Likovi španjolske serijske senzacije "Kuća od papira"/"La casa de papel" izričito su su u jednom trenutku rekli kako "ovo (serija) nije Tarantinov film". Međutim, kreator "Kuće od papira" i Netflixova najveća uzdanica iz Španjolske Alex Pina evidentno crpi inspiraciju od Tarantina ("Pakleni šund", "Prava romansa") i njime inspiriranih filmova devedesetih koji su "pulpovski" miješali crni i krvavocrveni humor, akciju, krimi-triler i mračnu komediju.
Pina po uzoru na Tarantina
Nakon "La case de papel" Pina potvrđuje da želi biti serijski Tarantino s novim TV projektom za Netflix "Sky Rojo" ili "Crveno nebo" koji je plasiran prošlog vikenda na popularni streaming servis. Španjolci su na "tarantinomaniju" devedesetih (i "Natural Born Killerse") najizrazitije odgovorili nasilnim filmom "Perdita Durango" Alexa De La Iglesije s Javierom Bardemom i Rosie Perez u glavnim ulogama, a nešto od njegova vizualnog izričaja posjeduje i "Sky Rojo" (sunčani pustinjski krajolici Tenerifea).
Nema što, Pina je zasigurno gledao "Perditu Durango" kad je pisao "Crveno nebo", ali i američki klasik "Thelma & Louise" Ridleyja Scotta i brutalnu francusku krimi dramu "Rasturi me" dueta Virginie Despentes-Coralie Trinh Thi, odlučivši ih upotpuniti modernom neonskom stilizacijom "Spring Breakersa" Harmonyja Korinea.
"Sky Rojo" nije toliko dobar kao njegovi uzori i na momente je scenaristički tanušan, ali je zanimljiv, atraktivan, lako gledljiv "binge" materijal i svakako predstavlja korak naprijed za Pinu u odnosu na njegovu razočaravajuću prošlogodišnju seriju "White Lines", otkazanu za daljnje snimanje/emitiranje, odnosno drugu sezonu.
Pinini fanovi mogu s ovom serijom skratiti čekanje do pete sezone "Kuće od papira". Španjolski kreator je probušio balončić od sapunice prethodnog uratka, pa i "Kuće od papira", napuhao nasilje i golotinju, dinamizirao naraciju i ekonomizirao trajanje osmodijelne serije na maksimalnih (i često optimalnih) 30 minuta po epizodi. Angažirao je i solidnu glumačku ekipu.
Imena glumaca možda vam ne znače ovako na papiru, ali tko pomnije prati kinematografiju i televiziju sigurno će prepoznati Lali Esposito (viđena u argentinsko-meksičkom filmu "Optužena" s FMFS-a 2019.), Asiera Etxeandíju (pamtljiva sporedna uloga u Almodovarovoj "Tugi i slavi") i Miguela Ángela Silvestrea (nedavna španjolska serija "30 novčića").
Priča serije prati tri prostitutke Coral, Wendy i Ginu (Verónica Sánchez, Lali Espósito, Yany Prado) koje se odlučuju na bijeg iz bordela, što dalje svodnika Romea (Asier Etxeandía), s kojim su se fizički žestoko sukobile, ali ga nisu ubile do kraja, te njegovih posilnika Moisésa i Christiana (Miguel Ángel Silvestre, Enric Auquer), a iza sebe ostavljaju sve veći trag krvi.
Lisice, a ne zečice
Dinamična naracija predstavlja likove jezgrovito, pri čemu su žene interesantnije od muškaraca. Najdužu minutažu je dobila Coral kao najdraža svodnikova prostitutka koja je prije ulaska u kupleraj bila domaćica i biologinja (!); ona je "sofisticirana", "ono što muškarci žele nakon što pogledaju francuski film", kako veli Romeo koji se zlikovački šepuri rečenicama tipa "Bog svaki mjesec daje kurvama pauzu s menstruacijom".
Wendy je divlja mačka koju svi žele ukrotiti. Gina je, pak, u najvećem problemu i ne može napustiti bordel dok ne podmiri dug. Dijalozi su ponekad "tarantinovski" inspirirani, primjerice svodnikova priča o tome da su (seksualne) "misli bile važne" i da je u tom pogledu "internet sjebao sve", ali nekad su i banalni ("Život je kotač, a mi smo hrčci...").
Režija znade biti umješna s razigranom kamerom i montažom po uzoru na "Euforiju", makar ne tako nadahnuto, iako traži inspiraciju u prizorima kad likovi potonu na dno bazena uz pjesmu "Perfect Day" Loua Reeda, a povremeno i njeguje stilizaciju sapunice, no nadoknađuje to energijom i simpatičnim citiranjem filmskih uzora.
U jednoj sceni potjere Coral, Wendy i Gina će doći s automobilom do ruba provalije kao Thelma i Louise u filmu koji ove godine slavi 30. godišnjicu. Struktuiran kao akcijsko-kriminalističko-trilerski "road movie" i film potjere, "Crveno nebo" u tom kontekstu ima pogođen tajming kao pokušaj nekakve "Thelme i Louise" za 2021. godinu.
Coral, Wendy i Gina žele pobjeći od muškog svijeta u bordelu koji je za njih bio "alternativna stvarnost", biti slobodne tjelesno i mentalno. "Povratka nema", decidirane su. "Girl power" potka serije je jasna kao dan, ali istovremeno i malčice dvojbena s obzirom da "Sky Rojo" nerijetko izgleda kao seks(i) fantazija prljave muške mašte na rubu (s)eksploatacije, s mnoštvom "male gaze" kadrova, tj. pogledom uperenim u tjelesne atribute ženskih likova, naročito Wendy i Gine.
Kao da je toga svjestan, Pina to pokušava zamaskirati podzapletom po kojem Coral, Wendy i Gina negdje oko polovice serije odlučuju da neće biti "zečice", već "lisice" u ovom lovu i okreću se nazad s planom da opljačkaju Romeov bordel. "Naš je plan kao zaplet iz 'B' filma", svjesne su one toga, kao i Pina koji naprasno prekida seriju taman kad treba doživjeti vrhunac u zadnjoj epizodi, ostavljajući razriješenje za drugu sezonu njegovog "Kupleraja od papira".
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....