Nije potrebno posebno napominjati da u splitskoj "Čistoći" nešto ne štima. Dovoljno je pogledati gradske ulice koje izgledaju kao da o odvozu smeća brigu vodi Camorra, a ne ozbiljna gradska firma. Toga su svjesni i građani pa smo na njihov poziv stigli u 7 ujutro u Žnjansku ulicu da posvjedočimo gnjusnom činu pražnjena kontejnera.
Istina, pražnjenje smeća ne može ni izgledati lijepo. Ipak, ono što smo vidjeli, ili bolje rečeno osjetili, je, blago rečeno, katastrofa. Kontejneri su neispravni i probušeni na dnu pa se iz njih po pločniku i kolniku cijedi odvratna, smrdljiva tekućina. Smrad koji ostavlja za sobom doslovno grize za oči.
Neispravan je i kamion za odvoz smeća iz kojeg curi ta ista, grozna tekućina. Kamion za sobom, gdje god da prođe, ostavlja tu smrdljivu sluz, a zamislite još kad užegne sunce na plus 40 stupnjeva. Nit je ugodno, nit je higijenski. Radnicima treba dati beneficirani radni staž. Ovo što svakodnevno proživljavaju može se opisati jedino kao patnja!
Šetajući gradom ovaj isti smrad, koji je teško zaboraviti, osjetili smo u nekoliko kvartova: na spomenutom Žnjanu, Bačvicama, Skalicama i Spinutu. Od izvora bliskih "Čistoći" neslužbeno doznajemo da se ne vodi računa o stanju kontejnera te da dio njih uopće nije moguće isprazniti. Neispravni su i kamioni jer ih ne mogu podignuti pa znaju danima stajati pretrpani smećem.
- Kontejneri bi se po zakonu trebali prati minimalno dva puta godišnje, a to se ne radi. Oprema namijenjena za čišćenje kanti je neispravna te joj je prošla garancija tako da je više nije moguće ni popraviti. Brojni kontejneri od 1100 litara po gradu su neispravni, a na deponiju leže novi kontejneri za biootpad, kupljeni od sredstava Europske unije, koji se ne mogu koristiti jer su namjenski odobreni samo za tu vrstu otpada. Čistilice koje se koriste za održavanje gradskih ulica su posljednji put bile ispravne u vremenu Ljubice Vrdoljak, a sada su sve ili pokvarene ili u očajnom stanju.
Zato se broj službenih vozila povećao i trenutno "Čistoća" raspolaže s 22 automobila. U operativnoj službi je trenutno devet poslovođa. Dok je grad u rasulu rade samo dvojica, petero ih je na godišnjem odmoru, a dvojica na bolovanju - navodi izvor blizak "Čistoći".
Poslali smo upit "Čistoći". Pitali smo ih kada planiraju nabavljati novu opremu i je li oprema koju trenutno koriste u skladu s propisima, čiste li se kante minimalno dva puta godišnje, kada se planira popravak čistilica, je li opravdana kupnja tolikog broja službenih vozila i planiraju li zaposliti još radne snage. Na sva ova pitanja odgovorili su nam jednom rečenicom.
- Poštovana, ne raspolažete točnim informacijama - stoji u njihovu odgovoru.
Ljubazno smo ih još jednom zamolili da ipak odgovore na pitanja koja smo postavili. Pokušali smo i telefonski dobiti direktora Ivicu Karoglana. Ako ikada dobijemo njihove odgovore, naknadno ćemo ih objaviti.
U međuvremenu, uspjeli smo pronaći "Čistoćin" plan nabave, objavljen 16. kolovoza 2024. godine. U planu je, među ostalim, predviđena prenamjena čistilice u kamion za pranje kamenih površina, prenamjena šest kamiona smećara u grajfere, prenamjena još jedne čistilice u kiper, nabava radnog vozila kamiona smećara s dizalicom, prenamjena još jednog vozila smećara u specijalno vozilo za pranje polupodzemnih spremnika, kupnja kombi vozila s rampom, kupnja tri mala vozila za prikupljanje svih vrsta otpada i nabava specijalnog radnog vozila smećar.
Planira se i kupnja 200 polupodzemnih spremnika, 2500 žutih kanti od 240 litara te isto toliko plavih kanti, 1500 zelenih kanti od 120 litara, osam rolokontejnera od 30 metara kubnih, 1200 zelenih kanti od 240 litara, 1000 komada kanti od 120 litara, 400 kanti od 80 litara, tri zatvorena kontejnera od 25 metara kubnih, dva press kontejnera od 10 metara kubnih, dva press kontejnera od pet metara kubnih, šest jednostrukih pametnih spremnika visokog kapaciteta s prešom i dva dvostruka pametna spremnika za odvojeno prikupljanje otpada s prešom.
Na spomenuti popis od 22 službena automobila, u planu nabave stoji i kupnja dva osobna vozila niže klase te jednog osobnog vozila srednje klase "za potrebe društva". Potpisnik javne nabave je direktor Ivica Karoglan. Valjda prioritet neće biti automobili.