StoryEditorOCM
Splitsveti ivane, pomagaj

Zar opet?! Trajekt se vrtio sat vremena ispred splitske luke, pa se vratio: 160 putnika prešlo na ‘Hektorovića‘

Piše Damir Tolj
27. prosinca 2024. - 11:28

Pa ima li to više ikakva smisla... Vrijeme se konačno mrvu smirilo, ali čim prođe jedna muka, evo odmah druge: u petak ujutro, na Svetoga Ivana, "Jadrolinijin" feribot "Zadar" nije uspio održati prugu iz Splita do Staroga Grada na Hvaru. Tehnički problemi...

Pokušavao je zapovjednik broda, isplovio je iz Gradske luke, ali nije bio daleko odmaknuo. Putnici s broda javljaju da su se vrtili gotovo sat vremena, gledajući nedaleki Split, dok se na koncu feribot nije okrenuo i vratio u polazišni porat. Brodskim razglasom javljeno je da su u pitanju tehnički problemi, no iz "Jadrolinije" ističu kako brod ipak nije plutao, odnosno nije ostao bez pogona, već da je posada pokušavala u navigaciji riješiti problem.

- Trajekt "Zadar" imao je tehničkih problema. Izgleda da je u pitanju loše isporučeno gorivo. Moguće da su zbog toga stradale brodske pumpe goriva. Još će se to utvrđivati. Brod nije plutao, posada je pokušala sanirati problem, ali nije im pošlo za rukom pa su se odlučili vratiti u Split. Prugu je preuzeo feribot "Petar Hektorović", na koji je prešlo 160 putnika sa "Zadra" i premješteno oko 60 vozila. "Hektorović" se uputio u Stari Grad u 10:50 sati, a vidjet ćemo još što će biti s popodnevnim polaskom u 14.30 sati, vidjet ćemo kako se još organizirati - kažu iz riječke središnjice državnog putničkog brodara.

"Zadar" je izgrađen 1993. godine u Španjolskoj, a "Jadrolinija" ga je kupila 2004. godine. Brod je dug 116 i širok gotovo 19 metara. Nabavljen je bio za uzdužobalne i međunarodne linije. Najčešće je plovio između Zadra i Ancone. Sada povezuje Split i Stari Grad. Feribot može ukrcati 1025 osoba i 280 automobila. Može ploviti brzuinom do 17,5 čvorova. Kako kažu u kompaniji, "ima brojne sadržaje namijenjene ugodnom putovanju: restaurant (self service), dječji kutak, palubu za sunčanje, VIP-salon, caffe barove i avio-sjedala".

image

Jadrolinijin trajekt Zadar vezan u splitskoj luci

Saša Burić/Cropix

Kako se više organizirati, to je jedno od pitanja koje nacionalnoj putničkoj kompaniji donosi glavobolje u posljednje vrijeme. Evo što se nedavno zbilo baš s "Hektorovićem", 21. studenoga je bio, sve će vam biti jasno:

"Trajekt je odradio jutarnju plovidbu na liniji Ubli – Vela Luka – Split, prema redovnom redu plovidbe, a svi putnici i vozila iskrcani su prema standardnoj proceduri. U jednom od tankova broda uočena je manja količina vode, što ni u kojem trenutku nije predstavljalo sigurnosnu ugrozu za putnike. Poduzeli smo sve kako bi se detektirana voda u najkraćem mogućem roku otklonila. Uzrok problema je detektiran i saniran te će trajekt ‘Petar Hektorović‘ prije daljnjeg uključenja u pomorski promet ići na detaljan pregled u brodogradilište."

Galvanska korozija

Koliki je to zaista bio problem, to s prodorom mora u feribot – navodno je u pitanju bila tzv. galvanska korozija koja u moru ždere brodski čelik ako se brod kroz godine ne održava na pravi način – nećemo sada utvrđivati ni u to preduboko ulaziti, ali "Hektorović" je tada, u studenom, hitno završio u doku lošinjskog brodogradilišta gdje je proveo neko vrijeme, da bi se u prosincu vratio u službu.

