljive matematike.