Overlay
savjet stručnjaka

Možemo li proljepšati kožu ‘iznutra‘? Tajna je u hrani koja sadrži ‘čudesan‘ sastojak koji djeluje antioksidativno i pomaže kod hiperpigmentacije

Piše Jelena Vrcelj
Foto Shutterstock
10. listopada 2021. - 19:00

Istražujući povezanost prehrane s izgledom kože, dosad ste najčešće mogli naići na savjete kako za čist ten treba jesti "u duginim bojama" te piti dovoljnu količinu vode. Danas, kada ipak raspolažemo brojnim informacijama o nutrijentima i njihovu porijeklu, znamo da postoje opcije koje pomažu nadoknaditi sve ono što zbog načina života ili načina prehrane ne uspijevamo unijeti. No, u ovom tekstu nećemo pisati o dijetama. 

Iako je prehrana nedvojbeno važna kad je u pitanju zdravlje kože, zanimalo nas je kojim suplementima možemo nadomjestiti manjak određenih nutrijenata i nahraniti kožu iznutra. O tome smo razgovarali s nutricionisticom Dorom Ivić, Metkovkom sa zagrebačkom adresom, koja na svom Instagram profilu @nutrimanijak pratiteljima dijeli savjete vezane uz prehranu.

- Kada govorimo o zdravlju kože i suplementima, za početak se uvijek navode cink, vitamini B kompleksa i vitamin E. Zašto je to tako? Znakovi koji upozoravaju na manjak cinka u našem organizmu su krhki nokti, pojačano ispadanje kose, suha koža i akne - svi ovi problemi mogu upućivati na njegov manjak. Vitamini B kompleksa, baš kao i cink, dokazano poboljšavaju zdravlje kože, kose i noktiju. Vitamin E odgovoran je za elastičnost kože te ima antioksidativno djelovanje.

Zahvaljujući novim istraživanjima danas imamo nešto širu paletu dodataka prehrani koji se preporučuju za zdravlje kože, a među njima su MSM (metilsulfonilmetan), koenzim Q10, hijaluronska kiselina i astaksantin. MSM je aktivni oblik sumpora koji sudjeluje pri regeneraciji svih vezivnih tkiva, pa tako i kolagena u našoj koži. Uz MSM potrebno je uzimati i vitamin C, jer bez njega ne može doći do sinteze kolagena, što se može očitovati kroz simptome poput sivila kože. 

image
Privatni album

Što nam možete reći o astaksantinu? Biste li ga preporučili kao dodatak prehrani osobama koje nisu zadovoljne izgledom kože? Za kakve probleme posebno?

- Dodaci prehrani s astaksantinom u novije vrijeme postaju sve popularniji na tržištu, no mnogi se još pitaju "u čemu je štos". Riječ je, zapravo, o molekuli s vrlo jakim antioksidativnim djelovanjem koja pripada skupini karotenoida. Kao molekula s jakim antioksidativnim djelovanjem, astaksantin pomaže našem organizmu u borbi protiv negativnih utjecaja iz okoliša, poput UV zračenja, stoga je broj jedan suplement za osobe s kožom sklonom hiperpigmentacijama ili izrazito svijetle puti, uz preporuku da ga počnu uzimati već na proljeće.

Neki izvori navode kako je astaksantin posebno dobar za one koji se muče s hiperpigmentacijama. Mislite li da je uistinu tako i postoji li, prema vašemu mišljenju, neki drugi suplement koji bi mogao utjecati na ovaj raširen problem?

- U znanstvenom časopisu International Journal of Molecular Sciences 2014. godine objavljena je studija u kojoj su ispitivani učinci određenih molekula na pojavu hiperpigmentacija, a jedna od njih bio je i astaksantin. Rezultati studije pokazali su kako astaksantin posjeduje antipigmentno djelovanje te kao takav ublažava pojavu hiperpigmentacija na koži. Sama direktno nisam provodila istraživanja o djelovanju astaksantina, no proučavajući studije, ne mogu poreći njegovo djelovanje. Osim astaksantina, za vrijeme ljetnih mjeseci preporučuje se i suplementacija beta-karotenom, no u pogledu sprječavanja hiperpigmentacija astaksantin ima jači učinak.

