Na hrvatskim cestama samo u prošloj godini poginule su 273 osobe, a godinu prije gotovo isti broj – 275 osoba. Statistički, kad usporedimo broj poginulih u odnosu na broj stanovnika, Hrvatska će i ove godine biti među tri najlošije zemlje u Europskoj uniji što se tiče prometne sigurnosti. Lošije od nas samo su Rumunjska i Bugarska.
Ta katastrofalna brojka bila je dovoljan povod tvrtki Cemex Hrvatska da u suradnji s Automoto savezom Slovenije, stručnjacima za sigurnu vožnju Volva i Željanom Rakelom, predsjednikom BMW MK Dalmacija, u Centru za sigurnu vožnju Vransko u Sloveniji održi trening sigurne vožnje za vozače Cemexove flote za prijevoz rasutog cementa.
Aktivnosti koje Cemex Hrvatska kontinuirano poduzima s ciljem povećanja sigurnosti na prometnicima protežu se od kupnje cisterni i kamiona s najboljom dostupnom sigurnosnom opremom, preko kontinuirane edukacije vozača, do suradnje s vodećim stručnjacima sigurne vožnje, ali i provođenjem sigurnosnih kampanja, kako bi se javnost educirala o ovoj važnoj temi.
Trening se sastojao od teorijskog dijela, koji je obuhvatio teme poput brzine vožnje, važnosti brige o teretu u prijevozu, kočenja, načina događanja prometnih nesreća te korištenja pasivnih i aktivnih sigurnosnih uređaja. Praktični dio predavanja, podijeljen na nekoliko modula, odvio se na višenamjenskoj pisti s aquaplaningom kako bi se što realnije dočarale stvarne opasnosti u svakodnevnom prometu. Vježbe su uključivale slalom među čunjevima, naglo kočenje na mokroj i kombiniranoj podlozi, vježbe upravljanja gasom na kružnoj pisti s kliznom površinom i proklizavanje prednjim i stražnjim dijelom vozila.
Na nagibnoj pisti s kliznom površinom vježbalo se kako napraviti najbolju putanju kroz zavoj prilikom vožnje po klizavoj površini, zatim naglo kočenje na kliznoj površini prilikom prolaska kroz zavoj te izbjegavanje simuliranih prepreka, dok se na kliznoj pisti s hidrauličnom pločom vježbalo izbjegavanje simuliranih prepreka pri različitim brzinama na kliznoj površini, naglo kočenje te reagiranje kod zanošenja vozila. Upravo te situacije najčešći su krivci prometnih nesreća, a organizirani treninzi vozače pripremaju na nužne brze reakcije i pravilno ponašanje za volanom.
Jedan od sudionika treninga, Mate Čurak izjavio je: "Nikada ne znate u kojem trenutku se bilo kome od nas može dogoditi situacija u prometu kobnog ishoda. Zato su ovi treninzi i edukacije iznimno bitni, od njih učimo konkretne savjete i treniramo brze reakcije. Ovo mi je prvo iskustvo vožnje na ovakvom poligonu i moram reći da sam impresioniran viđenim i doživljenim u praksi."
Osim treninga, u suradnji sa stručnjacima Volva, aktivirani su i provjereni svi sigurnosni koncepti ugrađeni u Cemexove cisterne za prijevoz cementa, dok je već prilikom kupnje flote osigurana ugradnja svih dostupnih sigurnosnih komponenti u ponudi Volva.
Fabjan Ruščić, voditelj zaštite na radu Cemexa Hrvatska, naglasio je važnost održavanja ovakvih treninga:
– Prevencija je zaista najbitnija stavka u zaštiti na radu, a posebno kada pričamo o prometu, koji potencijalno može imati velike posljedice i na vozača i druge sudionike u prometu. Zato u Cemexu ulažemo u edukaciju svojih vozača i vozača ugovorenih prijevoznika, ali i vodimo računa da je u flotu koju imamo ugrađena najbolja dostupna sigurnosna oprema koja znatno povećava sigurnost svih sudionika u prometu.
Željan Rakela nadodao je:
– Na području Dalmacije, ili bilo gdje u Hrvatskoj, centar za obuku ovakvog tipa bio bi od velike važnosti, a zasigurno bi utjecao i na pozicioniranje Hrvatske kao zemlje više prometne sigurnosti nego što je to danas.
Centar Vransko pod vodstvom Slovenskog autokluba jedan je od najmodernijih centara za sigurnu vožnju u Europi pa je odabir baš njega za suradnju bio logičan potez Cemexovih stručnjaka za sigurnu vožnju. Cemex je u segmentu proizvodnje cementa i betona jedna od rijetkih organizacija koja posjeduje ISO certifikat za cestovnu sigurnost na području Europe, čime potvrđuju brigu o sigurnom sudjelovanju u prometu, kao ključnom dijelu koncepta sigurnosti i zaštite na radu.
Postojeći centri u Hrvatskoj, Vransko i Grobnik, nedostatni su. Na području Dalmacije ne postoji poligon za obuku sigurne vožnje koji bi koristio svim sudionicima prometa, a pogotovo kad pogledamo blagodati koje naša klima pruža.
Zemlje u regiji, primjerice Srbija i Slovenija, imaju višestruko kvalitetnije i ozbiljnije poligone od naših, a veća smo moto-nacija.
Nadam se da će uskoro jedinice lokalne i županijske uprave i samouprave prepoznati koliko je važna uspostava poligona sigurne vožnje na našem prostoru. To bi značilo ne samo vozačima, tvrtkama, prometnim stručnjacima, i ostalima, već bi takvo što proširilo i ponudu županije, imali biste nešto što se odvija cijelu sezonu. Predavanja i edukativne vožnje koje sada provodimo premalo su, a navedene statistike to i potvrđuju – kaže poznati splitski motociklist.