Ima li i među vama onih koji već predugo čuvaju bočicu Chanelove 'petice' iako u njoj ima možda još samo jedna kap a i njoj je već odavno istekao rok trajanja!? Postoji neka neobjašnjiva veza između svih žena na svijetu i tog slavnog parfema koju je zapravo teško opisati. I tako neopisivo je već cijelo jedno stoljeće, jer najslavniji ženski miris 'Chanel No.5' ove 2021. slavi stoti rođendan.
U 'Chanelu' su stogodišnjicu ove zvijezde svijeta parfema odlučili proslaviti na različite načine. Francuski brand je između ostalog objavio i kratki film pod nazivom "Celebrity", u kojem glume Marion Cotillard (inače zaštitno lice 'Chanela No. 5'), plesačica baleta Marie-Agnès Gillot, ikona kineskog modnog medija 'Hung Huang', psihologinja Laurie Santos, bivši urednik 'Vanity Faira' Graydon Carter i plesna zvijezda Lil Buck. Ova poznata lica u filmu raspravljaju o utjecaju slave na oblikovanje naše kulture, utjecaju na psihologiju kao i na utjecanju na buduće generacije.
Veliki rođendan još većeg parfema prilika je da se podsjetimo kako je sve počelo i što se zapravo dogodilo da jedan miris bude upisan u povijesti mode općenito. Znaju svi koliko je Coco Chanel bila inovativna i koliko toga je donijela u modu, onoga za čim žene luduju i danas, pedeset godina nakon njezine smrti. S kostimima s obrubima i suknjama do koljena te s 'malom crnom' haljinicom uvela je revoluciju u žensko odijevanje, a s parfemom 'Chanel No.5' stavila je točku na i.
Kada je te davne 1921. godine Coco odlučila ženama ponuditi prvi parfem s njezinim 'potpisom', tražila je nešto gotovo nemoguće. Jer u to su doba ženski parfemi uglavnom bili bazirani na mirisu jednog cvijeta. Miris đurđice, miris jasmina, miris ruže... Bio je to tadašnji standard, koji je Coco odlučila promijeniti i stvoriti miris 'od milijun cvjetova', ali tako da se u njemu svaki tek može nakratko naslutiti, a na koncu da se 'petici' ne može pripisati niti jedan.
Parfumer Ernest Beaux trebao za Coco kreirati nešto novo, da to bude poput kreacije nove haljine, nešto 'umjetno' stvoreno, a ne nešto što je upravo stiglo iz prirode ili rascvjetanog vrta. Trebao je to biti vrlo složen miris, da parfem zvuči "ne kao ruža ili đurđica, već kao skladba". Zadatak je bio teži utoliko što takva praksa, kako smo već rekli, jednostavno nije postojala, a Coco je od Beauxa tražila za pomiješa 80 mirisa uključujući jasmin, sandalovinu, ylang ylang...
Kažu da je velika Francuskinja od parfumera zahtijevala da to bude parfem koji će 'mirisati kao žena'. Da li je na taj način htjela pokazati koliko je žena duboko biće, što je pogotovo bilo revolucionarno onih godina kad se žene još bore za svoja prava, možemo samo naslućivati.
Zašto parfem nosi broj 5? Za Coco je to bio značajn broj kroz djetinjstvo provedeno u samostanskom sirotištu. Broj je povezivala s ulicama kojima je svakodnevno prolazila na putu za molitvu u katedrali. Kad je pak 1920. godine birala bočicu za budući parfem predstavljeni su joj različiti primjerci s brojevima od 1 do 5 i 20 do 24, ona je odabrala petu bočicu. Odlučila je da to bude sretan izbor.
Čak se i minimalistička četvrtasta bočica, s čistom grafičkom etiketom, također potpuno razlikovala od raskošnijih parfemskih bočica tog razdoblja. O bezvremenosti dizajna boce svjedoči koliko se malo promijenila od 1921. godine, mijenjajući se samo četiri puta, svaki uz samo neznatna prilagođavanja veličine čepa ili fonta naljepnice. Njegova trajna privlačnost još je jedan dokaz o geniju Coco Chanel.
U proteklih stotinu godina parfem su proslavile mnoge zvijezde. Primjerice, već i vrapci na grani znaju da je Marilyn Monroe u krevet "išla s tek nekoliko kapi" ovog parfema na sebi. Svijet je tada obožavao i 'peticu' i Marilynku, a kad se se dvije zvijezde spojile, ludilu više nije bilo kraja.
Mnoge slavne glumice tijekom vremena mijenjale su se kao zaštitino lice parfema, ali valja reći da je sama Coco Chanel bila je ono prvo lice kad se pojavila u reklami koju je 1937. objavio Harper's Bazaar.
Pratite Stil i na Instagramu!