Overlay
vječno nadahnuće

Princeza Diana danas je ikona stila, no njeni prvi modni izleti nisu bili osobito popularni: otkrivamo njenu stilsku evoluciju od sasvim obične cure

Piše M. M.
Foto Pete Souza/AFP
24. studenog 2020. - 19:16

Danas kada razmišljamo o stilu princeze Diane uvijek nam prvo na pamet pada njena raskošna vjenčanica, a zatim sve druge jednako skupocjene i pamtljive večernje haljine kao i one koje je nosila na dnevne prijeme. Ipak evolucija njenog sila započinje s tek nekolicinom odjevnih predmeta koje je kombinirala s drugim komadima koje je dijelila sa svojim cimericama s kojima je živjela u londonskom stanu.

Dizajneri se još uvijek inspiriraju njenim stilom, dijelom jer je bila toliko utjecajna da je ono što je nosila automatski postajalo moderno, a dijelom jer je njena odjeća paradigmatska za visoku modu perioda u kojem je nosila bilo da se radi o košuljama s čipkastim Petar Pan ovratnicima i puf rukavima 80-tih ili jednostavnijim crnim baršunastim odabirima iz 90-ih.

Njeni biografi i povjesničari mode uvijek naglašavaju koliko je princezi bilo stalo do onoga što odijeva. Uvidjela je važnost mode u vrijeme kojem su dominirali tabloidi koji su je pratili svugdje, dok paralelno članovi kraljevske obitelji nemaju preveliko pravo izjašnjavati se o svojim stavovima po pitanjima tema koje su njoj bile bitne.

Uspjela je tako što je bila pokroviteljica velikog broja humanitarnih događanja na koja je zbog nje javnost počela obraćati pozornost. Istina više se pisalo o tome koji kostim je obukla na prijem posvećen oboljelima o HIV-u nego o samoj bolesti, ali polako su i ti problemi postajali važniji.

Ipak njeni prvi modni izleti nisu bili toliko popularni u času kada ju je princ Charles odabrao za svoju družicu. Izgledala je kao svaka djevojka iz više britanske klase, ni po čemu zanimljiva. Plisirane suknje od tvida i košulje koje malo 'nakrivo' stoje danas su se vratile u modu, ali tada nisu bile osobito popularne među modnim znalcima koji su preferirali avangardniji stil.

Nakon udaje okrenula se stilu koji je bio umjeren i staložen tek s naznakama osobnosti. To je vrijeme kada je počela nositi prepoznatljive ovratnike uglavnom na haljinama točkastog uzorka. Jedan od najboljih lookova toga doba je onaj koji je nosila u Japanu kada je na sebi imala bijelu haljinu s velikim crvenim točkama i narančasti kimono te šešir iste boje. Kroj haljine sam po sebi izgledao bi vrlo aristokratski, ali s kimonom je dobio dimenziju koja evocira stare japanske nošnje zahvaljujući pojasu od istog materijala.

image
AFP

Nakon toga Diana gubi potrebu da se odijeva kao obična princeza i obična aristokratkinja te se okreće stilu kakav nose kneginje u Monaku, kao prave pravcate fashioniste. U tom vremenu posebno se ističe haljina koju je nosila u Bijeloj kući 1985. što je ujedno i godina ovog novog zaokreta. Riječ je o crnoj haljini spuštenih ramena pripijenoj uz tijelo. Oko vrata je imala usku ogrlicu s plavim safirom koji podsjeća na njen zaručnički prsten. U njoj je zaplesala s John Travoltom i urezala se u modno pamćenje cijeloga svijeta.

Dolaskom novog desetljeća Diana se okrenula nešto ozbiljnijoj odjeći, baš kao da poručuje da od tada i sebe počinje shvaćati tako. Gotovo u svim prilikama nosila je odijela kojima je davala dašak svoje nježne osobnosti odabirom kolorita, riječ je većinski o ružičastim materijalima.

Iz današnje perspektive jasno nam je da smo već i iz Dianine odjeće mogli naslutiti da joj je dosta života u kavezu i da se rastaje. Najednom su uslijedile jarko crvene ili šljokičaste noćne toalete, pripijene suknje iznad koljena. Najpoznatija haljina iz toga vremena podsjeća na onu koju je nosila u bijeloj kući samo je ova puno više seksi. Nosila ju je na party galerija na dan kada je Charles priznao da ima aferu sa sadašnjom suprugom Camillom. 

Od sredine 90-ih, Diana koja više nije bila vezana za kraljevsku obitelj osim posredstvom svoje djece prigrlila je novi neformalni sportski stil koji zato nije bio ništa manje u trendu. Baš naprotiv, to je vrijeme kada su sve it djevojke diljem svijeta počele dopuštati fotografima da ih snime kako gradom šetaju u tenisicama koje su kombinirale sa svojim nevjerojatno skupim torbicama. Diana se u tome pak najbolja snašla. Biciklističke hlačice uz sportske majice do danas su ostale simbol sredine 90-ih zahvaljujući njoj.

Priči o Princezi Diani mediji, film i obični ljudi uvijek se vraćaju, a posljednja u nizu je ekranizacija prvih godina njena braka u novoj sezoni Netflixove serije Kruna. Vremena su se promijenila pa danas više ne romantiziramo ulogu koju je imala, štoviše promatramo s potpunim užasom što se dogodilo tek punoljetnoj djevojci koja nije tretirana kao osoba već kao svrha koju je trebala ispuniti. 

'Nađi mladenku koju će ljudi voljeti, koju će tvoja obitelj odobravati, koja iza sebe nema nikakvih skandala', parafraziramo upute koje dobiva Charles dok je u potrazi za budućom suprugom. Diana je na prvu bila sve to, ali nitko nije znao da se u njoj krije prkos i volja koja se razbukatala zbog manjka ljubavi i poštovanja koji je osjetila od supruga i svoje nove obitelji, a za nju ništa nije mijenjala činjenica što se radi o kraljevskoj. Ljudi su je voljeli, taj dio nikada se nije promijenio, ali na jedan nezdrav čak i opasan način. Umrla je bježeći od paparazza da bi ti isti koji su joj se divili mogli radoznalo gledati fotografije njenoga života. Bitno je to napomenuti jer na tim istim fotografijama nastaju i tekstovi kao što je ovaj pa ne treba upadati u površnu idealizaciju nečijeg života na njihovu osnovu.

17. studeni 2024 04:03