Ako vam se foršpan za trenutno najgledaniji Netflixov show, "Ratched", učinio nekako jezivo poznat, znači da ste po svoj prilici gledali "Let iznad kukavičjeg gnijezda" ili pak "American Horror Story: Asylum". Jer naslovni lik, sestra Mildred Ratched, lik je iz tog kultnog filmskog ostvarenja, dok režiju potpisuje tvorac spomenutog horor serijala, Ryan Murphy. Ovdje groznu sestru imamo priliku malo bolje upoznati, odnosno doznati što se događalo prije događaja opisanih u knjizi, a potom pretočenih u Formanov film.
Serija je, kao što spomenusmo, trenutno najgledaniji Netflixov materijal među hrvatskom publikom, a i drugdje je osvojila gledatelje ili ih je barem zaintrigirala. No je li osvojila kritiku? Odlučili smo provjeriti, nakon što smo i sami pogledali nekoliko nastavaka. Ne, nećemo vam otkrivajući previše pokvariti užitak gledanja. Ili zgražanja, kako kome.
Krenimo s New York Timesom koji prvom sezonom, reklo bi se, baš i nije zadovoljan. U kritici serije ugledni dnevni list podsjeća čitatelje na to da je lik sestre Ratched utemeljen na stvarnoj osobi, medicinskoj sestri koju je autor knjige Ken Kesey upoznao radeći noćnu smjenu u psihijatrijskoj klinici u Oregonu. Pisac je kasnije izjavio da je znatno preuveličao ženinu okrutnost, pretvarajući svoj lik, zbog dramskog efekta, u simbol kontrolom opsjednute, okrutne osobe. Njegov lik uživa manipulirati pacijentima u klinici i mučiti ih kombinacijom medikamenata i psiholoških igrica.
Lik je u filmskoj adaptaciji tumačila u to vrijeme manje poznata Louise Fletcher, koja je kasnije priznala da joj je bilo izrazito teško igrati ulogu opake sestre Ratched. I Kesey i Forman sestru su, piše New York Times, karakterizirali kao utjelovljenje 'institucijske ženstvenosti', čija je uloga bila negirati i neutralizirati muškarčeve impulse'. Nakon viđenih kadrova u kojima Sarah Paulson utegnuta u kostime iz 50-ih, s napućenim putenim usnama izigrava zlicu, usudimo se reći da za nju ovaj Timesov opis baš i ne važi.
New York Timesov kritičar smatra da je Netflix u svom prequalu zagazio u karikaturu i to mu zamjera, no zar bi to trebalo biti toliko čudno kad se uzme u obzir da je riječ o Murphyjevu djelu, uzme li se u obzir redateljeva sklonost grozomornosti i campu... Epizode koje bi gledatelju trebale dati uvid u "stvaranje zločinke", piše New York Times, u skladu su s usponom žanra antiheroja te kao i druga ostvarenja s istim nazivnikom koja su fokusirana na ženski lik (Maleficent, Cruella de Vil) dokazuju da "jabuka nije oduvijek bila pokvarena".
Već kroz prve dvije epizode doznajemo tužnu priču o Milderdinu odrastanju, a redatelj se ne ustručava ocrtati uistinu jezivu sudbinu punu zlostavljanja. Pripazite se i ako su vam scene seciranja i operiranja malo "too much", jer Ryan, kao u svom poznatom serijalu "Nip/Tuck" ne zazire od prizora od kojih bi ustuknuli i mnogi studenti medicine, ako ne i liječnici.
No osim tih užasnih detalja i horor priča iz prošlosti, a i sadašnjosti sadistički nastrojene sestre, serija je malo reći dojmljiv uradak, barem u vizualnom smislu. Od eksterijera snimljenih na pacifičkom sjeverozapadu Sjedinjenih Država do fascinantnih povijesnih kostima preko coupe oldtimera i klasično, no pomalo pomaknuto uređenih interijera. Dojam pojačava soundtrack nalik na onaj iz filma Vertigo.
New York Times zamjera Murphyjevoj seriji i nedostatak "onoga što klikiće ispod površine", aludirajući na pomalo sterilnu scenu neuspjelog zavođenja glavne junakinje. Nećemo vam otkriti tko ju je pokušao zavesti kako vam ne bismo pokvarili gledanje, ali priznat ćemo da se slažemo s napisanim - sve je nekako odmah izneseno pred gledatelja i ono što bi se trebalo pokazati iznenađenjem na kraju to uopće nije. Ne samo u spornoj sceni zavođenja nego i drugdje. Zafali čovjeku dobra doza suspensea. Ali to je tek naš (i Timesov) dojam.
Međutim, ni IndieWire nije pretjerano oduševljen. U tekstu punom potencijalnih "spoirea", pa ga nemojte čitati ako ne želite pokvariti užitak gledanja, primjećuju da je sestra Ratched vrlo aktualna kao simbol svega što je u američkoj medicinskoj struci pokvareno i dehumanizirano. No za prvih osam epizoda nema lijepe riječi, a najbrutalniji je zaključak da je Ratched, "dijelom melodrama iz 1940-ih, dijelom torture porn s početka ovog stoljeća", nepovezana i 'ne drži vodu'.
Guardian je pun pohvala za Paulsonovu, predviđajući joj brojne nagrade za ulogu sadistički nastrojene sestre Ratched, no smatra da je Murphy u uradak uključio previše elemenata American Horror Storyja. Sam uradak smatra "zabavnim", no primjećuje da nas serija potiče da se zapitamo važno pitanje - je li se čudovišta rađaju ili nastaju.
Firstspot pak smatra da se Netflixov uradak nema pravo nazivati prequelom genijalnog "Leta iznad kukavičjeg gnijezda" jer sestra Ratched iz serije s onom iz filma ima zajedničko tek ime i vokaciju.
Sve u svemu, iz ovih bi vam kritika trebalo biti jasno koje su mane i kvalitete serije koju sad, čini se, svi gledaju, a ako vas zanima što kaže prosječan gledatelj, evo vam podatrak da je serija na IMDu-u dobila 7,6, a na Rotten Tomatoesu tek 55%.