Mislite li da se za postizanje zdravog izgleda kože lica može "koristiti" isključivo prehrana i vjerujete li uopće u snagu suplemenata kad su u pitanju neki od najčešćih kožnih problema - bore, sivilo lica, obješenost, hiperpigmentacija...?

Ako je prehrana dobro izbalansirana i raznovrsna, nema potrebe za uzimanjem dodataka prehrani. Međutim, ponekad je to teško postići. Prehrana i suplementi ne mogu direktno riješiti problematiku kože, no uz propisanu terapiju specijalista dermatovenerologije mogu pripomoći u liječenju i prevenirati znakove starenja na koži.

Možete li nam sa stručne strane argumentirati izreku "nahraniti kožu iznutra"? Koje namirnice biste u tu svrhu preporučili, a koje dodatke prehrani?

- Kaže se da ljepota dolazi iznutra. Kako iz osjećaja blagostanja i mira, tako i iz pravilnog funkcioniranja našeg organizma. Vitamini, minerali i fitokemikalije potrebni su stanicama za obavljanje funkcija kao što su sinteza novih proteina, obnavljanje stanica i tkiva te uklanjanje toksina. Ako su ove funkcije uredne, stanice kože će pokazati svoju zahvalnost i početi ''zračiti ljepotom i zdravljem''. Namirnice koje su potrebne da bi se kožu nahranilo iznutra su one koje su bogate antioksidansima, ali i proteinima. U ovu prvu kategoriju spadaju voće i povrće. Korisno je voditi računa o unosu pet porcija voća i povrća dnevno, a još je korisnije ako je to voće i povrće različitih boja.

Boje iz voća i povrća dolaze od pigmenata kao što su već navedeni karotenoidi, u koje se ubraja astaksantin, likopen i beta-karoten, te antocijani odgovorni za crvenu do plavu boju bobičastog voća. Namirnice bogate proteinima važne su za sintezu kolagena, a to su meso, jaja i mlijeko. Naziv potpun protein u nutricionizmu se odnosi na one proteine koji sadrže sve esencijalne aminokiseline. Takve aminokiseline naš organizam ne može sam sintetizirati. Namirnice biljnog podrijetla ne obiluju potpunim proteinima, pa se za ostvarenje kvalitetnog aminokiselinskog sastava preporučuje kombinacija žitarica i mahunarki. Primjer za to je obrok koji sadrži rižu i grah ili rižu i grašak. Za dodatke prehrani preporučujem komplekse za zdravlje kože, kose i noktiju koji u sebi objedinjuju potrebne minerale i vitamine. S obzirom na širok izbor takvih kompleksa na tržištu, savjetujem konzultacije s djelatnicima u ljekarni koji će vas educirati o najboljoj opciji za vas.

Možete li nam navesti primjer jelovnika za zdraviji izgled kože, u najkraćim crtama?

Doručak: Probiotički jogurt (1 šalica) + zobene pahuljice (pola šalice) + borovnice (1 šalica) + kakao (1 čajna žlica) + med (1 čajna žlica)

Jutarnja užina: bademi (1 šaka) + bučine sjemenke (1 šaka) + banana (srednje veličine)

Ručak: Juha od rajčice (1 tanjur), pureća prsa (150 g) + kuhana cvjetača (3 šalice) začinjena 1 jušnom žlicom maslinova ulja + raženi kruh (2 kriške) + salata od rikule (1 šalica) začinjena 1 jušnom žlicom maslinova ulja uz dodatak octa i prstohvata soli po želji.

Popodnevna užina: sir ementaler (3 kriške) + integralno pecivo (1 komad) + svježe cijeđeni sok od naranče (1 čaša)

Večera: Integralna tjestenina (2 šalice) + kuhano jaje (2 komada) + rajčice (2 šalice) + dimljeni losos (120 g) + kuhani grašak (80 g) + crvena paprika (80 g) + dresing po želji

Pratite Stil i na Instagramu!

30. studeni 2021 18:33