StoryEditorOCM
Splitprozvala odgovorne

Prošla su tri mjeseca od najveće brodarske tragedije u Hrvatskoj. SDP-ovka ogorčena: ‘Svi smo mi u Hrvatskoj pod rampom‘

Piše P. K.
13. studenog 2024. - 08:09

Ivana Marković (SDP), gradonačelnica Supetra i saborska zastupnica, napisala je na svom Facebook profilu vrlo detaljan status o stanju u Jadroliniji, s posebnim naglaskom na pad rampe trajekta Lastovo koji je prije ti mjeseca usmrtio trojicu mornara. Prošla su tri mjeseca od najveće brodarske tragedije u Hrvatskoj, a još ne postoje nikakve službene informacije o razlozima tragedije, navodi Marković.

- Tri mjeseca nakon ove užasne tragedije hrvatska javnost, obitelji, kolege još ne zna nikakve službene informacije zašto se tragedija desila i da li se mogla izbjeći?

image

Ivana Marković

Damjan Tadić/Cropix

Informacije koje u međuvremenu imamo su: neslužbeno izvješće koje je izašlo iz nadležnog Ministarstva, upozoravanja sindikata o upitnoj sigurnosti sustava što uostalom piše u neslužbenom izvješću kao i mnoštvo novih incidenata na trajektima (pada novih rampa, neotvaranje rampa, otkazivanja motora...), pa i hrpa spornih nabavka i upitnih poslovnih odluka uprave - kaže Marković.

Kako se navodi u neslužbenom izvješću, a Marković ističe u statusu, Jadrolinija nije uspostavila međunarodni sigurnosni sustav, posada nije upućena u sustav podizanja/spuštanja/osiguravanja pramčane rampe, a predstavnici kompanije ne poznaju sustav niti način na koji sustav funkcionira. 

image

David Sopta

Ronald Goršić/Cropix

- Piše da ‘‘posada nije bila upoznata s elementima hidrauličnog sustava pramčane rampe, odnosno načinima kočenja te da “upoznavanje posade oko navedenog nije provedeno na odgovarajući način, što potvrđuje kako članovi posade nisu smatrali neophodnim osigurati rampu u gornjem položaju prije obavljanja radova ispred neosigurane rampe”.

Za nesreću, kako se navodi u nacrtu, odgovornost snosi predsjednik Uprave, David Sopta, dok odgovornost članova posade nije utvrđena. Soptu se smatra odgovornim jer “nije uspostavio sustav upravljanja sigurnošću, odnosno počinio je prekršaj iz članka 48., stavak 2. Pomorskog zakonika” prema kojem je propisano da vlasnik i/ili kompanija moraju uspostaviti i održavati dokumentirani sustav upravljanja sigurnošću i sustav sigurnosne zaštite - nastavlja Marković.

‘Zastrašujuća je pomisao da postoje pritisci da se ovo sakrije‘

Smatra da osnovno pitanje ne treba biti tko je pustio izvještaj, nego zašto je on pušten. Kaže da joj je jasno da su izvještaj pustili ljudi koji su na njemu radili jer osjećaju moralnu i ljudsku odgovornost da se sve raščisti. Pomisao da je izvještaj pušten zbog pritiska da se stvari sakriju, zastrašujuć joj je. Zastrašujuć je zbog mornara koji su izgubili svoje živote, zbog posade koja svakodnevno radi na tim brodovima, ali i svih koji svakodnevno koriste trajekte.

- Jedan od troje ljudi koji je radio izvještaj je Z. Košta, član Upravnog vijeća Hrvatskog registra brodova (HRB) te ujedno i  načelnik Sektora za inspekcijske poslove i tehničke standarde u Ministarstvu mora, prometa i infrastrukture. Z. Košta potpisuje neslužbeni dokument u kojem se predlaže da se upravo HRB-u zbog niza nepravilnosti oduzme dozvola i koji naglašava kako su jednaki krivci za nesreću broda Lastovo uprava Jadrolinije te HRB. Zamislite kakvom su pritisku bili izloženi članovi komisije za istragu te kakvu moralnu odgovornost ali i spoznaju što ne valja imaju kada su optužili i tijelo u kojem sami sjede i snose suodgovornost (HRB).

