Premijerno puštena na američki HBO Max na početku druge polovice prosinca, u vrijeme kad se već polako svode godišnje liste najboljih, futuristička, postapokaliptička SF serija "Postaja jedanaest" ili "Station Eleven" zasigurno je mnogima prošla ispod radara.
Potpisnik ovog teksta je zapamtio seriju koju je želio pogledati i napisati tada, ali odlučio se strpiti nakon što je "Postaja jedanaest" najavljena u HBO Max paketu kad HBO-ov streaming servis postane dostupan u Hrvatskoj.
To se dogodilo prošlog tjedna i "Station Eleven" je jedna od najzvučnijih novijih serija u početnoj HBO Max ponudi, a pokazala se i kao jedna od najboljih i najaktualnijih, ne samo od HBO-a, već i općenito.
"Postaja jedanaest" je naizgled sigurni kandidat za "best of" listu 2022. u kojoj distopijski rezonira jednako, pa čak i više nego 2021. godine.
Naime, desetodijelna serija kreatora Patricka Somervillea ("Maniac"), utemeljena na istoimenu romanu Emily St. John Mandel iz 2014., donosi priču o pandemiji razorne gripe koja usmrti veći dio populacije planeta i uništi civilizaciju, a preživjeli pokušavaju ponovno sagraditi svijet na njegovim ostacima.
Interesantno, serija je bila u planu prije pojave korone, da bi joj 2021., kad je izašla, COVID-19 samo dao na dodatnoj relevantnosti, ali ona je i dalje relevantna.
Ne samo da korona još uvijek nije nestala, dogodila se i invazija Rusije na Ukrajinu i stvorila prijetnju nuklearnog rata koji bi mogao civilizaciju načiniti ruševnom kao u seriji i prisiliti da preživjelo čovječanstvo krene ispočetka.
Zbog svega toga, nekim osjetljivijim gledateljima "Station Eleven" neće biti po volji, posebice jer ovo ionako nije zabavna televizija za najširu publiku i brzopotezni "binge", već sporogoreća i dramski intonirana distopija.
Ali, s druge strane, serija nudi katarzični odmak i ambiciozniji serijofili trebali cijeniti njezin epski zamah nalik sagi i priču koja isprepleće vrijeme, odnosno vremenske linije između prošlosti, sadašnjosti i budućnosti kao da je "time travel" SF poput "The Adam Project.
Početak je poprilično upečatljiv. Nalazimo se u kazalištu, gdje će glumac Arthur Leander (Gael Garcia Bernal) doživjeti srčani udar na pozornici usred izvođenja "Kralja Leara".
Do njega će iz publike dotrčati Jeevan (Himesh Patel), ali nesretniku nije bilo spasa. Nakon glumčeve smrti, Jeevan odluči otpratiti kući mladu glumicu Kirsten (Matilda Lawler) i u tom trenutku svijet zadesi pandemija sa stopom smrtosti preko 99 posto.
"Nismo vidjeli ovakvu gripu, izbjegavaj kontakt, zatvori se i zabarakidiraj, to je tvoja jedina šansa za preživljavanje", glas preko telefona govori Jeevanu koji će ubrzo kroz prozor vidjeti avion kako pada usred grada, da apokalipsa bude izraženija.
Točno kad gledatelj očekuje da će "Postaja jedanaest" postati nastavak "Zaraze" s elementima blockbustera, jer citira se predsjednički govor iz "Dana nezavisnosti", priča odlazi u budućnost do "godine dvadesete", od pandemije.
Odrasla Kirsten (dobra Mackenzie Davis; "Opsjednutost", "Terminator: Mračna sudbina") predvodi putujuću kazališnu trupu koja izvodi predstave za preživjele, a pratimo i skupinu ljudi ne tako dugo nakon pandemije utaborenu na napuštenom aerodromu.
"Pokušavam da svijet ima smisla na trenutak", govori Kirsten u seriji o gubitku i pronalasku umjetnosti u kriznim vremenima, njezinoj važnosti i ljekovitoj moći koja može zacijeliti čovječanstvo i podići ga iz pepela.