‘Banovino pomaži, Ivoševiću uvedi red, ovo je kaos, užas, ciganluk, učini nešto, nas vozača rikši je sve više, treba nam čvrsta metla da počisti sivu zonu... Bit će sukoba sto posto, već je počelo, tenzije jačaju, prepucavanje, dizanja glasa... ‘. Evo dokle je došlo, dotle da ovim riječima vozači splitskih rikši u pomoć zovu dogradonačelnika Bojana Ivoševića.
Uznemireni su zbog nelojalne konkurencije iz sive zone. Kažu da svakodnevno buja, radi probleme, otima legalnima posao. Obraćaju mu se jer znaju da je odlučio smanjiti broj rikši i tuk-tukova, jasno je to naznačio u izjavi na jednoj društvenoj mreži. Ustvrdio je pritom da je to gradski prioritetni problem, i da neće imati nimalo milosti prema onima koji jasno pokazuju da ne poštuju ovaj grad.
Problemi u prometu
Ivošević je ovaj biznis nazvao bahatim modelom brze zarade, koji gostima ometa uživanje u UNESCO vizurama našega grada. Potporu je naglo dobio među nekima od rikši vozača, onoj maloj skupini koja ima dozvole za rad. Oni mu ovim putem poručuju da je nelegalnih vozača već sada previše, i da će Split, ako se stvari ne dovedu u red, u srcu sezone izgledati kao Mumbai.
- To znači da se od rikši i tuk-tukova na splitskim ulicama neće moći živjeti, bit će nas oko 90, a većina će raditi bez dozvole. Toliki će broj usporiti još više promet kroz tunel, zakrčiti prilaz prema Vidilici, Sustipanu, Zapadnoj obali. To je masa, to je krika, skrika, otimanje, krađa gostiju, divljaštvo, problem i šaka u oko - kažu nam neki od vozača ovih turističkih vozila.
Rikše i tuk-tukovi su biznis oko kojeg se vrti dobra ljetna lova. Eto razloga zašto im je broj rapidno narastao, zašto pristižu u sve većem broju. Mala je to bara puna krokodila, situacija jedan na jedan za izazivanje napetosti.
Prelijeva se ona polako i na kolege im iz taksi redova. Vozačima taksija je već previše gužve i u njihovoj branši, a sada se moraju nositi i s novom XXL konkurencijom. Ispitali smo na licu mjesta pozadinu poslovanja koji pod Marjanom sve više buja, no naši su sugovornici tražili anonimnost. Strah ih je reakcija iz Banovine, ali i okršaja, verbalnih, čak i potencijalnih fizičkih, i to od svojih kolega.
Tenzije su već počele
- Kako me ne bi bilo strah, već su počele tenzije, a šta će tek bit ovo lito, kada svi vozači izađu na ulice. Svaki dan evo neke nove rikše, samo dolaze. Ne piše na njoj ni čija je ni od kuda je došla. Ali je došla. Sad nas je tu oko 15, a u srcu sezone bit će nas 30-ak. I neće biti posla za sve, pa će nastat kaos i kokošarenje.
A tu su i tuk-tukovi, kojima broj također raste. Kada se sve to zbroji bit će nas gomila, a problem je u tome šta ih većina nema dozvole. Ali novi nalijeću i dalje, ubacuju se u biznis u špici sezone, misleći da će kroz tri mjeseca zaraditi dobru lovu. Koliko dobru? Ide ona od početnih tri tisuće eura po rikši mjesečno, u sivoj zoni. Što je zapravo tri tisuće eura uzetih od nas koji radimo legalno – kaže naš sugovornik.
Pa se tuži kako tog što nema dozvolu boli neka stvar za probleme legalnog vozača. Kaže da već sada idu preko reda, vuku goste za rukav, spuštaju cijenu, rade iza leđa... Eno ih voze i preko Rive, iako znaju da ne smiju. U jednom trenu dogradonačelnik Ivošević je, kaže, potegao odgojnu mjeru pa su se neki malo smirili, ušli koliko-toliko u regulu. Ali, pitanje je trenutka, razmišlja, kada će se sve vratiti na staro.
- Ma to je nered teški, ponašamo se pred gostima kao neki gladni divljaci. Evo prije neki dan situacije, jedan vozač dogovori vožnju, drugi mu uskoči s nižom cijenom pa otme goste. Pa ovaj prvi viče, grinta, beštima, to su nepotrebne scene. Parkiraju se di ne smiju, stanu isprid taksista kraj južnog ulaza u Palaču, nerviraju ih, samo izazivaju tenzije.
Tu im nije misto za parking, ali stoje, love turiste iz Palače. Voze preko Rive, a ne smiju, pa Ivošević poludi kad to vidi. Računaju da ih niko neć kaznit, da komunalci neće doć. A ako ih se i kazni, ti nelegalni će platiti manje nego oni što rade pod okriljem tvrtke. Brzo će oni opet u plus, sljedeća tura će sve nadoknadit – kaže.
Skakat će živci
I tako za koji tjedan u gradu će biti, veli, kaos. Za goste će se otimati rikše, tuk-tukovi, taksisti, hotelski vozači. Na 30 plus frcat će iskre. Skakat će živci brojnima. I drugi nam vozač rikši ovo sve potvrđuje. Kažu da su u gradu nužno potrebni redari, prometna policija, inspekcije koje će na licu mjesta kažnjavati sivu zonu. Zato zove gradonačelnika da urgira.
- Stojim u redu, čekam na mistu koje mi je naznačeno u dozvoli za rad. A on bez dozvole čeka kraj rampe di se iskrcavaju gosti s kruzera. Čeka, a zna da tu ne smi bit. Ja izdajem račun i imam točno definiranu cijenu. On ne izdaje račun i može je postavit koliko god hoće taj dan. Ja od ovoga živin, to mi je jedini posal.
Njemu je to ljetna zarada. Minimalno će zaradit tri iljade eura, pa puta tri, to je devet tisuća eura. A može i više. Eto razloga zašto u Splitu svako malo osvane nova rikša. Zato pozivamo Ivoševića da krene u akciju. Ako ne valjam, ako mi dozvola nije u redu, kazni me. Ali pogledaj onog tamo šta dozvolu nema, pa kazni i njega. Vidit ćeš da će se problem, ako se tako krene, lagano počet rješavat – ispričao nam je još jedan vozač.
Ljute se i taksisti
U svemu tome mirni nisu ostali ni taksisti. Ljute se jer ih je i među njihovim redovima previše, a sada su se pojavile i velikom broju i ove nove snage na pedalama. Od kojih im neki parkiraju točno pred nosom. Recimo pred Podrumima, gdje ne bi smjeli hvatati goste. Kažu nam da u ovom gradu možeš napraviti sve. Doslovce donijeti i kariolu, posjest u nju gosta, i za lovu ga gurat po gradu.
- Većina tih rikši nema dozvole, guraju se, nabacuju, vuku za rukav, ometaju i nas. Njima je geslo dok dur-dur, odnosno koliko se izdrži, izdrži. Svaki dan bez kazne je dobit. A ona raste, biznis cvjeta, Indija se širi, a pod Marjanom. Nije pošteno, je.iga. Nije pošteno. Ovo će ljeto, ako se ovako nastavi, biti majka svih nereda – kaže nam jedan od splitskih taksista.
}