Podsjetimo, izgrađen je 1989. u Danskoj, za domaćeg naručitelja. "Jadrolinija" ga kupuje 1998. godine. Prvenstveno je kupljen za liniju Split - Stari Grad, zbog čega je i dobio ime po slavnom hvarskom pjesniku Petru Hektoroviću. U zadnje vrijeme održavao je prugu Split – Vis, ali i vezu Split – Vela Luka – Ubli (Lastovo).

Ukratko, "Jadroliniji" je sve teže manevrirati brodovima s jedne na drugu liniju. Dio flote je na uobičajenom "zimovanju" u brodogradilištima, nakon intenzivne ljetne sezone, a s brodovljem u službi nerijetko se događaju razne vreste problema koji ih izbacuju s linija. Evo primjera s početka prosinca: "Sveti Duje" morao se tog jutra vratiti u polazišnu luku Sućuraj, na krajnjoj istočnoj točki otoka Hvar nakon što je već bio stigao nadomak Drvenika na obali, kada su se oglasili alarmi povezani s brodskom elektronikom. Trajekt se vratio natrag i iskrcao auta i putnike.

Uglavnom, zdvojni putnici i vozila vraćeni su u Sućuraj, nešto poslije 10 sati, odakle su morali 60 kilometara očajnom cestom u daleki Stari Grad, na zapadu otoka, ako su mislili tog dana domoći se obale. A da im na kopno nije trebalo, ne bi tog jutra bili na "Svetom Duji"! No pitanje je tko je uspio stići iz Sućurja do Starog Grada na vrijeme za idući trajekt, koji po rasporedu kreće u 11.30. Budući da vam tom takozvanom cestom treba barem 75 minuta. I tko nije stigao, morao je pričekati do 17.30 sati, kada iz Starog grada kreće iduća pruga u Split.

Život bi ipak bio nešto lakši kada bi kratku, polusatnu liniju između Sućurja i Drvenika održavala dva broda. No tih dana radio je samo jedan, čuveni naš "Sveti Duje"! Malešno "Laslovo", naime, premješteno je bilo na prugu "Trpanj - Ploče" jer je brod s te linije morao na remont u brodogradilište.

Ima takvih primjera još, ali da ne gnjavimo predugo...

Ne treba ni govoriti da posljednjih dana - baš u božićno vrijeme, gle čuda - otočani nisu imali sreće ni s meteorološkim prilikama: jak vjetar i loše vrijeme zaustavili su bili blagdansku plovdibu na mnogim dalmatinskim i jadranskim brzim i trajektnim linijima.      Pa nekidan smo objavili kako su "punih tjedan dana prije Božića zadarski otoci Olib, Silba i Premuda živjeli u izolaciji, opskrbom potpuno odsječeni od kopna, što zbog jakog nevremena, što zbog samog blagdana. U pitanju je duga linija 401 koja spomenuta tri otoka povezuje sa Zadrom i Malim Lošinjem. Otočani su prosvjedovali, tražeči hitnu reakciju, odobrena je izvanredna veza, no "Jadrolinija" nije u tom času imala odgovarajući trajekt za prugu koju su prije pokrivali "Lastovo" i "Vladimir Nazor".

"Naš trajekt ‘Nazor‘ poslali su na drugu liniju, a nas ostavili u potpunoj izolaciji! Ususret Božiću, trgovine su prazne, u vrijeme pred blagdane stanovnici ne mogu do najosnovnijih namirnica. Kojeg smo reda mi građani koji ovdje živimo? Je li ikoga briga za nas i naše potrebe? Više ne znamo što napraviti i na koga apelirati" - kazala je bila novinarima Paula Bolfan, predstavnica otočnih udruga.

I sve tako ukrug. Samo, koliko li je još tih krugova?!

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
27. prosinac 2024 12:34