Korona godina koja je iza nas ostavila je trajne i teške posljedice na brojnim područjima, pa i na onima koja se, barem gledano površno, ne čine tako važna. Međutim, modna industrija zabilježila je zastrašujuće gubitke i protekla godina ostat će zapamćena kao najgora godina za modni biznis u povijesti. Jedan 'nevidljivi', ali vrlo bitni segment mode, u još je gorem stanju, a riječ je o tržištu ženskog rublja koje je vrijedno 73 milijarde dolara.
Na samom početku činilo se, međutim, da će rublje odoliti krizi. Prvo su mnoge žene, od kojih je dobar dio tek u karanteni naučio kupovati preko interneta, navalile na fine grudnjake i gaćice, po principu – kad se gine, neka je sa smješkom na usnama i s čipkom na prsima.
No kako je korona napredovala, žene je optimizam napuštao. Kome uopće pokazati skupo, fino rublje kad izlazaka nema, udvarači su na najmanje dva metra daljine, a hoteli i ljetovališta su tek sjećanje na vrijeme prije pandemije? Ne čudi stoga što je lani i kultni brend Victoria’s Secret trajno zatvorio čak 250 svojih trgovina.
Soozie Jenkinson, voditeljica dizajna u tvrtki M&S, vodećem britanskom prodavaču ženskog rublja potvrdila je da su žene tijekom korone postepeno, ali masovno prešle na udobne ređipete i rublje. M&S, je zadnji mjesec prošle godine, a to je mjesec božićne i novogodišnje groznice, zabilježio prvi gubitak u 136 godina dugoj povijesti, usprkos 157-postotnom porastu internetske prodaje sportskih grudnjaka.
Ozbiljne promjene su zabilježene i u domovini grudnjaka, Francuskoj, gdje je jedno istraživanje pokazalo da je svaka peta mlada Francuskinja, ona između 18 i 24 godine, potpuno napustila nošenje grudnjaka. Rad od kuće, online nastava, zatvorena kina, kazališta i egzistencijalna strepnja učinili su svoje što potencijalno, nastavi li se ovaj trend, može ne samo uništiti industriju rublja nego i promijeniti žene na način kojem se nisu nadale. Nošenje ređipeta, naime, nije samo pitanje mode nego i zdravlja što se, doduše, manje odražava na mlade djevojke i žene, a znatno više na njihove majke koje neće imati vremena da se 'rekuperaju'.
Znanstvenici su izračunali, primjerice, da prosječna europska dojka, ona kojoj odgovara košarica C, teži 690 grama, a malo prsatije žene, one kojima odgovara košarica D, svaki dan cijeli dan vuku teret od dva puta 980 grama koliko teži svaka njihova dojka – skoro dva kilograma tereta. Ta težina može dovesti do zatezanja kože vrata i brade koja se zbog stalne izloženosti natezanju može i sama s vremenom objesiti, što se prevenira nošenjem grudnjaka.
Nošenje grudnjaka može pomoći i u održavanju pravilnog držanja tijela, što je važno, ne samo za bolji izgled, nego i za zdravlje. Žene s velikim grudima, one kojima treba košarica E ili F i čije su prsi ukupno teške 2700, odnosno 3200 grama, mogu imati jake bolove u leđima ako ne nose grudnjak, a ti bolovi mogu dovesti do grbljenja. S druge strane, industrija ređipeta pomogla je ženama malih prsiju da i bez operacije, uz pomoć push-up umetaka, steknu samopouzdanje filmskih diva.