E sada, oguljeno i jednostavnim rječnikom rečeno na brodovima ne valja upravo ono što sindikati ponavljaju mjesecima i prije ove nesreće: SUSTAV UPRAVLJANJA SIGURNOŠĆU NE POSTOJI! - dodaje. 

image

Trajekt Lastovo, čija je rampa usmrila trojicu mornara

Paun Paunović/Cropix/Cropix

Kaže da joj se u proteklom periodu, odnosno otkako se bavi Jadrolinijom, javilo na desetke ljudi, što iz struke, što iz javnosti, što iz sustava... Svi joj kažu isto.

- Naravno da protokoli postoje. Oni su međunarodni standardi koji su prepisani i koje je država preuzela. No oni postoje na papiru. Pitanja koja se postavljaju, a posebno od sindikata su je li uopće servisiran blok ventil koji rampi nije smio dozvoliti da onako padne? I to je DORH potvrdio da istražuje. (Izjava GDO u Saboru)

Upravo je HRB taj koji je dužan napraviti pregled jer je sam član Upravnog vijeća HRB potpisao da se registru treba oduzeti dozvola radi suodgovornosti. Je l‘ to znači da HRB izdaje lažne potvrde? Da brod na papiru izgleda uredan, a u stvarnosti protokoli se nisu poštovali?

Da li se provodi redovna obuka posade? Po detaljima iz izvješća  u ovom konkretnom slučaju nitko od posade nije znao kako uopće funkcionira sustav kočenja. Nisu znali protokole. No čak i da jesu, bi li im i to pomoglo ako je sustav kočenja bio sklepan protivni propisanim standardima ako im izdani atesti od HRB nisu sukladni pravom stanju? - pita se.

Da je sustav funkcionirao kako treba, kaže Marković, rampa bi svakako pala, ali ne naglo i završila bi na fizičkom brtvilu. Da nema šanse da rampa padne smatrala je i posada, barem ne onako kako je pala jer je trebala pasti sporo. Sve to utvrđeno je u izvještaju, a osim toga utvrđena je i odgovornost predsjednika Uprave Jadrolinije i Hrvatskog registra brodova (HRB).

Sopta je taj koji snosi zapovjednu odgovornost i da ima imalo morala odmah bi podnio ostavku, a ne govorio da je nezgoda zasjenila odlične rezultate, smatra gradonačelnica Supetra. No, naglašava da je, osim Sopte, jako brine i uloga HRB-a u cijeloj ovoj priči. 

‘Ramine skrivaju pod imenima naših svetinja‘

Jadroliniju kritizira i zbog činjenice da nije povukla ni euro iz EU fondova namijenjenih za jačanje plovidbene flote država članica. Da jesu, smatra, kupili bi nove i suvremene brodove, a ne ramine stare 30 godina. Kaže da to ne rade jer s EU novcima dolaze i uvjeti i kontrole trošenja.

- Bez EU novaca lakše je izigravati natječaje i kupovati ramine koje postaju ‘‘ponos Jadrolinije‘‘ skrivene pod imenima ‘‘Oliver‘‘, ‘‘Sv. Duje‘‘, ‘‘Dalmacija‘‘ i druge naše svetinje. Odličan PR. Lakše je prati novac kupnjom starih brodova u Turskoj i sličnim zemljama, dogovarati odmah remont, nadogradnje i za svaku radnju dobiti proviziju za ‘‘dobar izbor‘‘. Uostalom zato je i predsjednik NO dao ostavku. Baš radi ovoga. Primjer tih nabavka su baš ovi gore brodovi s PR imenima. Jer tko bi se mogao dirati u ‘‘Olivera‘‘ ili ‘‘Dalmaciju‘‘?

Pozivam sve nadležne da provjere je li svaki od ovih trajekata u potpunosti s propisanim standardima i koliko novaca treba još trošiti da budu. Sigurno bi usklađenje došlo skuplje od novog broda. A mi se vozimo s brodovima koje je nemoguće uskladiti jer je tehnologija prastara. I to je bio slučaj s rampom Lastova. A HRB sve to pegla - zaključuje.

image

Andrej Plenković

Vanesa Pandžić/Cropix

Za kraj je još jednom na odgovornost pozvala sve koji bi je trebali snositi, a smatra da je loptica sada prebačena na premijera Andreja Plenkovića jer trenutno upravljanje Jadrolinijom sada više nije slučajnost, već strateška odluka. 

- Kako se ono kaže: ‘‘Pravda je spora, ali.....je spora. U Hrvatskoj.

U međuvremenu kako su kod susjeda svi pod nadstrešnicom mi smo u Hrvatskoj svi pod rampom! - napisala je na kraju.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
23. prosinac 2024 12:37