StoryEditor
SplitOBRTNICI SU U PANICI

Splitska frizerka strahuje od bankrota: Srce mi puca kada vidim zatvoreni salon. Vladine mjere su dobre, ali skupe najamnine će nam svima doći glave

10. travnja 2020. - 17:54
'Pozivam kolege da zadrže radnike, većina ih je to i učinila', kaže Ljiljana Subašić (druga zdesna), snimljena u salonu prije pandemijeNikola Vilić/HANZA MEDIA

Splitski obrtnici, unatoč dobrim potporama Vlade, zbog utjecaja epidemije koronavirusa na gospodarstvo i dalje muku muče s brojnim neodgovorenim pitanjima, ali i strahom za svoju budućnost i budućnost svojih zaposlenika.

Uskrsne praznike dočekat će, kažu nam, relativno mirni i zadovoljni jer je snažno zalaganje Hrvatske obrtničke komore urodilo plodom, izborili su se za isplatu minimalne plaće i za poslodavce i za radnike. No, pitanje je što će biti za tri mjeseca.
- Frizeri, kozmetičari i pedikeri iz našega grada su zadovoljni aktualnim paketom pomoći, blagdan će proslaviti s nadom u bolje sutra. Uglavnom smo svi trenutno na godišnjem, potpore su već krenule, a stižu i prve isplate. Ne moram ni napominjati koliko nam to znači, živimo isključivo od rada svojih ruku, pa kada dođe do privremenog zatvaranja obrta, zaista ostajemo bez osnovnih sredstava za život.

Evo, otpisana su i komunalna plaćanja gradu, no koliko je obrtnika, toliko i priča. Velika većina nas posluje u privatnim prostorima i trenutno nam je najveći problem plaćanje najamnine. Svakodnevno se čujem s kolegama, ima raznih situacija, nekima su najmodavci izišli u susret i oprostili najamnine za mjesec, dva, ovisno koliko će već ova situacija potrajati, no većina nije bila te sreće. A plaćati najamninu kada ne radiš, za šezdeset ili devedeset dana zaista nije mala stvar - kaže nam Ljiljana Subašić, predsjednica Ceha frizera, kozmetičara i pedikera pri splitskom Udruženju obrtnika.

Naša sugovornica se puna tri desetljeća bavi frizerskim poslom, već 21 godinu ima vlastiti obrt i zapošljava dvije radnice.
- Srce mi puca kada vidim svoj zatvoreni salon, bila sam samo dva puta prozračiti prostor, ali situacija je takva, moramo postupati po uputama. Pozivam kolege da zadrže radnike, većina ih je to i učinila, u našim strukama jako je teško naći kvalitetnog zaposlenika.

Pitanje je što nam budućnost nosi, obrtnik za sve odgovara svojom imovinom, i to nas stavlja u vrlo nezgodan položaj. Apeliramo da se u zakonu naš status ipak malo promijeni u tom pitanju, čini mi se kako ništa više neće biti isto nakon ove epidemije, morat ćemo se naviknuti na neke sasvim nove postavke - smatra Ljiljana.
Naime, za svaki potpisani mjesečni ugovor o mjerama pomoći, poslodavac se obavezuje zadržati radnika tijekom dva mjeseca. Dakle, za tri mjeseca potpore, obrtnik će zaposlenike zadržati šest mjeseci.

Budući da nitko ne zna kako će se situacija razvijati i hoće li biti posla, hoće li se uopće moći raditi, ali i kakve će biti daljnje mjere, obrtnicima se uvukao strah u kosti - odgovarati za sve dugove vlastitom imovinom nije bezazlena stvar. Još ako se plaća visoka najamnina za lokal, a u središtu Splita takvi iznosi bez problema znaju dosegnuti i po nekoliko desetaka tisuća kuna, dugoročna opstojnost je, tvrde naši sugovornici, vrlo upitna. Nitko ne bi želio da, kada dočeka kraj epidemije, bude prisiljen staviti ključ u bravu.

Potvrđuje nam to i Vilim Bujević, predsjednik Udruženja obrtnika.

image
Vilim Bujević
Nikola Vilić/HANZA MEDIA

- Toliko nam se obrtnika svakodnevno javlja sa svojim problemima da ne znam otkuda bih krenuo, trenutno je vrlo teško to sve povezati. Vladine mjere svakako pohvaljujemo, no sada to treba provoditi na nižim razinama, pa se suočavamo s komplikacijama i različitim pravnim tumačenjima.

Ipak, kada se podvuče crta, splitskim obrtnicima najveći su problem visoke najamnine za korištenje poslovnih prostora koje su dužni plaćati. Zna se kakva je situacija posljednjih godina u cijelom gradu, pogotovo širem i užem centru. Cifre su otišle u nebo, već sada smo u situaciji da ti visoki iznosi više nisu realni, pogotovo odrazi li se ovo značajno na sezonu.
I što se dogodilo, obrtnici su prepušteni na volju socijalnoj osjetljivosti svojih najmodavaca! I prije oštrih mjera nacionalnog Stožera civilne zaštite, još 11. ožujka, među našim članovima napravili smo anketu vezano za poslovanje u vrijeme epidemije, u kojem su nam oni iznijeli svoje probleme i mišljenja. Žao mi je što nas Grad nije malo više kontaktirao kod donošenja svojih mjera, zatražili su tek statističke podatke, pa da upozorimo i na ove visoke najamnine, koje su uteg oko vrata - ističe Bujević i dodaje:

- Sezonski obrti nisu ušli u ove mjere, a bit će i zapravo već jesu u velikim problemima. I zbog toga ćemo se boriti i za njih i za njihova prava. Ostali su zaista mjerama itekako zadovoljni, a mislim da će sve poslodavce koji su zadržali radnike, zaposlenici sada ipak gledati drukčije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Izdvojeno

26. siječanj 2021 04:15