Rješavanje stambenog pitanja izazov je s kojim se susreću mnogi, a osobito teško pada mlađoj populaciju koja se nastoji odseliti iz roditeljskoga gnijezda i osamostaliti se. Mladi muku muče s pronalaskom posla, a to povlači i problem kupnje vlastite nekretnine.
Ova spoznaja nije novost, no odlučili smo istražiti koliko ovo pogađa specifičnu populaciju – mlade pomorce – za koje je uvriježeno mišljenje da im novca ni posla ne nedostaje.
Pomorci, s obzirom na prihode, prvi su na fronti (ili se barem tako smatra) pri kupnji stana. U prilog tome ide i činjenica da na stranicama OTP banke postoji izdvojena kategorija "Stambeni kredit za pomorce" što ih izdvaja iz skupine "običnih smrtnika". Ne postoji rubrika, recimo, "Stambeni kredit za prosvjetne radnike" ili neku drugu struku.
Zaposlenica OTP banke objasnila je kako taj kredit nema nikakvih specifičnosti u odnosu na ostale, no ipak je izdvojen. Radi se o stambenom kreditu koji mora biti otplaćen do 67. godine života, a pomorac, da bi zadovoljio uvjete za podizanje kredita, u svojoj pomorskoj knjižici mora imati upisano barem dvije godine plovidbe. Banke smatraju pomorce kreditno sposobnima za podizanje kredita ako dvije godine kontinuirano plove.
U kakvim izazovnim vremenima doista živimo najbolje govori i činjenica da se stavlja na kušnju i kupovna moć mladih, hrvatskih pomoraca.
Pomorci iz Lijepe naše cijenjena su roba na tržištu i najčešće se ukrcaju na pozicijama časnika ili zapovjednika s dnevnim primanjima i do 500 dolara. Svjetske kompanije dobro proučavaju tržište zemalja pomoraca iz kojih oni dolaze, te njihova primanja prilagođavaju trenutnom stanju tržišta. Nerijetko se dogodi da primanja za iste rangove ne odgovaraju platnim listama.
Spas u fiksnoj kamati
Jedan od onih kojemu je odobren pomorski stambeni kredit je Luka (30) koji se obvezao plaćati kredit na 20 godina, no smatra kako će ga isplatiti i ranije.
– Prije otprilike godinu dana sam uzeo kredit za stan na Manušu. Cijeli proces je bio jednostavan. Došao sam u banku, rekao "dajte mi stambeni kredit" i odobrili su mi. Imao sam dosta ušteđenoga keša i to mi je olakšalo. Od svojih ne posuđujem novac otkad sam napunio 18 godina, no pomogli su mi savjeti majke koja je radila u banci i koja me je savjetovala da uzmem kredit na manje godina. Sada nastojim isplatiti dok je fiksna kamatna stopa, što ću i uspjeti – prognozira Luka, drugi oficir na LNG brodovima, tankerima za prijevoz ukapljenog prirodnog plina, jednim od najnaprednijih brodova na svijetu.
– Općenito, prije su pomorci koji bi na brodu proveli 13 mjeseci došli tu i mogli bi kupiti što god žele, stan, auto... Sad to više ne možeš, ali opet si bolje plaćen nego ljudi doma. Pomorci su jedini od rijetkih ljudi kod nas koji si mogu priuštiti dizanje kredita. Teško je jer se podiže standard, ali izvedivo je ako si snalažljiv i ako to želiš – poručio je.
Splićanin, 30-godišnji pomorac R. Š. svaka tri mjeseca mijenja svoje mjesto prebivališta, pa tako stan u najmu centra Splita zamijeni kabinom na brodu koji razvozi rasuti teret po sjeveru Južne Amerike.
– Trenutno podivljalo stanje na tržištu nekretnina u Splitu pomoraca svjetske kompanije dugoročno ne treba zabrinjavati. Put do takve kompanije nije nimalo lagan, a oni koji se uspiju progurati na svjetskom tržištu najčešće ostvare zavidne rezultate. Jako je bitno pogoditi branšu i držati se iste jer svako premještanje na druge tipove brodova kraća jedan ili dva koraka unatrag – savjetuje mladi pomorac koji je zaposlen u istoj kompaniji već nekoliko godina.
Sve to ovisi o tome kad se počelo ploviti i na kojoj kompaniji, no činjenica je da mlađe generacije brže napreduju, stoga je mišljenja da je moguće kroz desetak godina da mladi pomorci steknu kapital koji će im osigurati vlastitu nekretninu. Dodao je da nije lagano doći do takvih kompanija jer je potrebna veza i mnogo iskustva u poslu.
Čeka se pad cijena
B.K. drugi je oficir na brodu s rasutim teretom, a kupnja stana još mu nije na popisu prioriteta.
– Ne razmišljam u tom smjeru trenutno jer su cijene nekretnina previsoke. Da želim, trenutno bih mogao priuštiti kupnju stana negdje u Solinu ili u Stobreču, u okolici Splita, i to uz kredit na 25 ili 30 godina – kratko je objasnio te napomenuo da mu to nije najsretnija opcija.
Njegov kolega, također u 30-ima, sličnog je razmišljanja.
– Ja mogu samo reći da trenutno nemam para za ove cijene, čekam da to malo padne ako i ‘oće... Ovisi na kojoj si poziciji, ako si senior, prvi od makinje, kapo, chief ili kapetan, onda je lakše uštedit, al ovako se lova brzo potroši. Za neke niže rankove nije nemoguće, al treba se pametnije pozabaviti štednjom. Kredit se dobiva prilikom dvije godine radnog staža i na osnovi primanja banka odobrava visinu kredita. Precizno ne znam, ali znam da je kamata porasla u veljači ove godine, a cijene stanova u Splitu kreću se od 3000 eura, pa nadalje – kaže te objašnjava kako će još pričekati.
27-godišnji B.M. trenutno "navigaje" prema Africi s uglavnom hrvatskom posadom na brodu.
- Oni koji misle da će se na brodu obogatit‘, dobro su se zeznili. U današnje vrime je, nažalost, tako. To je nama glavna zafrkancija na mostu... Od ugovora možeš zaradit‘ za stabilan i koliko toliko ugodan život, ali da će neki ‘terco‘ ili ‘sekondo‘ stanove kupovat bez kredita, to je samo ako na brodu još neke pakete prenese iz Južne Afrike u Europu. ‘Ko god priča ‘ja ovo, ja ono‘, može vozit‘ neku bijesnu ‘bemburu‘ ili Audija, ali i dalje je podstanar - poručio je.
Suprotno mišljenju "lako je njemu, on je pomorac", i mladi pomorci muku muče s rješavanjem stambenoga pitanja unatoč plaći koja je iznad prosjeka hrvatskih plaća. I oni su suočeni s brigama koje muče i ostale Splićane – analiziranje troškova i kalkuliranje isplati li se novac više za plaćati kredit ili najam.
Troškovi života svakog dana sve su veći, inflacija čini svoje, a to se održava i na štednju koja zvuči svima, pa tako i dobro plaćenim pomorcima, kao neostvarena maštarija. Ako pomorci ne mogu, ili mogu vrlo teško, tko može?