Poslije punih 62 godine i 84 dana parna lokomotiva uskotračne željeznice zvane Rera, koja je od rujna 1903. do kraja istoga mjeseca 1962. godine povezivala Sinj sa Splitom, u četvrtak se vratila u Dicmo i "parkirala" se na tračnicama postavljenim u Tematskom parku povijesnih puteva kao najvrjedniji eksponat stalne postave. S tegljača "labudice" kojom je dopremljena iz Banovića u BiH obnovljenu lokomotivu tešku preko 40 tona na tračnice u Dicmu postavila je golema dizalica. Na tračnicama lokomotiva "putuje" u smjeru Sinja.
Nabavku lokomotive tipa 83 serijskog broja 181, kako se tvrdi jedne od 7 takvih "parnjača" koje su prometovale na relaciji Sinj – Split – Sinj, zajednički su financirali općine Dicmo i Klis i Splitsko-dalmatinska županija kao dio šireg projekta turističkog gospodarstva u zagorskom dijelu županije. Na svečanosti u četvrtak kod Tematskog parka povijesnih putova okupilo se nekoliko stotina znatiželjnih građana iz Dicma i susjednih gradova i općina.
Uz domaćina, načelnika Dicma Petra Maretića i Jakova Vetmu, načelnika Klisa, svečanosti su nazočili Mate Šimundić, predsjednik Skupštine Splitsko-dalmatinske županije, Joško Stela i Monika Vrgoč, predstavnici županijske, odnosno sinjske TZ, kao posebni gost bio je Zvonimir Čulin, jedan od dvojice još živih vlakovođa na prije 62 godine ukinutoj pruzi – drugi, Branko Bralić bio je spriječen iz zdravstvenih razloga – Refik Husić sa suradnicima iz tvrtke "Erax Invest" iz Banovića u kojoj je lokomotiva obnovljena te drugi gosti i uzvanici.
Lokomotiva je stigla u Dicmo prošloga petka i od tada je bila na "labudici" u jednoj od hala dicmanske radne zone. U četvrtak je dopremljena do Tematskog parka gdje je već bila snažna dizalica da bi je prenijela na pripremljeni 20 do 30 metara dugi kolosijek, što je, zapravo, bio najsvečaniji dio slavlja. Dok se vozila na "labudici" Rera se svo vrijeme oglašavala zviždukom. Saznali smo da joj je sirena koja inače koristi vodenu paru pod pritiskom potpuno ispravna, ali su umjesto vodenom parom zvižduci proizvedeni puštanjem u sirenu plina pod pritiskom.
Prije trenutka završnog slavlja prigodne govore održali su načelnici Maretić i Vetma, županijski pročelnik Željko Primorac kao izaslanik splitsko-dalmatinskog župana Blaženka Bobana i Mate Šimundić.
Maretić je kazao da je ovo povijesni dan jer se lokomotiva vratila u Dalmaciju, Splitsko-dalmatinsku županiju i Dicmo kao kulturno-povijesna, ali i vrijednost s posebnim turističkim potencijalom. Načelnik je ispričao okupljenima da je realizacija ovoga projekta trajala pune dvije godine i sigurno ga ne bi mogla iznijeti sama općina Dicmo bez pomoći Klisa i posebno Splitsko-dalmatinske županije.
Jakov Vetma je podsjetio kako je Rera u osobnoj i kolektivnoj memoriji žitelja ovoga prostora i o njoj svatko ima svoju priču. Na području Klisa, dodao je, ima puno objekata koje je Rera nekada koristila poput mostova, tunela i drugog. Osvrćući se na pogovore zašto Rera baš u Dicmu Vetma je kazao da Sinj ima Gospu Sinjsku i Alku, Klis ima svoju tvrđavu te je zaključio riječima "Neka Dicmo ima Reru".
- Kada smo ovu lokomotivu nabavili iz Rudnika mrkog uglja u Banovićima ona je bila ruzinavi krš i lom, a nedostajao joj je veliki broj vitalnih dijelova. Sve što je nedostajalo nabavljali smo ili izrađivali nove dijelove i doveli je u stanje kakvo se vidi i kojemu se ljudi u Dicmu dive – kazao nam je Refik Husić dodajući da jedna stara lokomotiva iz iste serije ima i u Pločama, a više ih imaju u Rudniku u Banovićima.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....