Ukratko, rublje je bitno, a ređipet je najbitniji. Priča o njemu stara je 122 godine koliko je prošlo od trenutka kad je Herminie Cadolle 1899. na velikoj Svjetskoj izložbi u čast stote godišnjice Francuske građanske revolucije patentirala i izložila prvi ređipet svih vremena. Ta je izložba Parižanima donijela i Aifelov toranj, no ni izum grudnjaka, složit će se dame, po značaju ne zaostaje za njim. Herminie Cadolle se taman bila vratila iz Argentine kamo je bila pobjegla nakon revolucionarnih zbivanja u Pariškoj komuni u kojima je aktivno sudjelovala sa prijateljicom, poznatom anarhisticom Louise Michel. Pobjegla je iz Francuske iz straha od odmazde zbog svog udjela u Komuni i u Argentini otvorila prvu "Kuću Cadolle" i obogatila se i prije povratka u Francusku.
Prvi grudnjak bio je zapravo dvodijelni korzet jer je Herminie Cadolle jednostavno tradicionalni steznik toga doba otvorila ispod prsiju, a otraga zadržala jednu širu traku koja je oba komada rublja držala zajedno i podupirala i leđa, ramena i prsi. Nazvala ga je 'soutien-gorge'. Sićušni strukovi bili su tada u modi i taj imperativ se i nije mogao postići bez korzeta. Tek je u Prvom svjetskom ratu, kada su žene počele raditi u tvornicama, ideja o grudnjaku, koji je znatno praktičniji, postala prihvatljiva. Herminie Cadolle je mjesecima i godinama radila je na tome da ga poboljša, pokazujući prema poslu i inovacijama jednaku strast kao i prema ženskim pravima tako da je u ideju ređipeta uvodila stalne inovacije, koristeći i gumu i plastiku, ali ne odustajući ni od čipke.
Od tada do danas tvrtka Cadolle prelazi s majke na kćeri tijekom više od 120 godina te predstavlja simbol pariškog šika po pitanju korzeta i grudnjaka. Uostalom, mušterije ove modne kuće bile su čak i Mata Hari, tada plesačica u Parizu, a kasnije i Coco Chanel za koju je ova tvrtka dizajnirala posebne ređipete za postizanje dječačkog torza. Grudnjake kuće Cadolle su nosile i Juliette Binoche za ulogu u filmu 'Čokolada' te Monica Bellucci u filmu 'Koliko me voliš?'. Također, plesačice kluba Le Crazy Horse redovite su mušterije gospođe Patricije Cadolle, koja je sada na čelu tvrtke, zajedno sa svojom kćeri Poupie koja će od nje preuzeti biznis kad Patricia ode u mirovinu.
Osim grudnjaka, Cadolle i danas proizvodi steznike i to takve da u njima nema ni grama plastike niti elastina, a učvršćen je čelilnim šipkama presvučenima baršunom te podstavljen pamukom. 'Plastika se krivi pri izlaganju tjelesnoj temperaturi', kaže Patricia Cadolle, 'a čelik je postojan. Jest, zvuči neudobno, ali nije. Bitno je uzeti dobre mjere jer svaka je žena drukčija. Tad nijedan korzet niti grudnjak neće biti neudoban'.
Dakako, Cadolle radi i po narudžbi, a najjeftiniji grudnjak nije ispod 300 eura no, čini se da vrijedi svake lipe. Naime, čak 80 posto žena, kažu stručnjaci, nosi pogrešan ređipet, a najčešće griješe u podcjenjivanju veličine svojih grudi te lošoj procjeni bretela. Drugim riječima, najčešće nose premale košarice, preduge i pretanke bretele tako da im stražnji dio, onaj gdje se nalaze kopče, redovito 'lete uvis' i čine da se žena u takvom ređipetu malo pomalo savija prema naprijed, a prsi su im prekomjerno i neogodno stisnute i 'kipe' iz košarica.
Kakve posljedice po žensko držanje, zdravlje, ali i izgled će imati masovno odustajanje od nošenja grudnjaka? O tome ni Patricia Cadolle ne želi spekulirati. Ona, bez obzira na ozbiljne ponude da proda tvrtku, ne odustaje od posla. 'Kad je preko 120 godina tvrtka bila u rukama žena iz obitelji Cadolle, neka bude još pedeset. Tad ću razmisliti', kazala je, očito planirajući živjeti vječno.